System edukacji oraz kształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.025Słowa kluczowe
nauczyciel, kształcenie nauczycieli, wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna, NorwegiaAbstrakt
Artykuł prezentuje problematykę związaną z norweskim systemem edukacji, zwracając szczególną uwagę na edukację przedszkolną i początkowy etap edukacji szkolnej, a także system kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Norwegii. Doboru treści dokonano na podstawie analizy literatury przedmiotu, ramowego planu nauczania obowiązującego w przedszkolach norweskich oraz podstawy programowej przedmiotów szkolnych w norweskim systemie edukacyjnym, aktach prawnych oraz oferty Uniwersytetu OsloMet w Oslo. Oparto się tu również na raportach i analizach statystycznych z norweskich baz danych dostępnych w Internecie oraz własnych doświadczeniach, wynikających z wieloletniej pracy w norweskim systemie edukacji.
Bibliografia
Aslanian T. K., Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen, Universitetsforlaget, Oslo 2016.
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/programplan/BLH/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
Barnehagelærer, OsloMet https://www.oslomet.no/studier/lui/barnehagelerer [dostęp: 16-12-2021].
Befolkning, Statistisk sentralbyrå https://www.ssb.no/befolkning/folketall/statistikk/befolkning [dostęp: 10-12-2021].
BLHP1ÅR Praksis i barnehage, 1.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP1%C3%85R/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
BLHP2000 Praksis i barnehage, 2.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP2000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
BLHP3000 Praksis i barnehage, 3.studieår, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/BLHP3000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
Dokka H.J., En skole gjennom 250 år, NKS-Forlaget, Oslo 1998.
Ewo J., Okstad E., 50 hendelser som formet Norge, Vigmostad & Bjørke, Bergen 2018.
Fakta om grunnskolen 2021-22, Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/fakta-om-grunnskolen/fakta-om-grunnskolen/ [dostęp: 15-12-2021].
Finansiering av barnehager, regjeringen.no https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/finansiering-av-barnehager/id2344788/ [dostęp: 12-12-2021].
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, Rammeplan for barnehagen https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/ [dostęp: 11-12-2021].
Forskrift til opplæringslova https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724 [dostęp: 15-12-2021].
Greve A., Jansen T., Solheim M., Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens fagpolitiske historie, Fagbokforlaget, Bergen 2014.
Grunnskolelærer, utdanning.no https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer [dostęp: 16-12-2021].
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Masterprogram OsloMet https://www.oslomet.no/studier/lui/grunnskolelerer-1-7 [dostęp: 16-12-2021].
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Programplan OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/programplan/M1GLU/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
Harkestad Olsen M., Skogen K., Kontaktlæreren, Universitetsforlaget, Oslo 2014.
Hoved tall barnehager, Statistisk sentralbyrå https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager [dostęp: 11-12-2021].
Høyere utdanning, Store Norske Leksikon https://snl.no/h%C3%B8yere_utdanning [dostęp: 15-12-2021].
Kor stort er Noreg?, Kartverket https://www.kartverket.no/til-lands/fakta-om-norge/storleiken-pa-landet [dostęp: 10-12-2021].
Lov om barnehager (barnehageloven) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 [dostęp: 12-12-2021].
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61 [dostęp: 15-12-2021].
Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15 [dostęp: 15-12-2021].
Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.
M1GP1000 Praksis, 1.år, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/M1GP1000/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
MGMO5900 Masteroppgave, OsloMet https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/MGMO5900/2021/H%C3%98ST [dostęp: 16-12-2021].
Milewski T., Językoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
NOU 2010: 8, Med forskertrang og lekelyst — Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn, NOU (Noregs offentlege utgreiingar) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2010-8/id616123/?ch=3 [dostęp: 11-12-2021].
Ny i Norge: praktiske opplysninger fra offentlige etater, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) 2019.
Saltrøe M., Bli kjent med barnehage, helsestasjon, tannlege, legevakt, Kulturbro Forlag, Oslo 2002.
Saltrøe M., Bli kjent med grunnskolen, videregående skole, høgskole/universitet, voksenopplæring, Kulturbro Forlag, Oslo 2007.
Studieåret, OsloMet https://student.oslomet.no/studiearet [dostęp: 15-12-2021].
Søk opptak til utdanning i Norge, Samordna opptak https://www.samordnaopptak.no/info/ [dostęp: 15-12-2021].
Videregående opplæring, Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/ [dostęp: 15-12-2021].
Wojan K., O etymologii etnonimiki Saamów/Lapończyków w świetle europejskiej historiografii, „Studia Scandinavica” 1(21)/2017.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 190
Liczba cytowań: 0