Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Nauczyciel w dobie pandemii
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczyciel w dobie pandemii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 4 (2021) /
  4. Artykuły

Nauczyciel w dobie pandemii

Autor

  • Paulina Bielak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Martyna Gajewska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Iwona Lisewska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.023

Słowa kluczowe

zdalne nauczanie, nauczyciel, pandemia, kompetencje, stres

Abstrakt

W czasach pandemii nauczyciel na każdym poziomie edukacyjnym postawiony jest przed wieloma nowymi wyzwaniami. W poniższym artykule zaprezentowano obowiązki oraz problemy z jakimi w obecnych czasach musi mierzyć się grono pedagogiczne. Omówiono pokrótce badania, które przedstawiały najczęściej występujące problemy podczas zdalnego nauczania. Przedstawiono kompetencje, które potrzebne są w pracy nauczyciela oraz te, które potrzebne są podczas nauki online. Zaprezentowano potrzeby uczniów w tym specyficznym czasie oraz problemy środowiska edukacyjnego związanego ze stresem.

Bibliografia

Boryczka B. , Lach M., Propozycje i materiały. E-learning - nowe aspekty. Materiały z II ogólnopolskiej konferencji, Warszawa 14-15 września 2010r. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2011.

Definicja ekstrawersji, Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ekstrawersja;3897138.html, [dostęp: 03.01.2022].

Definicja nauczyciela, Encyklopedia PWN https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/nauczyciel;4009280.html?fbclid=IwAR1iQyT4b3p0Ar8I_307T2eBR_z1COP1t_8XOftHoBW8RRNa57NzalFRUrk [dostep: 12.01.2022].

Edukacja zdalna w czasie pandemii, Centrum Cyfrowe - Raport z badań edycja I maja 2020, https://centrumcyfrowe.pl/wpcontent/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf [dostęp: 28.12.2021].

Karta Nauczyciela- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982, rozdział 2, art.6.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Makowska M., Edukacja zdalna w nauczaniu przedszkolnym. Założenia, metody pracy, praktyka, Rogów 2020.

Mościcka-Teske A., Oswoić lęk-praca w pandemii, Nowa Era, Uniwersytet SWPS, slajd 12.

Pytlak J., Jaki powinien być dobry nauczyciel?, Artykuł ze strony EDUNEWS.PL - portal o nowoczesnej edukacji https://www.edunews.pl/system-edukacji/nauczyciele/4582-jaki-powinien-byc-dobry-nauczyciel [dostęp: 03.01.2022].

Pyżalski J., Walter N., Edukacja zdalna w czasie pandemii Covid 19 w Polsce-mapa głównych szans i zagrożeń, Poznań 2021.

Wach-Kąkolewicz A., Wybór kształcenia przez internet jako formy doskonalenia zawodowego a cechy indywidualne pracownika, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając, E-edukacja - analiza dokonań i perspektyw rozwoju, Warszawa 2009.

Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, “E-mentor” 2006, nr 1 (14).

Ziółkowski P., Pedeutologia - zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.12.2021

Jak cytować

1.
BIELAK, Paulina, GAJEWSKA, Martyna & LISEWSKA, Iwona. Nauczyciel w dobie pandemii. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 grudzień 2021, T. 17, nr 4, s. 129–148. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 4 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 260
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zdalne nauczanie, nauczyciel, pandemia, kompetencje, stres

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa