Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci i młodzieży wobec zagrożeń cyberprzemocą w odniesieniu do opowiadań Wieża ciśnień i Pstryk
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.007Słowa kluczowe
nowe media, komunikacja, cyberprzemoc, challenge, hejt, literatura, dzieci i młodzieżAbstrakt
Artykuł jest próbą opisu zjawisk rywalizacji rówieśniczej i związanej z nią cyberprzemocy obecnych w nowych mediach w odniesieniu do literatury dla dzieci i młodzieży. Analizowane opowiadania są ilustracją realnych zagrożeń, które niesie wirtualna rzeczywistość. Tego rodzaju literatura zarówno w formie i treści stanowi dla młodego odbiorcy ważne źródło wiedzy dotyczącej otaczającego go świata. Opowiadania te są zatem dobrą propozycją do lektury tak dla rodziców, nauczycieli a zwłaszcza młodzieży.
Bibliografia
Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa 2014.
Bednarek J., Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.
Bednarek J., Andrzejewska A., Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Difin, Warszawa 2014.
Beręsewicz P., Pstryk, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
edukacjamedialna.edu.pl
Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, red. nauk. M. Marody, PWN , Warszawa 2013.
Garwol K., Hejt w internecie – analiza zjawiska, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 4, 2016.
Korwin-Piotrowska D., Eutoryka rzecz o dobrej (roz)mowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.
Kosewski M., Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985.
Ledzińska M., Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji [w:] Psychologia wychowania. Wybrane problemy, red. nauk. H. Liberska, J. Trempała, PWN, Warszawa 2020.
Nagajowa M., Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Wydawnictwo Oświata, Warszawa 2003.
Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania. Wprowadzenie, Impuls, Kraków 2018.
Piechna J., Szkodliwe treści w Internecie nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców, Warszawa 2019.
Przecławska A., Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, pod red. A. Przecławskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.
Rozmus D., Kozioł ofiarny – kozioł wypędzony, „Roczniki Administracji i Prawa”, nr XVI (2), 2016.
Siemińska A., Internetowy „Challenge” – ryzykowne zabawy w sieci, [w:] https://edupolis.pl/internetowy-challenge-ryzykowne-zabawy-w-sieci [dostęp: 05.10.2022]
Szymeczko K, Wieża ciśnień, [w:] Gorzka czekolada. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
Stasiewicz S., Hejt – zło odwieczne czy kulturowy nowotwór?, [w:] Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa?, red. J. Dynkowska, N. Lemann, M. Wróblewski, A. Zatora, Łódź 2017.
Urbanek G., Hejt jako społeczny przejaw patologii w Internecie. Próba klasyfikacji adresatów, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, nr 29, 2018.
Zasacka Z., Chymkowski R., Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022), https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf [dostęp: 21.09.2022].
Vopel K.W., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, tłum. M. Jałowiec, Jedność, Kielce 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 16
Liczba cytowań: 0