Zjednoczenie z Bogiem w życiu moralnym przez Eucharystię
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.018Słowa kluczowe
Bóg, Jezus Chrystus, Eucharystia, zjednoczenie, życie moralneAbstrakt
Życie religijne i moralne chrześcijanina koncentruje się przede wszystkim na Bogu. W świetle Objawienia chrześcijańskiego Jezus Chrystus jest kulminacyjnym punktem zwrócenia się Boga do człowieka, a tym samym człowieka do Boga. Chrześcijanin przyjmujący z wiarą Objawienie wie, że do Boga idzie się tylko przez Chrystusa. Życie moralne jawi się zatem jako naśladowanie życia Chrystusa i udziału w jego życiu. Bycie uczniem Chrystusa i podążanie za Nim jest spełnieniem tego, co wyraża głębokie zjednoczenie z Chrystusem. Bóg objawia się człowiekowi przez swoje Słowo. Słowo Boże nadaje sens życiu ludzkiemu, wskazuje drogę i umożliwia życie w zjednoczeniu z Nim, ma nie tylko moc formacyjną, ale i uświęcającą. W swoim Słowie Bóg w pierwszej kolejności wzywa człowieka do zjednoczenia z samym sobą, obdarza go różnymi darami i powołuje do wykonania określonych zadań.Analizując temat zjednoczenia, nie sposób nie zatrzymać się na Eucharystii jako podstawie życia z Bogiem. Sam Jezus podkreślił niezwykłą rolę Chleba eucharystycznego: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a ja w Nim” (J 6,56). Chrystus Eucharystyczny przemienia człowieka, upodabniając go do siebie. Chrystus może przemienić człowieka w siebie na tyle, na ile mu człowiek pozwala. Dlatego zadaniem człowieka powinna być nieustanna troska, a niekiedy nawet walka, aby sprawy doczesne, nieuporządkowane życie moralne, nie stanowiły przeszkody na drodze do zjednoczenia z Bogiem.
Celem tego artykułu jest próba ukazania zjednoczenia z Bogiem jako łaski i zarazem ludzkiego wysiłku poprzez Eucharystię.
Bibliografia
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Watykan 1979.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Poznań 1993.
Jan Paweł II, Audiencja generalna, Watykan 8V1 1983, w: Eucharystia w nauczaniu Jana Pawła II, Antologia wypowiedzi, Kraków 1987, s. 105-109.
Jan Paweł II, List Apostolski do młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Watykan 1985.
Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1981, t. 4, Warszawa 1984.
Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Cità del Vaticano 1987.
Jan Paweł II, Wierzę w Kościół jeden, święty, powszechny i apostolski, Città del Vaticano l996.
Jezus Chrystus, jedyny Zbawiciel świata, wczoraj, dziś i na wieki, Oficjalny dokument Papieskiego Komitetu Obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1996.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
Sobór Trydencki, Sesja 13, kan. 1, w: Breviarium Fidei, VII, 298, Poznań 1998.
Sobór Watykański II, Dekret o posłudze i życiu prezbiterów Presbyterorum ordinis, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Poznań, s. 474-508.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Poznań 2002, s. 97-166.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje Poznań 2002, s. 339-363.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium, w: Sobór Watykański II, Konstytucja Dekrety Deklaracje, Poznań 2002, s. 23-78.
Aubert J. M., Compendio della morale cattolica, Milano 1989.
Bastinel S., Modlitwa i moralność, Kraków 1989.
Dąbek T.M., Biblia w pismach św. Teresy od Dzieciątka Jezus, w: Mała droga zupełnie nowa św. Teresy od Dzieciątka Jezus - materiały z sympozjum, Kraków 1992.
Garcia J., Święty Augustyn, Kraków 1998.
Kołodziejczyk M., Eucharystia a Kościół, w: Eucharystia źródłem życia, pod red S. Grzybka, Kraków 1987.
Kudasiewicz J., Odkrywanie Ducha Świętego, Kielce 1998.
Légauut M., Introduction à l'intelligence du passé et de l'avenir du Christianiisme, Paris 1970.
Liguori A.M., Umiłowanie Chrystusa w życiu codziennym, Kraków.
Loew J., Modlitwa w szkole wielkich przyjaciół Boga, Warszawa 1977.
Marchetti A., Zarys teologii życia duchowego, Kraków 1996.
Nagórny J., Moralność chrześcijańska, w: Katechizm Kościoła katolickiego – wprowadzenie, pod red. M. Ruseckiego i E. Pudełka, Lublin 1995.
Płatek J. S, Sam na sam z Bogiem, Częstochowa 1997.
Vincenzo de’Paoli, Conferenze spirituali alle Figlie della Carità, Roma 1980.
Wójtowicz H., Nauka św. Augustyna o Wielkim Sakramencie miłości, w: Eucharystia - miłość i dziękczynienie, pod red. W. Słomki, A. J. Nowaka, Lublin 1992.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Teologia i Człowiek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 901
Liczba cytowań: 0