Zjednoczenie z Bogiem w życiu moralnym przez Eucharystię
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.018Słowa kluczowe
Bóg, Jezus Chrystus, Eucharystia, zjednoczenie, życie moralneAbstrakt
Życie religijne i moralne chrześcijanina koncentruje się przede wszystkim na Bogu. W świetle Objawienia chrześcijańskiego Jezus Chrystus jest kulminacyjnym punktem zwrócenia się Boga do człowieka, a tym samym człowieka do Boga. Chrześcijanin przyjmujący z wiarą Objawienie wie, że do Boga idzie się tylko przez Chrystusa. Życie moralne jawi się zatem jako naśladowanie życia Chrystusa i udziału w jego życiu. Bycie uczniem Chrystusa i podążanie za Nim jest spełnieniem tego, co wyraża głębokie zjednoczenie z Chrystusem. Bóg objawia się człowiekowi przez swoje Słowo. Słowo Boże nadaje sens życiu ludzkiemu, wskazuje drogę i umożliwia życie w zjednoczeniu z Nim, ma nie tylko moc formacyjną, ale i uświęcającą. W swoim Słowie Bóg w pierwszej kolejności wzywa człowieka do zjednoczenia z samym sobą, obdarza go różnymi darami i powołuje do wykonania określonych zadań.Analizując temat zjednoczenia, nie sposób nie zatrzymać się na Eucharystii jako podstawie życia z Bogiem. Sam Jezus podkreślił niezwykłą rolę Chleba eucharystycznego: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a ja w Nim” (J 6,56). Chrystus Eucharystyczny przemienia człowieka, upodabniając go do siebie. Chrystus może przemienić człowieka w siebie na tyle, na ile mu człowiek pozwala. Dlatego zadaniem człowieka powinna być nieustanna troska, a niekiedy nawet walka, aby sprawy doczesne, nieuporządkowane życie moralne, nie stanowiły przeszkody na drodze do zjednoczenia z Bogiem.
Celem tego artykułu jest próba ukazania zjednoczenia z Bogiem jako łaski i zarazem ludzkiego wysiłku poprzez Eucharystię.
Bibliografia
Nauczanie Magisterium Kościoła
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Watykan 1979 nr 20.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Poznań 1993.
Jan Paweł II, Audiencja generalna, Watykan 8V1 1983, w: Eucharystia w nauczaniu Jana Pawła II, Antologia wypowiedzi, Kraków 1987, s. 105 - 109.
Jan Paweł II, List Apostolski do młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Watykan 1985.
Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1981, t. 4, Warszawa 1984.
Jan Paweł II, Wierzę w Boga Ojca Stworzyciela, Cità del Vaticano 1987.
Jan Paweł II, Wierzę w Kościół jeden, święty, powszechny i apostolski, Città del Vaticano l996.
Jezus Chrystus, jedyny Zbawiciel świata, wczoraj, dziś i na wieki, Oficjalny dokument Papieskiego Komitetu Obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1996.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
Sobór Trydencki, Sesja 13, kan. 1, w: Breviarium Fidei, VII, 298, Poznań 1998.
Sobór Watykański II, Dekret o posłudze i życiu prezbiterów Presbyterorum ordinis, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Poznań, s. 474 - 508.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Poznań 2002, s. 97 – 166.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje Poznań 2002, s. 339 - 363.
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium, w: Sobór Watykański II, Konstytucja Dekrety Deklaracje, Poznań 2002, s. 23 - 78.
Literatura
Aubert J. M., Compendio della morale cattolica, Milano 1989.
Bastinel S., Modlitwa i moralność, Kraków 1989.
Dąbek T.M., Biblia w pismach św. Teresy od Dzieciątka Jezus, w: Mała droga zupełnie nowa św. Teresy od Dzieciątka Jezus - materiały z sympozjum, Kraków 1992.
Garcia J., Święty Augustyn, Kraków 1998, s. 51.
Kołodziejczyk M., Eucharystia a Kościół, w: Eucharystia źródłem życia, pr. zb. pod red S. Grzybka, Kraków 1987.
Kudasiewicz J., Odkrywanie Ducha Świętego, Kielce 1998.
Légauut M., Introduction à l’intelligence du passé et de l’avenir du Christianiisme, Paris 1970.
Liguori A.M., Umiłowanie Chrystusa w życiu codziennym, Kraków, s. 35.
Loew J., Modlitwa w szkole wielkich przyjaciół Boga, Warszawa 1977.
Marchetti A., Zarys teologii życia duchowego, Kraków 1996, s. 79.
Nagórny J., Moralność chrześcijańska, w: Katechizm Kościoła katolickiego – wprowadzenie, pr. zb. pod red. M. Ruseckiego i E. Pudełka, Lublin 1995.
Płatek J. S, Sam na sam z Bogiem, Częstochowa 1997.
Vincenzo de’Paoli, Conferenze spirituali alle Figlie della Carità, Roma 1980.
Wójtowicz H., Nauka św. Augustyna o Wielkim Sakramencie miłości, w: Eucharystia - miłość i dziękczynienie, pr. zb. pod red. W. Słomki, A. J. Nowaka, Lublin 1992
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Teologia i Człowiek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 385
Liczba cytowań: 0