Habermas y Ratzinger, un debate para el siglo XXI. El diálogo entre la “razón secular” y la “razón teológica”
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.016Słowa kluczowe
powód, religia, sumienie, prawda, ekologiaAbstrakt
Habermas i Ratzinger, debata na XXI wiek. Dialog pomiędzy „racjonalnością laicką” i „racjonalnością teologiczną”
Filozof ze Szkoły Frankfurckiej i teolog niemiecki, który zasiadł na Stolicy Piotrowej prowadzili przez lata dyskurs, reprezentując różne stanowiska w kwestii racjonalności. Obaj mówili o współczesnych przyczynach kryzysu racjonalności, czego skutkiem było to, że wykreowano „marzenia”, które stają się „potworami”. Podkreślali konieczność dialogu, który winien toczyć się pomiędzy stanowiskami laickimi i stanowiskami teologicznymi, aby stale się otwierać na różne obszary ludzkiej egzystencji. Porozumienie pomiędzy jednymi i drugimi argumentami, u obu autorów, rokuje nadzieje w perspektywie trzeciego tysiąclecia. Przemówienie, które wygłosił niemiecki papież w Bundestagu, bardzo dobrze odzwierciedla wspomnianą debatę.
Bibliografia
Aguirre, Javier, 2012. “Jürgen Habermas y la religión en la esfera pública”, Ideas y valores 51/148, 59–78.
Barrio, José María, 2006. Antropología del hecho religioso. Con un debate Ratzinger–Habermas. Rialp: Madrid.
Benedicto XVI, 2006. “Fe, razón y universidad. Recuerdos y reflexiones” (Ratisbona, 12.9.2006).
Benedicto XVI, 2011. “Discurso en el parlamento federal alemán” (Berlín, 22.9.2011).
Blanco, Pablo, 2005. Joseph Ratzinger: razón y cristianismo. La victoria de la inteligencia en el mundo de las religiones. Rialp: Madrid.
Blanco, Pablo, 2009. “Razón, islam y cristianismo. El debate suscitado por Benedicto XVI”, Scripta Theologica 41 (2009/1) 199–225.
Blanco, Pablo, 2011. La teología de Joseph Ratzinger. Una introducción, 2ª edición, Palabra: Madrid.
Blanco, Pablo, 2014. “In the beginning” (Gn 1:1, Jn 1:1). Creation, nature and ecology according with Joseph Ratzinger – Benedict XVI”, en Nadja El Beheiri – János Erdödy (Hg.), “Ins Herz geschrieben”. Die grundlagen des freiheitlichen Rechtsstaates. Aufsätze und Diskussionsbeiträge aus Anlass der Internationalen Tagung am 10. Juni 2013 an der Katholischen Universität Pázmány Péter in Budapest, Pázmány Press, Budapest 2014, 95–115.
Blanco, Pablo, 2014b. «Benedicto XVI, ¿un pensador posmoderno?», Límite 29/9, 35–62.
Brague, Remi, 2013. “Der Kosmos der Vernunft und sein Schöpfer. Anmerkungen zur Regensburger Rede“, en Jan-Heiner Tück, Der Theologenpapst. Eine kritische Würding Benedikts XVI., Herder, Freiburg 2013, 97–111.
Breuer, Clemens, “Die Ökologie des Menschen. Überlegungen im Anschluss an die Rede von Papst Benedikt XVI. Vor dem Deutschen Bundestag“, en J. Kreiml (Hg.), Neue Ansage des Glaubens. Papst Benedikt XVI. und das Projekt der Neuevangelisierung, Friedrich Pustet, Regensburg 2012, 114–149.
Eggemeier, Matthew T., 2012. “A post secular modernity? Jürgen Habermas, Joseph Ratzinger, and Johann Baptist Metz on religion, reason, and politics”, The Heythrop Journal LIII, 453–466.
García Pérez, Rafael D., 2013. “Conciencia, naturaleza y derecho. El discurso del Bundestag”, en R.D. García Pérez – P. Blanco, Benedicto XVI habla sobre cultura y sociedad, Palabra: Madrid, 175–193.
Elizalde, Luciano H., 2005. “Sociedad postsecular y escenario público. Funciones sociales y políticas de la “verdad” en el debate entre Ratzinger y Habermas”, Studia politicae 6/1, 10–39.
Eslava, Euclides, 2014. La filosofía de Ratzinger. Ciencia, poder, libertad, religión, Universidad de La Sabana: Bogotá.
Gómez de Pedro, María Esther, 2014. Libertad en Ratzinger. Riesgo y tarea, Madrid: Encuentro.
Habermas, Jürgen, 1981. Teoría de la acción comunicativa, I. Racionalidad de la acción y racionalidad social, II. Crítica de la razón funcionalista, Taurus: Madrid.
Habermas, Jürgen, 2001. “Glaube und Wissen. Rede zur Verleihung des Friedenspreises am 14. Oktober 2001”, Frankfurter Allgemeine Zeitung (15.10.2001).
Habermas, Jürgen, 2007. «Ein Bewusstsein von dem, was fehlt. Über Glauben und Wissen und den Defaitismus der modernen Vernunft», Neue Zürcher Zeitung 34 (10–11.2.2007) 30s.
Hovdelien, Olav, 2011. “Post-Secular Consensus? On the Munich-dialogue between Joseph Ratzinger and Jürgen Habermas”, Australian Journal of Theology 18/2, 107–116.
Martínez, Julio L., 2011. “Religión en la democracia liberal: debate entre Rawls, Habermas y Ratzinger“, Estudios eclesiásticos 86/337, 291–327.
Paskewich, J. Christopher, 2008. “Liberalism Ex Nihilo: Joseph Ratzinger on Modern Secular Politics”, Politics 28/3, 169–176.
Ratzinger, Joseph, 1987. Iglesia, ecumenismo y política. Madrid: BAC.
Ratzinger, Joseph, 1996. «Truth and Freedom»: Communio 23/2, 16–35.
Ratzinger, Joseph, 2002a. Introducción al cristianismo. Lecciones sobre el credo apostólico, 10ª edición. Salamanca: Sígueme.
Ratzinger, Joseph, 2002b. “El esplendor de la paz de en Francisco”, 30 días 1: 10–12.
Ratzinger, Joseph, 2005. Verdad, valores, poder. Piedras de toque de la sociedad pluralista, 5ª edición. Madrid: Rialp.
Ratzinger, Joseph, 2006. Dialéctica de la secularización. Sobre razón y religión. Encuentro: Madrid.
Ratzinger, Joseph, 2007. Escatología, 2ª edición. Barcelona: Herder.
Rodríguez Duplá, Leonardo, 2005. “El diálogo entre la fe cristiana y la razón secularizada: El caso Habermas”, Estudios trinitarios XXXIX/1: 93–102.
Rodríguez Duplá, Leonardo, 2006. “Prólogo” a Ratzinger, 2006, 5–21.
Rhonheimer, Martin, 2013. “Benedikt XVI. Über Rechstaat, Demokratie und Naturrecht. Die Reden in Berlin und London“, en en Jan-Heiner Tück, Der Theologenpapst. Eine kritische Würding Benedikts XVI., 135–156.
Ruini, Camillo, 2007. “La ragione, le scienze e il futuro della civiltà. Prolusione all'VIII Forum del "progetto culturale" della Chiesa italiana, Roma, 2 marzo 2007”.
Sánchez Cañizares, Javier, 2008. “Razón y fe en la fundación del comprender. Reflexiones desde el magisterio de Benedicto XVI”, Scripta Theologica XL/3, 859–873.
Schönberger, Christoph, 2013. “Züruck zur Natur?”, en Jan-Heiner Tück, Der Theologenpapst. Eine kritische Würding Benedikts XVI., 176–182.
Soler, Carlos, 2013. “Fe y política en Joseph Ratzinger”, Pensamiento y cultura 16–1, 204–235.
Velarde Rosso, Jorge E., 2013. Límites de la democracia pluralista. Aproximación al pensamiento político de Joseph Ratzinger – Benedicto XVI. Biblioteca IAA: Buenos Aires.
Welker, Michael, 2010. “Habermas and Ratzinger in the Future of Religion”, Scottish Journal of Theology, 63/4, 456–457.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 849
Liczba cytowań: 0