W poszukiwaniu nowej idei postępu technicznego. Perspektywa teologiczna
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.003Słowa kluczowe
teologia chrześcijańska, postęp techniczny, integralna wizja rzeczywistościAbstrakt
Technika jest dziś wielkością, która określa wszystko bądź prawie wszystko w otaczającej nas rzeczywistości. Nie ma sfery życia, która nie pozostawałby pod jej wpływem, czy też, w której można by ją uznać za zbyteczną. W perspektywie chrześcijańskiej teologii stworzenia można powiedzieć, iż człowiek poprzez postęp techniczny uczynił sobie ziemię poddaną, co więcej, z jego pomocą znacząco zmienił oblicze ziemi. Ocena postępu technicznego i jego skutków nie jest łatwa i jednoznaczna. W ocenie etycznej pojawiają się coraz częściej opinie, że postęp może prowadzić zarówno do dobra, jak również do zła. Zamierzeniem podjętych rozważań jest próba poszukiwania nowej idei postępu technicznego, która sprzyjałaby budowaniu integralnej wizji rzeczywistości. Podstawą dla rozważań jest nauczenie ostatnich papieży zawarte w encyklikach Redemptor hominis (1978) – Jana Pawła II, Caritas in veritate (2010) – Benedykta XVI i Laudato si’ (2015) – Franciszka.
Bibliografia
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate (2010).
Benedykt XVI, Boża Opatrzność a działalność człowieka. Przemówienie do uczestników sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk (6.11.2006). https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/pan_opatrznosc_06112006.html [dostęp: 10.11.2018].
Bogner A., Einführung: Zur Ethisierung der Technik, w: Ethisierung der Technik – Technisierung der Ethik. Der Ethik-Boom im Lichte der Wissenschafts- und Technikforschung, red. A. Bonger, Baden – Baden 2013, s. 7–25.
Bremer J., Encyklika Laudato się’ – ekologia integralna podstawowym elementem katolickiej nauki społecznej, w: Kościół i nauka w obliczu ekologicznych wyzwań, red. J. Poznański, S. Jaromi, Kraków 2016, s. 37–54.
Duda A., Wystąpienie podczas otwarcia Szczytu Klimatycznego oraz Szczytu Liderów COP24 (Katowice 3.12.2018) http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wypowiedzi-prezydenta-rp/wystapienia/art,589,wystapienie-prezydenta-rp-podczas-uroczystego-otwarcia-szczytu-klimatycznego-oraz-szczytu-liderow-cop24.html [dostęp: 6.12.2018].
Dylus A., Integralna ekologia papieża Franciszka. Perspektywa etyki odpowiedzialności, w: Świat jako wspólny dom. Wokół koncepcji ekologii integralnej w encyklice Laudato si’, red. A. Wysocki, Warszawa 2016, 109–129.
Franciszek, Encyklika Laudato si’ (2015).
Ganowicz-Bączyk A., Wątki ekoetyczne w encyklice Laudato si’ papieża Franciszka, w: Kościół i nauka w obliczu ekologicznych wyzwań, red. J. Poznański, S. Jaromi, Kraków 2016, 193–214.
Hubig Ch., Technik, w: Lexikon der Wirtschaftsethik, red. G. Enderle i in., Freiburg 1993, s. 1079–1081.
Irrgang B., Philosophie der Technik, Darmstadt 2008.
Jan Paweł II, Encyklika Redemtor hominis (1978).
Łużyński W., Pierwszeństwo etyki przed techniką w świetle encykliki Benedykta XVI Caritas in Veritate, „Colloquia Theologica Ottoniana” 2 (2013), s. 77–90.
Miller C., Technocracy and Tradition, „Communio. International Catholic Review” 44 (2017) 4, s. 718–746.
Mutschler H.D., Die Gottmaschine. Das Schicksal Gottes im Zeitalter der Technik, Augsburg 1998.
Mutschler H.D., Technik als Religionsersatz, „Scheidewege. Jahresschrift für skeptisches Denken” 28 (1999), s. 42–54.
Nordmann A., Technikphilosophie zur Einführung, Hamburg 2015.
Padgett A., God Versus Technology? Science, secularity, and the Theology of Technology, „Zygon” 3 (2005) 3, s. 577–584.
Palka D., Stecuła K., Postęp technologiczny – dobrodziejstwo czy zagrożenie?, w: Innowacje w zarzadzaniu i inżynierii produkcji. Red. R. Knosala, Opole 2018, s. 587–595.
Schleissing S., Laien, Experten, Propheten: Zur Rolle der Theologen in Technikdiskursen, w: Technik und Lebenswirklichkeit: Philosophische und theologische Deutungen der Technik im Zeitalter der Moderne, red. A.-M. Richter, Ch. Schwarke, Stuttgart 2014, s. 203–216.
Tatar M., Ontyczna duchowość stworzenia w perspektywę Laudato si’, w: Świat jako wspólny dom. Wokół koncepcji ekologii integralnej w encyklice Laudato si’, red. A. Wysocki, Warszawa 2016, s. 61–82.
Wieland Th., Laudato Si’ praktisch, „Herder Korrespondenz” 11 (2016), s. 47–50.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 860
Liczba cytowań: 0