Bieda i wykluczenie – nowe konteksty
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.044Słowa kluczowe
bieda, wykluczenie, prostytucja, edukacjaAbstrakt
Artykuł opisuje i analizuje nowe aspekty starego zjawiska: wykluczenia ze względu na biedę. W kulturze konsumpcyjnej zamożność odgrywa najważniejszą rolę w konstruowaniu tożsamości i budowaniu poczucia własnej wartości. W dzisiejszych czasach, gdy wszystkie inne wartości schodzą na dalszy plan, a wspólnoty, które dawniej nadawały tożsamość, tracą na znaczeniu, odpowiedź na pytanie „kim jestem?” zawarta jest w przedmiotach – prestiżowych symbolach statusu. Jeżeli rzeczy, które posiadam, decydują o tym, kim jestem – to nie posiadając nic wartościowego, mam podstawy czuć się bezwartościową osobą. Dla współczesnego (szczególnie młodego) człowieka rysują się dwie drogi: posiadanie prestiżowych gadżetów lub atrakcyjność seksualna. Połączenie obu stanowi prostytucja nieletnich – prawdopodobnie najbardziej dotkliwy skutek opisywanych tu procesów Zapobieganie im wymaga przedstawienia atrakcyjnej alternatywy: konkurencyjnych wobec konsumpcyjnych systemów wartości (na podstawie których można by było w inny sposób budować tożsamość i poczucie własnej wartości). Chrześcijaństwo ma tu do odegrania bardzo ważną rolę.
Bibliografia
Albrow, M., Globalizacja: teoretyczne aspekty zmian, tłum. K. Gilarek, w: red. P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Kraków 2005, s. 679–696.
Baudrillard, J., Społeczeństwo konsumpcyjne jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.
Bell, D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 1998.
Bogunia-Borowska, M., Dziecko w kulturze konsumpcyjnej – infantylizacja kultury jako konsekwencja narodzin podmiotu rynkowego, w: A. Jawłowska, M. Kempny, Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa 2005, s. 157–183.
Dines, G., Pornoland. Jak skradziono naszą seksualność, tłum. K. Dajksler, Poznań 2012.
Grajewski, A., 12 okruchów, „Gość Niedzielny, nr 2 rok XCIII/ 10 stycznia 2016, s. 42–43.
Honoré, C., Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, tłum. W. Mitura, Warszawa 2011.
Jary, M., Wyznaczanie i tropienie trendów w kulturze konsumpcyjnej – kontekst nowych mediów, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung Bohdan, Warszawa 2010, s. 91–114.
Kempny, M., Wprowadzenie – konsumpcja wyzwaniem dla socjologii współczesnej, w: A. Jawłowska, M. Kempny, Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa 2005, s. 7–14.
Kowalik, A., Centrum handlowe jako nowa przestrzeń zabawy młodzieży, w: Wąż w raju. Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym, red. R. Kantor, T. Paleczny, M. Banaszkiewicz, Kraków 2011, s. 93–111.
Legutko, R., Złośliwe demony, Kraków 1999.
Leszniewski, T., Moda i tożsamość. Dylematy współczesnego człowieka w świecie konsumpcji, w: T. Szlendak, K. Pietrowicz, Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, Wrocław 2007, s. 49–61.
Odebrana niewinność. Raporty o seksualizacji kobiet i dziewcząt we współczesnej kulturze, red. E. Rżysko, Warszawa 2013.
Raport Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (American Psychological Association) na temat seksualizacji dziewcząt, tłum. E. Konfol, Warszawa 2013, online: https://www.google.pl/search?client=opera&q=seksualizacja+definicja+raport+o+seksualizacji&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 [dostęp: 2016.01.04].
Simmel, G., Filozofia mody, w: Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2005, s. 272–276.
Speck, O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, tłum. E. Cieślik, Gdańsk 2005.
Szarota, Z., Asystent rodziny. Między interwencjonizmem państwa a spolegliwym opiekuństwem – konteksty edukacyjne, „Edukacja” 116 (2011) 4, s. 49–65.
Szarota, Z., Egalitaryzacja dyplomów vs. elitaryzm merytokracji – wybrane aspekty uczestnictwa edukacyjnego dorosłych, „Edukacja Dorosłych” 67 (2012) 2, s. 9–26.
Szlendak, T., Architektonika romansu. O społecznej naturze miłości erotycznej, Warszawa 2002.
Szlendak, T., Kozłowski, T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.
Szlendak, T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.
Szlendak, T., Pietrowicz, K., Moda, wolność i kultura konsumpcji, w: T. Szlendak, K. Pietrowicz, Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, Wrocław 2007, s. 8–26.
Vademecum skutecznej profilaktyki. Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, red. Sz. Grzelak, Warszawa 2015.
van Raaij F., Konsumpcja postmodernistyczna, w: M. Lambkin, G. Foxall, F. van Raaij, B. Heilbrunn, Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, tłum. M. Zagrodzki, Warszawa 2001, s. 325–344.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 280
Liczba cytowań: 0