Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Praktyka alternatim w rękopiśmiennym cantionale (r. 583) z Jasnej Góry
  • Strona domowa
  • /
  • Praktyka alternatim w rękopiśmiennym cantionale (r. 583) z Jasnej Góry
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 39 Nr 3 (2017) /
  4. Artykuły

Praktyka alternatim w rękopiśmiennym cantionale (r. 583) z Jasnej Góry

Autor

  • Piotr Wiśniewski Katedra Polifonii Religijnej Instytutu Muzykologii KUL

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.033

Słowa kluczowe

alternatim, cantionale, chorał gregoriański, antyfony maryjne, Credo

Abstrakt

W rozwoju praktyki wykonawczej monodii liturgicznej dużą rolę odegrała technika alternatim, z którą związana jest znaczna część muzyki organowej. Organy zastępując chór śpiewaków spełniały równoważną rolę, analogiczną do operowania tekstem liturgicznym. Wykonywane na sposób alternatim utwory musiały być powszechnie znane. Do takich należały m.in. wielkie antyfony maryjne i wyznanie wiary. Ten wokalno-instrumentalny sposób wykonywania śpiewów łacińskich spotykamy również w rękopiśmiennym Cantionale R. 583 z początku XVI wieku, należącym do tradycji paulińskiej. Notuje on łącznie cztery śpiewy, w których zauważono praktykę alternatim: Salve Regina, Ave Regina caelorum, Regina caeli i Credo. W świetle przedstawionych antyfon maryjnych i założeń techniki alternatim wynika, iż rękopis pauliński respektował szczegółowe normy dotyczące jej stosowania, natomiast w przypadku Credo mamy do czynienia raczej z pewną tradycją lokalną. Przywołane przykłady dowodzą, iż sposób wokalno-instrumentalnego wykonywania śpiewów znalazł swoje miejsce również w obrębie łacińskiej liturgii paulińskiej.

Bibliografia

Aleksandrowicz M., Organy w potrydenckiej liturgii na podstawie Caeremoniale Episcoporum (1600), w: Studia Organologica, t. 3, red. M. Szymanowicz, Lublin 2009, s. 257-265.

Aleksandrowicz M., Teoretyczne podstawy francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku, Lublin 2017.

Bartkowski B., Credo, Encyklopedia Katolicka, t. 3, red. R. Łukaszyk, Lublin 1985, kol. 626.

Bodzioch B., Cantionale ecclesiasticum na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Lublin 2014.

Dobrzańska-Fabiańska Z., Polifonia średniowiecza, Kraków 2009.

Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975.

Ferfoglia S., Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.

Garnczarski S., Atyfona Salve Regina w polskich przekładach zachowanych w źródłach drukowanych, w: Cantare amantis est. Wieloautorska monografia naukowa z okazji 80. urodzin ks. prof. dr. hab. Ireneusza Pawlaka, red. W. Hudek, P. Wiśniewski, Lublin 2015, s. 306-327.

Kubieniec J., Średniowieczne rękopisy liturgiczne z archiwum jasnogórskiego, w: Liturgia w klasztorach paulińskich w Polsce. Źródła i początki, Musica Claromontana – Studia 1, red. R. Pośpiech, Opole 2012, s. 135-149.

Lisman K., Repertuar gregoriański w polskich śpiewnikach katolickich wydanych po Vaticanum Secundum, w: Muzyka liturgiczna w Kościele Katowickim 1925-2005, red. W. Hudek, Katowice 2005, s. 155-180.

Łyjak W.Z., Adam Orazio Casparini i jego jasnogórskie dzieła, „Studia Claromontana” 20 (2002), s. 141-191.

Michałowska T., Średniowiecze, Warszawa 2002.

Morawski J., Polska liryka muzyczna w średniowieczu. Repertuar sekwencyjny cystersów (XIII-XVI w.),Warszawa 1973.

Nadolski B., Leksykon Liturgii, Poznań 2006.

Pałęcki W., Antyfony maryjne na zakończenie Komplety w polskiej edycji Liturgii godzin, w: Mirabile laudis canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, red. H. Sobeczko, Opole 2008, s. 363-382.

Pawlak I. Muzyka instrumentalna w liturgii po Soborze Watykańskim II, „Liturgia Sacra” 18 (2012) nr 2, s. 513-527.

Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000.

Pawlak I., Organy – instrument liturgiczny, „Liturgia Sacra” 2 (1996) nr 1-2, s. 79-85.

Szadejko A., Praktyka alternatim w muzyce organowej. Zagadnienia wykonawcze, w: Musica Sacra 3, Prace Specjalne 73, red. J. Krassowski, Gdańsk 2007, s. 35-55.

Wellesz E., Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej, Kraków 2006.

Wiśniewski P., Duchowość chorału gregoriańskiego, „Liturgia Sacra” 19 (2013) nr 1, s. 103-118.

Wiśniewski P., Monodia łacińska w XLI edycji Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego, „Teologia i Człowiek” 30 (2015) nr 2, s. 111-128 (DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2015.024).

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-09-19

Jak cytować

1.
WIŚNIEWSKI, Piotr. Praktyka alternatim w rękopiśmiennym cantionale (r. 583) z Jasnej Góry. Teologia i Człowiek [online]. 19 wrzesień 2017, T. 39, nr 3, s. 127–143. [udostępniono 22.5.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2017.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 39 Nr 3 (2017)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 490
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

alternatim, cantionale, chorał gregoriański, antyfony maryjne, Credo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa