Misjonarz wobec wiary i kultury w południowych Andach peruwiańskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2014.035Słowa kluczowe
Peru, ewangelizacja, inkulturacja, synkretyzm religijny, religia keczuaAbstrakt
Zaraz po pierwszej przeprowadzonej ewangelizacji w Peru różna wiara i kultura podzieliły ludzi na kilka grup. W jednej z nich znaleźli się Indianie, których nie udało się ochrzcić, a którzy zostali przy swej, również autochtonicznej religii. Do drugiej trafili ci, którzy przyjęli chrzest, a przez to zostały im otwarte wrota do wiary chrześcijańskiej i zwyczajów kulturowych, jakie przywieźli Hiszpanie. Charakteryzują się oni jednak tym, że zupełnie nie pozostawili swych rodzimych wierzeń i swej tradycyjnej kultury. W konsekwencji zaistniała sytuacja wywołała różnorodne reakcje, a jedną z nich był synkretyzm religijny. Sami Indianie w pierwszym okresie ewangelizacji byli tymi, którzy chyba nieświadomie stali się protagonistami synkretycznej odmiany religii, bo skoro misjonarze nie wchodzili w kompromisy z miejscową religią, nie próbowali w dzisiejszym rozumieniu tego słowa posługiwać się inkulturacją, to sami Indianie, przyjmując nowe formy wiary, zachowywali jednocześnie stare. Tak przyczynili się do zaszczepienia pierwszych ziaren synkretyzmu w religii, która ma ogromny wpływ na życie ludzi na południu Peru; innymi słowy – jest czynnikiem konstytutywnym tamtejszej kultury. Misjonarska posługa realizowana w środowisku na wskroś przenikniętym składnikami autochtonicznej religii keczua i jednocześnie pełnej wątków chrześcijańskich skłania zatem misjonarza do poszukiwania odpowiedzi na pytania związane z inkulturacją i synkretyzmem religijnym. Misjonarz wysłany do Peru, szczególnie do jego andyjskiej części na południu kraju, musi koniecznie zapoznać się z miejscową tradycją, wierzeniami, sposobem pojmowania świata, by wyrazić Ewangelię w szacie rodzimej kultury, a zarazem przemieniać tę kulturę, przepajając ją wartościami Dobrej Nowiny. Jednocześnie zadaniem misjonarza jest takie potraktowanie synkretycznych form wiary ludowej Indian, aby mogły się one stać formą pośrednią prowadzącą do inkulturacji.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 461
Liczba cytowań: 0