Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

Nauczanie moralne Kościoła w dialogu ze współczesną kulturą zawarte w jego nowym Katechizmie
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczanie moralne Kościoła w dialogu ze współczesną kulturą zawarte w jego nowym Katechizmie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 Nr 1 (2013) /
  4. Artykuły

Nauczanie moralne Kościoła w dialogu ze współczesną kulturą zawarte w jego nowym Katechizmie

Autor

  • Tadeusz Zadykowicz Katedra Teologii Moralnej Ogólnej Instytutu Teologii Moralnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2013.002

Słowa kluczowe

nauczanie moralne, kultura, katechizm, dialog, Dekalog

Abstrakt

Zadaniem każdego katechizmu jest przedstawić wiarę w sposób jasny i komplementarny, przy zastosowaniu zrozumiałego w danym czasie i kulturze dla wszystkich języka. Treść ta musi wejść w pewien rodzaj dialogu ze współczesnym człowiekiem jak i kulturą, aby efektywnie służyć i przynosić owoce wiary i życia moralnego. Taka sama prawda dotyczy Katechizmu Kościoła Katolickiego ogłoszonego przez Jana Pawła II, który ma swoje oparcie także we współczesnej kulturze. Można je dostrzec zarówno w celach, środkach, jak i sposobach prezentacji depozytu wiary. Zamiarem redaktorów było ukazać nauczanie Magisterium w możliwie najbardziej przystępny sposób. Metodą nie jest potępianie błędów doby współczesnej, zgodnie z apologetyką, ale przedstawianie prawd wiary i moralności w najbardziej pozytywny sposób, biorąc pod uwagę specyfikę adresata, będącego pod wpływem wielu różnych prądów i tendencji, które niekoniecznie są przyjazne wierze i życiu na niej opartemu. Jest rzeczą wiadomą, że obecna sytuacja ma wpływ na sposób prezentacji problemów w Katechizmie. Kulturowe podstawy mogą zostać dostrzeżone tam, gdzie bierze się pod uwagę postęp antropologiczny, wiedzę techniczną jak i zmiany społeczne uznane za wyzwanie. Można je zauważyć, gdy nowe rzeczy są poruszane, i gdzie stare rzeczy są interpretowane w nowy sposób. Katechizm nie dedykuje żadnej ze swych części wyłącznie zagadnieniom kultury współczesnej, chociaż wyraża jej stosunek do współczesnych religii, nauki, prądów filozoficznych czy też systemów politycznych opisujących zarówno relację człowieka do Boga, jak i jego życie w społeczeństwie. Patrząc z perspektywy dwudziestu lat od dnia podpisania Katechizmu można powiedzieć, że stał się ważnym elementem dialogu kulturowego Kościoła. Z powodu szybkich zmian zachodzących w kulturze należy podkreślić znaczenie wierności duchowi Katechizmu, jednocześnie prowadzącej do nieustannych analiz i ciągłych adaptacji, nie w kontekście treści, ale w sposobie prezentacji wiary i zagadnień moralnych.  

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-04-04

Jak cytować

1.
ZADYKOWICZ, Tadeusz. Nauczanie moralne Kościoła w dialogu ze współczesną kulturą zawarte w jego nowym Katechizmie. Teologia i Człowiek [online]. 4 kwiecień 2013, T. 21, nr 1, s. 35–52. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/TiCz.2013.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 Nr 1 (2013)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 765
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczanie moralne, kultura, katechizm, dialog, Dekalog
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa