Sekwencje mszalne – jedna z klasycznych form śpiewów postgregoriańskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2012.033Abstrakt
European sequential creation has been researched since XIX c. medieval literature researchers are interested in the sequence as a genre that started and developer lyrical creation covering also poetic translations in native languages. As an element of mass liturgy – liturgist, as a separate music form – musicologists. Sequences belong to a new trend which appeared in the 9th Century. With time, the body of sequential works expanded to a significant size and because they were not always of high artistic level and the lyrics were trivial, they were reluctantly tolerated by the ecclesiastical authorities. That is why, after the Council of Trent, a lot of sequences were withdrawn from use. The Roman Missal of Pope Pius V (1570) included only four sequences: Victime Paschali Laudes, Veni Sancte Spitirus, Lauda Sion Salvatorem and Dies irae. In the 18th Century Stabat Mater was also included. Vatican Ecumenical Council II again reduced the number to only 2: Victime Paschali Laudes and Veni Sancte Spiritus. The research presents close genetic connection to singing Alleluia as the second melody. And although in time it became musically independent, it did not change its place in the mass service.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 671
Liczba cytowań: 0