The Ecclesial and Cultural Identity of St. Thomas Christians in India
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.034Słowa kluczowe
chrześcijaństwo indyjskie, Malabar, Indie, kultura, inkulturacja, liturgiaAbstrakt
Eklezjalna i kulturowa tożsamość indyjskich chrześcijan św. Tomasza
Chrześcijanie św. Tomasza stanowią rdzenną indyjską grupę wyznawców Chrystusa, która od początku ery chrześcijańskiej jest integralną częścią społeczeństwa Malabaru. Ponieważ chrześcijaństwo indyjskie ma wiele cech charakterystycznych, jest interesującym obszarem badań teologicznych i kulturowych. Społeczności należące zarówno do zachodniej jak i wschodniej tradycji syryjskiej w Indiach nazywają siebie „hinduskimi w kulturze, chrześcijańskimi w religii i orientalnymi w kulcie”. W niniejszym artykule przedstawiono genezę tych wspólnot, a także zarys ich tożsamości kulturowej i kościelnej, która w wyjątkowy sposób wpisuje się w Kościół Chrystusowy jako całość.
Bibliografia
Chabot, Jean Baptiste. Synodicon orientale ou Recueil de Synodes Nestoriens. Paris: Imprimerie Nationale, 1902.
Garbe, Richard. “St. Thomas in India.” The Monist 25, no. 1 (1915): 1–27.
Jenkins Philip, The Lost History of Christianity, Oxford: A Lion Book, 2008.
Kanjiramukalil, Sylvester. Ecclesial identity of the Malankara Catholic Church. Vadavathoor: Oriental Institute of Religious Studies, India & Bethany Publications, 2002.
Klijn, Albertus Frederik Johannes, The Acts of Thomas. Leiden: Brill, 1962.
Kochuparampil, Xavier. “The St. Thomas Christians of India: Ecumenical and Missiological Challenges,” Exchange 25 no. 3 (1996): 243–260.
Koonammakkal, Thomas. The Church in the Churches: A Syriac Ecclesiology. Kuravilangad: Beth Aprem Nazrani Dayra, 2018.
Mathew, K.S. Arrival of St. Thomas and His Missions: Historiographical Approach’. In Early Christian Communities of the St. Thomas Tradition in India, edited by Peter Kannamphuza, 52–87. Kochi: Liturgical Research Centre Publications, 2017.
Moffett, Samuel Hugh. A History of Christianity in Asia, v. 1. New York: Orbis Books, 1998.
Pallath, Paul. La Chiesa cattolica in India. Roma: Mar Thoma Yogam, 2003.
Pallath, Paul. The Liturgical Heritage of the Syro-Malabar Church. Shadows and Realities. Changanacherry: HIRS Publications, 2019.
Panicker, Geevarghese. “St. Thomas in India According to Jacob of Sarug.” The Harp 2, no. 1–2 (1989): 59–64.
Panicker, Geevarghese. The Indian Identity of Thomas Christians of India (Kerala). The Harp 19 (2006): 195–209.
Pathikulangara, Varghese. Mar Thomma Margam. A New Catechism for the Saint Thomas Christans of India. Kottayam: Denha Services, 1989.
Podipara, Placid. “Hindu in Culture, Christian in Religion and Oriental in Worship.” Ostkirche Studien 8 (1959): 82–104.
Potoczny, Mateusz Rafał. „Kościół dla wybranych? O specyfice indyjskich chrześcijan knānāya.” Teologia i Człowiek 28, no. 4 (2014): 237–257. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2014.068.
Rhodes, James Montague. The Acts of Thomas. Leiden, Boston: Brill, 2003.
Roberson, Ronald G. Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Kraków: Homini, 2005.
Sebastian, C.D. “Saint Thomas Christians of India: A Paradigm of Cultural Identity in the Eastern Christianity.” In Philosophy, Religion, and Culture of Asian Countries, edited by Sergey Pakhomov, 130–137. St. Petersburg: University Press, 2009.
Simonton, Edward. “A Concise History of the Nasrani Christians of Kerala and the Continuation of the Church of the East in India.” https://www.anglicanfoundation.org/wp-content/uploads/2011/06/Saint-Thomas-Paper.pdf (accessed 18.06.2021).
Turek, Przemysław. “Syriac Heritage of the Saint Thomas Christians: Language and Liturgical Tradition.” Orientalia Christiana Cracoviensia 3 (2011): 115–130.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Mateusz Rafał Potoczny

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 103
Liczba cytowań: 0