The Seeds of Modern Existential Philosophy in St. Augustine
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.023Słowa kluczowe
św. Augustyn, droga antropologiczna, podmiotowość i poznanie człowieka, Bóg, transcendencja, egzystencjalizmAbstrakt
Ziarna nowożytnej filozofii egzystencjalnej u św. Augustyna
Niniejszy artykuł zgłębia doktrynę Augustyna z perspektywy antropologicznej i poznawczej w ramach filozofii egzystencjalnej. Centralnym punktem analizy jest stanowisko biskupa z Hippony w kwestii transcendencji oraz jego oddolne podejście do nauki o człowieku. Świadectwo Augustyna można określić jako antropologię myślącego podmiotu, ponieważ wszystkie nasze emocje są w dużej mierze warunkowane przez kontekst aktualnych doświadczeń. Podobieństwo jego poglądów z ruchem egzystencjalnym polega właśnie na tym, że oba te nurty skupiają się na jednostce przechodzącej przez kryzys. W tym kontekście szczególne znaczenie przypisuje się zasadzie krytycznego dociekania oraz analitycznego rygoru jako kluczowych narzędzi w procesie poszukiwania prawdy o sobie. Antropologiczna analiza egzystencji w ujęciu Augustyna splata się z refleksją nad przemijalnością życia oraz poszukiwaniem sensu. Autor podkreśla pozytywny wymiar ludzkiej natury emanujący ze źródła wykraczającego poza sferę doczesną. Tym samym umiejscawia on życie człowieka w szerszym kontekście rzeczywistości. Jego doktryna stanowi trwałe świadectwo względem dociekań o naturze przemijania w ramach dyskursu filozoficznego.
Bibliografia
Alici, Luigi, Remo Piccolomini, and Antonio Pieretti, eds. Agostino nella filosofia del Novecento: Esistenza e libertà. Roma: Città Nuova 2000.
Augustinus. Confessiones, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vol. 32. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1844.
Augustinus. De Civitate Dei, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vols. 41–42. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1844–1845.
Augustinus. De Duabus Animabus, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vol. 42. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1845.
Augustinus. De libero arbitrio, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vol. 32. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1844.
Augustinus. De ordine, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vol. 32. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1844.
Augustinus. De Trinitate, in Sancti Aurelii Augustini opera omnia, ed. J.-P. Migne, vol. 42. Paris: Patrologiae Cursus Completus. Series Latina 1846.
Biblia Hebraica Stuttgartensia and Septuagint Interlinear. Accessed August 26, 2024. www.biblia-internetowa.pl.
Blondel, Maurice. L'itinéraire philosophique de Maurice Blondel. Propos recueillis par Frédéric Lefèvre. Paris: 1928.
Gilson, Étienne. „L'avenir de la métaphysique augustinienne.” Revue de Philosophie, série I. Paris: 1930.
Heidegger, Martin. Bycie i czas, transl. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo PWN 1994.
Heidegger, Martin. Fenomenologia życia religijnego, transl. Grzegorz Sowiński. Kraków: Wydawnictwo Znak 2002.
Kierkegaard, Søren. Albo-albo, trans. by Karol Toeplitz and Jarosław Iwaszkiewicz, t. II. Warszawa: Wydawnictwo PWN 1982.
Kowalczyk, Stanisław. Człowiek i Bóg w nauce św. Augustyna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych 1987.
Novum Testamentum Graece. Edited by Eberhard Nestle, Barbara Aland, Kurt Aland, Matthew Black, Johannes Karavidopoulos, and Bruce M. Metzger. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 2012.
O’Collins, Gerald, and Edward Farrugia. Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych, transl. Jan Ożóg and Barbara Żak. Kraków: WAM 2002.
Sartre, Jean-Paul. Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej, transl. Jan Kiełbasa. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 2007.
Sawicki, Franciszek. „Filozofia egzystencjalna.” Studia z historii filozofii 1 (2010).
Sienkiewicz, Edward. Poznawczy realizm egzystencjalny według św. Augustyna. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński 2012.
The International Bible Society. Accessed August 26, 2024. www.biblica.com.
Thonnard, Félix Joseph. „Caractères platoniciens de l’Ontologie augustinienne.” In Augustinus Magister, Congrès International Augustinien, Vol. I. Paris: 1954.
Vaught, Carl Gordon. Access to God in Augustine’s Confessions. New York: State University of New York 2005.
Vaught, Carl Gordon. Encounters with God in Augustine’s Confessions. New York: State University of New York 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Robert Artur Warchał

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 66
Liczba cytowań: 0