Kościół wspólnotą słuchającą w liturgii
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2024.013Słowa kluczowe
słuchanie, Kościół, dialog, słowo, dźwiękAbstrakt
Przestrzenią, w której Kościół słyszy słowo i na nie odpowiedzieć, jest liturgia. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie spójnej teologii Kościoła jako wspólnoty słuchającej oraz wskazanie kluczowych momentów akcji liturgicznej, w których kwestia ta się urzeczywistnia. W liturgicznym dialogu słowo staje się nośnikiem treści. Muzyka liturgiczna jako przejaw ekspresji człowieczeństwa jest wyrazem świętowania całej wspólnoty Kościoła. Śpiew jest znakiem zjednoczenia w modlitwie Ludu Bożego. Dzwony i dzwonki uwrażliwiają wiernych na najważniejsze momenty celebracji. Obecne w liturgii dźwięki i słowa muszą zostać dopełnione przez momenty milczenia, które kreują przestrzeń oczekiwania na słowo Pana. Kościół, kierując swe modlitwy ku Bogu, staje się wspólnotą w pełni słuchającą.
Bibliografia
Augustyn. Wyznania. Kraków: Znak, 1997.
Bać, Tomasz. „Świadome, owocne i czynne uczestnictwo w liturgii według Konstytucji o liturgii świętej Sacrosanctum conilium Soboru Watykańskiego II”. Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej (2011-2013) nr 18-20, 105-118.
Bartnik, Czesław. „Chrystologia świata w Prologu Ewangelii według św. Jana”. Studia Theologica Varsaviensia 48 (2010) nr 2: 11-19.
Benedykt XVI. Posynodalna adhortacja apostolska Verbum Domini (VD). Wrocław: Wydawnictwo TUM, 2010.
Blachnicki, Franciszek. Liturgia dialogiem. Lublin: Wydawnictwo Światło-Życie, 1996.
de Clerck, Paul. Zrozumieć liturgię. Kielce: Wydawnictwo Jedność, 1997.
Cordes, Paul Joseph. Czynne uczestnictwo w Eucharystii. Sprawowanie Eucharystii w małych wspólnotach. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 1998.
Cordes, Paul Joseph. „Na jego pamiątkę – aż do śmierci”. Pastores 29 (2005) nr 4: 39-48.
Durak, Adam. „Symbole, znaki i gesty w celebracji liturgicznej”. Seminare 17 (2011): 117-124.
Filipowicz, Krzysztof. „Liturgia jako zbawczy dialog i święta wymiana”. Warszawskie Studia Teologiczne 24 (2011) nr 1: 133-142.
Grześkowiak, Jerzy. Wierzyć wszystkimi zmysłami. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2012.
Guardini, Romano. Znaki święte. Wrocław: Wydawnictwo TUM, 1982.
Hochleitner, Janusz. „Funkcje średniowiecznych dzwonów jako przejaw procesu sakralizacji przestrzeni kulturowej”. Studia Warmińskie 37 (2000) nr 1: 179-192.
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce (ML). https://episkopat.pl/wp-content/uploads/2017/10/Instrukcja-Konferencji-Episkopatu-Polski-o-muzyce-kos%CC%81cielnej.pdf. Dostęp 16 I 2024 r.
Kantor, Robert. „Dyspozycje prawne regulujące muzykę i śpiew liturgiczny po Soborze Watykańskim II (kontekst polski)”. Tarnowskie Studia Teologiczne 33 (2014) nr 2: 183-192. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/tst.695.
Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK), Poznań: Pallottinum, drugie wydanie poprawione, 2002.
Klinkowski, Jan. „Obraz Boga”. W Teologia Starego Testamentu”, t. I, red. Mariusz Rosik. Wrocław: Wydawnictwo TUM, 2011: 7-32.
Konferencja Episkopatu Polski. Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce (ML). https://episkopat.pl/wp-content/uploads/2017/10/Instrukcja-Konferencji-Episkopatu-Polski-o-muzyce-kos%CC%81cielnej.pdf. Dostęp 16 I 2024 r.
Krawczyk, Roman. „Kryzys w życiu proroka Eliasza”. Studia Redemptorystowskie (2013) nr 11: 188-200.
Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Poznań: Pallottinum, wydanie pierwsze, 1986.
Nadolski, Bogusław. „Z problematyki Słowa Bożego w liturgii”. Studia Theologica Varsaviensia 23 (1985) nr 2: 279-289.
„Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego” (OWMR). W Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego, Wprowadzenie do drugiego wydania lekcjonarza mszalnego, Ogólne normy roku liturgicznego i kalendarza, Poznań: Pallottinum, 2022.
Piątek, Stanisław. „Dzwony w liturgii Kościoła”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 21 (1968) nr 4-5: 311-315.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych – Biblia Tysiąclecia. Poznań: Pallottinum, wydanie piąte, 2000.
Pius X. Motu proprio O muzyce i śpiewie kościelnym (BW). Warszawa: Te Deum – Wydawnictwo Tradycji Katolickiej, 2002.
Pius XII. Encyklika Mediator Dei. O liturgii (MD). Warszawa: Te Deum – Wydawnictwo Tradycji Katolickiej, 2002.
Ratzinger, Joseph. Jezus z Nazaretu: studia o chrystologii, Opera omnia, t. VI cz. 2. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.
Ratzinger, Joseph. Teologia liturgii, Opera omnia, t. XI. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.
Reginek, Antoni. „Wymowa śpiewu i muzyki w liturgii”. W Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. Andrzej Żądło. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2011: 55-69.
Rogowski, Cyprian. Hermeneutyczno-dydaktyczny wymiar symbolu i implikacje pedagogicznoreligijne. Lublin: TN KUL, 1999.
Sczaniecki, Paweł. Msza po staremu się odprawia. Kraków: Znak, 1967.
Sinka, Tarsycjusz. „Dzwony w liturgii”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 51 (1998) nr 2: 115-121.
Sobór Watykański II. „Konstytucja o liturgii świętej” (KL). W Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, nowe tłumaczenie, red. Maria Przybył. Poznań: Pallottinum, 2002: 48-78.
Stepulak, Marian. „Znaczenie muzyki kościelnej we wspólnotach parafialnych. Analiza psychologiczno-pastoralna”. W Teologia praktyczna, t. VI, red. Adam Przybecki, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2005: 137-156.
Syczewski, Tadeusz. „Znaczenie milczenia w liturgii”. Warszawskie Studia Teologiczne 16 (2003): 173-180.
Świerzawski, Wacław. „Milczenie w liturgii”. Znak 32 (1970) nr 11: 1390-1405.
Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja Musicam Sacram o muzyce w świętej liturgii (MS). W Posoborowe prawodawstwo w Kościele (styczeń 1963 – czerwiec 1967 r.), z. 3, zebrał i przetłumaczył ks. Edward Sztafrowski pod kierunkiem Profesorów Wydziału Prawa Kanonicznego Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1968: 106-145.
Wencel, Korneliusz. „Milczenie podczas liturgii”. Pastores 29 (2005) nr 4: 49-54.
Wit, Zbigniew. „Aspekt liturgiczny muzyki kościelnej”. Ruch Biblijny i Liturgiczny 31 (1978) nr 3: 117-129.
Wojdowski, Dawid. „Duchowe zaangażowanie czyli cisza i milczenie w liturgii Kościoła”. W Zbawczy dialog z Bogiem w liturgicznych znakach, red. Dariusz Kwiatkowski. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018: 85-100.
Zachara, Maciej. „Znak i słowo w liturgii”. Znak 546 (2000) nr 11: 34-48.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Aleksandra Rostowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0