„Ci, którzy strzegą przykazań Boga i mają świadectwo Jezusa”. O dojrzałości chrześcijańskiej w świetle Ap 12,17; 14,12
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2023.024Słowa kluczowe
przykazania Boga, świadectwo Jezusa, wiara Jezusa, inicjacja chrześcijańska, Ap 12,17, Ap 14,12Abstrakt
Autor artykułu zadaje pytanie, co znaczy być dojrzałym chrześcijaninem. Jest to pytanie fundamentalne w obliczu galopującej sekularyzacji i dechrystianizacji w świecie zachodnim, w tym także w Polsce. W odpowiedzi na to pytanie autor analizuje teksty Ap 12,17 i 14,12, które określają tożsamość chrześcijan: „ci którzy strzegą przykazań Boga i mają świadectwo Jezusa” (12,17); „ci, którzy strzegą przykazań Boga i wiary Jezusa” (14,12). W oparciu o przeprowadzone analizy autor dochodzi do wniosku, że pomiędzy syntagmami „strzec przykazań Boga” a „mieć świadectwo Jezusa” i „strzec wiary Jezusa” zachodzi paralelizm synonimiczny progresywny, w którym drugi człon uzupełni, dopowiada czy precyzuje znaczenie pierwszego członu. Wszystkie trzy syntagmy odnoszą się do życia, egzystencji Jezusa, całego dzieła Jezusa, które osiąga swój punkt kulminacyjny w Jego misterium paschalnym. W tej perspektywie dojrzały chrześcijanin oznacza tego, który sposób egzystowania Jezusa, logikę Jego życia przyjmuje za swoją. Autor w kluczu aktualizacji tekstu biblijnego dochodzi do wniosku, że przyjęcie przez chrześcijan przesłania Ap 12,17 i 14,10 w codziennym życiu domaga się powrotu do inicjacji chrześcijańskiej, która w starożytności przyjmowała formę katechumenatu. Jak dwa przykłady jego realizacji podaje formację w ramach Ruchu „Światło – Życie” oraz Drogi Neokatechumenatu.
Bibliografia
Aune David E., Revelation 1–5, Word Biblical Commentary 52a (Nashville: Thomas Nelson Publishers,1997)
Aune David E., Revelation 6–16, Word Biblical Commentary 52b (Nashville: Thomas Nelson Publishers, 1998).
Beale Gregory K., The Book of Revelation. A Commentary on the Greek Text (Grand Rapids: W.B. Eerdmans Publishing Company, 1999), 679.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska „Verbum Domini”. O Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła (Kraków: Wydawnictwo M, 2010).
Biguzzi Giancarlo, Apocalisse nuova versione, introduzione e commento (Milano: Paoline Editoriale Libri, 2005), 276.
Blachnicki Franciszek, Rekolekcje dla Wspólnoty Kapłanów Chrystusa Sługi (Lublin: Światło-Życie, 1991).
Blachnicki Franciszek, Sympatycy czy chrześcijanie. Katechumenat na dzisiejszą godzinę (Kraków: Wydawnictwo Światło-Życie, 2016).
Donegani Isabelle, „A cause de la prole de Dieu et du témoignage de Jésus ….”. Le témoignage selon l”Apocalypse de Jean, Etudes Bibliques N.S. 36 (Paris: Gabalda 1997)
Droga Neokatechumenalna. Statut, Lublin 2002.
Filipini Roberto, „La forza della veritá. Sul concetto di testimonianza nell’Apocalisse”, Rivista Biblica 38 (1990), 401–449
Kiernikowski Zbigniew, Słowo wstępne, w: Franciszek Blachnicki, Sympatycy czy chrześcijanie? Katechumenat na dzisiejszą godzinę (Kraków: Wydawnictwo Światło-Życie, 2016), 5–19.
Kotecki Dariusz, Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana, Rozprawy i Studia Biblijne 26 (Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, 2006).
Kotecki Dariusz, Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana, Scripta Theologica Thoruniensia 27 (Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2013).
Kotecki Dariusz, Zrozumieć Apokalipsę? Szkice egzegetyczno-teologiczne, Biblioteka Szkoły Dabar 1 (Rzeszów: Bonus Liber Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 2021).
Léon-Doufour Xavier, Lecture de l’Évangile selon Jean, t. 2 (Paris: Édition du Seuil, 1990).
Marino Marcello, Custodire la Parola. Il verbo tērein nell’Apocalisse alla luce della tradizione giovannea, Supplementi alla Rivista Biblica 40 (Bologna: Edizioni Dehoniane Bologna, 2003).
Mędala Stanisław, Ewangelia według świętego Jana rozdziały 1–12, wstęp, przekład z oryginału, komentarz (Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2010), 890.
Mickiewicz Franciszek, Świadkowie zbawczego posłannictwa oraz mesjańskiej i boskiej godności Jezusa w pismach św. Łukasza i św. Jana (Ząbki: Apostolicum, 2003, 299.
Mounce Robert H., The Book of Revelation (Grand Rapids: W.B. Eerdmans Publishing Company,1977).
Nosowski Zbigniew, Przedmowa do wydania pierwszego, w: Franciszek Blachnicki, Sympatycy czy chrześcijanie? Katechumenat na dzisiejszą godzinę (Kraków: Wydawnictwo Światło-Życie, 2016), 21–27.
Prigent Pierre, L’Apocalypse de Saint Jean. Edition revue et augmentée (Genéve: Labor et Fides, 2000).
Podeszwa Paweł, Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia hē martyria Iēsou w Apokalipsie św. Jana, Studia i Materiały 142 (Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny, 2011).
Roose Hanna, „Das Zeugnis Jesu”. Seine Bedeutung für Christologie, Eschatologie und Prophetie in der Offenbarung des Johannes, Tübingen – Basel: Franke Verlag: 2000).
Smalley Stephen S., The Revelation to John. A Commentary on the Greek Text of the Apocalypse (London: Society for Promotion Christian Knowledge, 2005).
Stegman Thomas D., Drugi List do Koryntian. Katolicki Komentarz do Pisma Świętego, tłum. Eliza Litak, Poznań: Wydawnictwo W Drodze, 2021).
Vanni Ugo, „L’assemblea ecclesiale «soggetto interpretante» dell’Apocalisse”, Rassegna di Teologia 23 (1982) 453–467.
Vanni Ugo, Apocalisse di Giovanni, Secondo Volume, Introduzione generale e commento (Assisi: Cittadella Editrice, 2018).
Wierzysz, przyjmij chrzest. Katechezy dla rodziców i rodziców chrzestnych, opr. Kiernikowski Zbigniew (Siedlce: Wydział Duszpasterski Kurii Diecezjalnej, 2010)
Wojciechowski Michał, Apokalipsa św. Jana. Objawienie, a nie tajemnica. Wstęp przekład komentarz, Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament XX (Częstochowa: Edycja św. Pawła, 2012).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Dariusz Kotecki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 171
Liczba cytowań: 0