Chrześcijańska idea wcielenia a koncepcja technologicznej osobliwości
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2023.010Słowa kluczowe
transhumanizm, upadek, zbawienie, technologiczna osobliwość, wcielenieAbstrakt
Artykuł podejmuje kwestię roli chrześcijańskiej idei wcielenia w dyskursie dotyczącym perspektywy społeczeństwa postludzkiego, zwłaszcza zaś integracji umysłów w technologicznej osobliwości. Wcielenie w swoim wymiarze wspólnotowym, jak choćby koncepcja zjednoczenia wiernych w Mistycznym Ciele Chrystusa, czy indywidualnym wymiarze przebóstwienia człowieka stanowi ideowy fundament transhumanizmu. Technologiczna osobliwość rozumiana jako szczytowy punkt ewolucji człowieka, w którym dokona się integracja technologii i biologii organizmu staje się współczesnym substytutem wcielenia Syna Bożego i nadziei, które wierzący pokładają w tym dogmacie. W ten sposób transhumanizm wyznacza sobie identyczne cele jak chrześcijaństwo, ale obiecuje zrealizować je odmiennymi, technologicznymi mianowicie środkami.
Bibliografia
Artemiuk P., Przebóstwienie człowieka następstwem Wcielenia. Perspektywa chrystologiczna kard. Christopha Schönborna, „Studia Oecumenica” 19(2019), 143–164 (DOI: 10.25167/so.679).
Bainbridge W. S., The transhuman heresy, „Journal of Evolution and Technology” 14(2005)2, s. 91–100.
Balthasar H.U. von, Eschatologia w naszych czasach, tłum. W. Szymona, Kraków 2008.
Balthasar H.U. von, Teologika, t. 2. Prawda Boga, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2004.
Balthasar H.U. von, Teologia dziejów, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1996.
Bartnik C.S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Lublin 2012.
Congar Y., Człowiek i przebóstwienie w teologii prawosławnej, „Znak” 169–170(1968)7–8, s. 841–865.
Delio I.,Transhumanism or ultrahumanism? Teilhard de Chardin on technology, religion and evolution, „Theology and Science” 10 nr 2(2012)2, s. 153–166, DOI: 10.1080/14746700.2012.669948
Gogolewski T., Nauka o Mistycznym Ciele Chrystusa w świetle nowej konstytucji dogmatycznej o Kościele, „Collectanea Theologica” 36(1966)1–4, s. 93–111.
Harari Y.N., Homo deus. Krótka historia jutra, tłum. M. Romanek, Kraków 2020.
Haraway D., Manifest cyborgów. Nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, tłum. S. Królak i E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” (2003)1, s. 49–87.
Hegel G.W.F., Wykłady z filozofii dziejów, tłum. A. Zieleńczyk, Warszawa 2003.
Ilnicki R., Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Poznań 2011.
Klichowski M., Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Poznań 2014.
Knapik R., Sztuczny Bóg: wizerunki technologicznej osobliwości w (pop)kulturze, Poznań 2018.
Küng H., Credo. Apostolskie Wyznanie Wiary objaśnione ludziom współczesnym, tłum. I. Bokwa, Warszawa 1995.
Kurzweil R., Jak stworzyć umysł? Sekrety ludzkich myśli ujawnione, Białystok 2018.
Kurzweil R., Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, tłum. E. Chodkowska i A. Nowosielska, Warszawa 2016, (wersja elektroniczna).
More M., A Letter to Mother Nature, w: The transhumanist reader. Classical and contemporary essays on the science, technology, and philosophy of the human future, M. More, N. Vita-More (red.), Chichester, West Sussex 2013.
Noble D.F., The religion of technology: the divinity of man and the spirit of invention, New York 1997 (epub).
Pius XII, Encyklika Mystici Corporis papieża Piusa XII O Kościele, Mistycznym Ciele Chrystusa, Wrocław 2001.
Konstytucja dogmatyczna o Kościele, tłum. M. Przybył, Poznań 2005.
Rahner K., Podstawowy wykład wiary, tłum. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.
Schönborn C., Existenz im Übergang. Pilgerschaft, reincarnation, vergöttlichung, Einsiedeln-Trier 1987.
Teilhard de Chardin P., Fenomen człowieka, tłum. K. Waloszczyk, Warszawa 1993.
Tillich P., Teologia systematyczna, tłum. J. Marzęcki, t. 2, Kęty 2004.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna. Suppl., tłum. P. Bełch, t. 34, Londyn 1986.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, tłum. P. Bełch, t. 6, Londyn 1980.
Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, tłum. P. Bełch, t. 7, Londyn 1980.
Zatwardnicki S., Przebóstwienie w perspektywie chrystologicznej. Śladami Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, „Teologia w Polsce” 8(2014)2, s. 141–164.
Zimmerman M., The singularity: a crucial phase in divine self-actualization?, „Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy” 4(2008) 1–2, s. 347–370.
Žižek S., Hegel i mózg podłączony, tłum. M. Kropiwnicki, Warszawa 2021.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Paweł Sznajder
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 367
Liczba cytowań: 0