Z pomocą człowiekowi grzesznemu, czyli o miłosiernym towarzyszeniu Kościoła
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.033Słowa kluczowe
godność człowieka, grzech, grzesznik, miłosierdzie Boga, towarzyszenie, formy niesienia pomocy, sakramenty, Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania, spotkanie, rozmowaAbstrakt
Człowiek został stworzony przez Boga na Jego obraz i podobieństwo. Jednak na skutek grzechu pierwszych rodziców skażona została ludzka natura. Grzech wprowadził nieład w ludzkie życie i oddalił człowieka od Boga. Bóg jednak nie zrezygnował z niego. Z pomocą grzesznej ludzkości przyszedł Boży Syn, który dokonał dzieła odkupienia poprzez ofiarę złożoną na drzewie krzyża. Z tej ofiary płynie zbawcza moc i siła. Jednak człowiek w swej wolności ma możliwość decydowania o swoim szczęściu i opowiadania się po stronie dobra bądź zła. Okazuje się, że człowiek w swej egzystencji ulega ciągle pokusie i popełnia grzech, oddalając się tym samym od Bożej miłości. Bóg jednak nadal przychodzi mu z pomocą, a czyni to we wspólnocie Kościoła, który powołany jest do głoszenia prawdy i urzeczywistniania Bożego miłosierdziu. Tak więc człowiek grzeszny może ciągle liczyć na Bożą pomoc. Ta pomoc przychodzi do niego w słowie Bożym i w sakramentach świętych, a także poprzez miłosierne towarzyszenie Kościoła. Jednak Bóg do niczego nikogo nie zmusza, stąd też decyzja o odrzuceniu grzechu należy do człowieka.
Bibliografia
Paweł VI, Adhortacja Apostolska Evangelii nuntiandi o ewangelizacji w świecie współczesnym (8 XII 1975).
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o Jezusie Chrystusie, który żyje w Kościele, jako źródło nadziei dla Europy Ecclesia in Europa (28 VI 2003).
Jan Paweł II, Bulla ogłaszająca Jubileusz 1950-lecia Odkupienia Aperite portas Redemptori (6 I 1983).
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła (6 VIII 1993).
Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy świętej połączona z udzielaniem sakramentu bierzmowania (Turyn, 2 IX 1988), OsRomPol 9 (1988), nr 9, s. 22.
Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy św. (Lecce, 18 IX 1994), OsRomPol 15 (1994), nr 11, s. 29.
Jan Paweł II, Homilia podczas Mszy św. (San Salwador, 8 II 1996), OsRomPol 17 (1996), nr 5, s. 27.
Jan Paweł, Przemówienie podczas audiencji generalnej (1 III 1983), OsRomPol 4 (1983), nr 3, s. 18.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji generalnej (2 X 1985), OsRomPol 6 (1985), nr 10-12, s. 19.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji generalnej (5 III 1986), OsRomPol 7 (1986), nr 3, s. 10.
Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników Międzynarodowego Kongresu Teologii Moralnej (10 IV 1986), OsRomPol 7 (1986), nr 5, s. 10.
Jan Paweł II, Przemówienie na spotkaniu z Konferencją Episkopatu Austrii (Salzburg, 24 VI 1988), OsRomPol 9 (1988), nr 7, s. 24-26.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania z biskupami Republiki Federalnej Niemiec (14 XI 1989), OsRomPol 10 (1989), nr 10-11, s. 1 i 24-26.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji dla uczestników III Międzynarodowej Konferencji Kapelanów Wojskowych (6 II 1992), OsRomPol 13 (1992), nr 7, s. 32-33.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji generalnej (8 IV 1992), OsRomPol 13 (1992), nr 6, s. 38-39.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji generalnej (16 IX 1992), OsRomPol 13 (1992), nr 11, s. 20.
Jan Paweł II, Przemówienie wygłoszone na otwarcie obrad IV Konferencji Ogólnej Episkopatu Ameryki Łacińskiej (12 X 1992), OsRomPol 13 (1992), nr 12, s. 22-31.
Jan Paweł II, Przemówienie podczas audiencji generalnej (5 V 1993), OsRomPol 14 (1993), nr 7, s. 42.
Benedykt XV, Przemówienie do uczestników kursu zorganizowanego przez Penitencjarię Apostolską (11 III 2010), OsRomPol 31 (2010), nr 5, s. 34.
Benedykt XVI, Przemówienie do uczestników kursu dla spowiedników (9 III 2012), w: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/spowiednicy_09032012.html (20 VIII 2021).
Benedykt XVI, Przemówienie do uczestników Zgromadzenia Ogólnego Konferencji Episkopatu Włoch (24 V 2012), w: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/ep-it_24052012.html (20 V 2021).
Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie Evangelii gaudium (24 XI 2013).
Franciszek, Bulla o nadzwyczajnym jubileuszu miłosierdzia Misericordie Vultus (11 IV 2015).
Franciszek, Bóg jest młody. Rozmowa z Thomasem Leoncinim, Kraków 2018.
Franciszek, Przemówienie podczas modlitwy Anioł Pański (6 VI 2021), w: https://papiez.wiara.pl/doc/6911166.Eucharystia-jest-Chlebem-grzesznikow (21 VIII 2021).
Franciszek, Przemówienie podczas spotkania z kapłanami diecezji rzymskiej (6 III 2014), w: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/przemowienia/kaplani_06032014.html (21 VIII 2021).
Draguła A., O szpitalu polowym papieża Franciszka, w: https://wiez.pl/2015/10/30/o-szpitalu-polowym-papieza-franciszka/ (21 VIII 2021).
Flader M., Formacja chrześcijańska młodzieży w mediach społecznościowych. Studium teologicznopastoralne na podstawie badań maturzystów w archidiecezji przemyskiej, praca doktorska (archiwum mps UMK) Toruń 2020.
Kamiński R., Budowanie wspólnoty parafialnej przez Eucharystię, „Roczniki Teologiczne” 41 (1994), z. 6, s. 5-14.
Kongregacja do spraw Duchowieństwa, Kapłan głosiciel słowa, szafarz sakramentów i przewodnik wspólnoty w drodze do trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, Tarnów 1999.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Kapłan – szafarz miłosierdzia Bożego. Pomoce dla spowiedników i kierowników duchowych, Tarnów 2011.
Kudasiewicz J., Miłosierdzie w Ewangeliach, w: Jan Paweł II. Dives in Misericordia. Tekst i komentarze, red. S. Nagy, Lublin 1983, s. 62-82.
Kulpaczyński S., Rola katechety w wychowaniu do modlitwy, „Roczniki Teologiczno-Katechetyczne” 36 (1989), z. 6, s. 117-127.
Mariański J., Praktyki religijne w Polsce w procesie przemian, w: Postawy społeczno-religijne Polaków 1991-2012, red. L. Adamczuk E. Firlit, W. Zdaniewicz, Warszawa 2013, s. 59-101.
Mojek S., Kościół jako sakrament we wspólnocie ludzkiej, „Roczniki Teologiczne” 40 (1993), z. 3, s. 10-30.
Mojek S., Wartość świadectwa wiary w dziele ewangelizacji, „Roczniki Teologiczne” 41 (1994), z. 3, s. 82-93.
Nossol A., Teologia bliższa życia, Opole 1984.
Pawlina K., Polska młodzież przełomu wieków, Warszawa 1998.
Pikor W., Biblijne pytania o Boże Miłosierdzie, Pelplin 2016.
Przygoda W., Komunikacja pastoralna w posłudze sakramentu pokuty i pojednania, „Warszawskie Studia Pastoralne” 12 (2017), nr specjalny, s. 29-51.
Rahner K., O możliwości wiary dzisiaj, Kraków 1965.
Salij J., Świadectwo wiary jako odpowiedź na współczesne jej zakwestionowanie, „Ateneum Kapłańskie” 65 (1973), z. 386 s. 390-402.
Söchnborn Ch., Krótkie wprowadzenie do czterech części Katechizmu, w: Wprowadzenie do Katechizmu Kościoła Katolickiego, red. A. Sujka, Warszawa 1994, s. 36-56.
Strzelczyk G., Kościół niełatwa miłość, Kraków 2017.
Św. Augustyn, Wyznania , tł. Z. Kubiak, Kraków 2009.
Tomkiewicz A. , Rozmowa pastoralna, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski, Lublin 2006, s. 749-752.
Urbański S., Wiara w modlitwie chrześcijańskiej, w: Wiara w postawie ludzkiej, red. W. Słomka, Lublin 1991, s. 239-254.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Zbigniew Zarembski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 317
Liczba cytowań: 0