Realism of Political Activity in the Teaching of Pope Francis
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2021.032Słowa kluczowe
polityka, realizm, Franciszek, dobro wspólne, ofiarność, populizm, liberalizmAbstrakt
Realizm działalności politycznej w nauczaniu papieża Franciszka
Artykuł prezentuje postulat realizmu politycznego w obliczu trendów populizmu oraz liberalizmu. Papież Franciszek podkreśla konieczność przywrócenia porządku społecznego, którego działanie będzie oceniane z perspektywy dobra wspólnego. Osoba stanowi nadrzędną wartość społeczną niepodlegającą prawom wymiany. Ów wyjątkowy status człowieka uzasadnia bezinteresowność w działaniach jako długofalowy środek mający na celu przywrócenie sprawiedliwości społecznej. Wychowanie, będące formą kształtowania osobowości, jest w tym układzie tożsame z procesem humanizacji świata, gdzie człowiek jest coraz bardziej świadomy swojej podmiotowości. Ideologie populizmu i liberalizmu stanowią tymczasem systemy zmierzające do uprzedmiotowienia jednostki, przy odwołaniu się do najniższych instynktów oraz doraźnych korzyści. W refleksji politycznej papież Franciszek nawiązuje bezpośrednio do swojej encykliki Laudato si, a w dalszej perspektywie do konstytucji Gaudium et spes.
Bibliografia
Benedict XVI, Deus caritas est, encyclical letter, Vatican City 2005.
Benedict XVI, Caritas in veritate, encyclical letter, Vatican City 2009.
Brunelli R., “Papieże i środowisko,” L’Osservatore Romano (Polish edition) 11 (2019), pp. 14–17.
Bużyk M. M., “Problematyka filozoficznych podstaw pedagogiki w sporze Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej KUL z marksizmem,” Polska Myśl Pedagogiczna 3 (2017), pp. 63–80.
Catechism of the Catholic Church, 2nd ed., Vatican City 1997.
Fel S., “Prawa człowieka – rozwój idei, podstawa, treść i ochrona,” in: Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, ed. S. Fel and J. Kupny, Katowice 2007, pp. 57–75.
Fordoński A., “Kategoria wspólnoty we współczesnej społecznej nauce Kościoła katolickiego,” Dialogi Polityczne 14 (2011), pp. 31–46.
Francis, “Duch błogosławi gospodarce,” L’Osservatore Romano (Polish edition) 2–3 (2020), pp. 8–9.
Francis, Address of his Holiness Pope Francis to Members of the International Theological Commission, https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2019/november/documents/papa-francesco_20191129_commissione-teologica.html.
Francis, Angelus, 16 February 2020, https://www.vatican.va/content/francesco/en/angelus/2020/documents/papa-francesco_angelus_20200216.html.
Francis, Fratelli tutti, encyclical letter, Vatican City 2020.
Francis, General Audience of 11 September 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20190911_udienza-generale.html.
Francis, General Audience of 4 December 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20191204_udienza-generale.html.
Francis, General Audience of 9 October 2019, https://www.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2019/documents/papa-francesco_20191009_udienza-generale.html.
Francis, Laudato si, encyclical letter, Vatican City 2015.
Francis, Letter of His Holiness Pope Francis to the Popular Movements, https://www.vatican.va/content/francesco/en/letters/2020/documents/papa-francesco_20200412_lettera-movimentipopolari.html.
Francis, Video Message of his Holiness Pope Francis to Mark the Holy Week 2020, https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20200403_videomessaggio-settimanasanta.html.
John Paul II, Laborem exercens, encyclical letter, Vatican City 1981.
John XXIII, Mater et magistra, encyclical letter, Vatican City 1961.
Miklaszewska J., “Godność człowieka w koncepcji Immanuela Kanta a doświadczenie Auschwitz,” Ruch Filozoficzny LXXII (2017) 4, pp. 47–64.
Mroczkowski I., “Liberalizm. Aspekt teologiczny,” EK 10, cols. 956–957.
Olszyk S., “‘Vox populi, vox Dei’: teoria populizmu politycznego,” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Politologica 3 (2007), pp. 236–247.
Pakulski J., “Ruchy populistyczne i degeneracja elit przywódczych – analiza weberowska,” Zoon Politiko 7 (2016), pp. 56–74.
Paul VI, Populorum progressio, encyclical letter, Vatican City 1967.
Pinckaers S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej, Poznań 1994.
Pollok A., “Metody analizy ekonomicznej zjawiska ubóstwa,” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny LXIV (2020) 4, pp. 149–171.
Pontifical Council for Justice and Peace, Compendium of the Social Doctrine of the Church, Washington 2005.
Potulski J., “Problem ‘tego co polityczne’ a tożsamość badawcza politologii,” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska XXIII (2016) 2, pp. 61–81.
Second Vatican Council, Pastoral Constitution on the Church in the Modern World: Gaudium et spes, Vatican City 1965.
Szulist J., “Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012.
Szulist J., Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Toruń 2016.
Szulist J., W kierunku pełniejszego człowieczeństwa. Dobro wspólne jako wzorzec dla personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Pelplin 2009.
Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Warsaw 2010.
Urban M., “Indywidualizm – kolektywizm a ideologie polityczne,” Studia Politologiczne 17, pp. 160–171.
Wiatr J. J., Socjologia polityki, Warsaw 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Janusz Szulist
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 365
Liczba cytowań: 0