Iluzje polityczne stwarzane przez misjonarzy wśród Asyryjczyków w Hakkari: opis działalności misyjnej sporządzony przez R. Termena
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.006Słowa kluczowe
Asyryjczycy, Hakkari, misje, politykaAbstrakt
Celem referatu jest ukazanie problemu religijno-politycznego ostatnich dziesięcioleci istnienia wspólnot chrześcijańskich w regionie Hakkari południowo-wschodniej Turcji przed ich totalną zagładą. Źródłem opracowania jest raport rosyjskiego generała Ryszarda Termena (1870–1937), który w latach 1905–1908 był wicekonsulem w wilajecie Wan. Znaczną część raportu stanowią opisy działalności misjonarzy rosyjskich (reprezentujących Kościół prawosławny), francuskich (Kościół katolicki), angielskich (Kościół anglikański) i amerykańskich (Kościoły protestanckie) wśród chrześcijańskiej ludności asyryjskiej regionu Hakkari.
Termen wskazuje, że Asyryjczycy należący do Kościoła Wschodu („niestoriańskiego”) pomimo bardzo silnego przywiązania do swojej wiary i tradycji, chętnie zmieniali przynależność denominacyjną, kiedy widzieli nadzieję wsparcia politycznego. Po części zjawisko to było wynikiem politycznej natury islamu, który jako dominująca religia Turcji Osmańskiej nadawał chrześcijanom status obywateli drugiej kategorii. Wskutek dyskryminacji chrześcijan, korupcji urzędników i bezkarności band muzułmańskich Kurdów, Asyryjczycy w stanie skrajnej rozpaczy gotowi byli do masowej emigracji lub do powstania zbrojnego w sojuszu z dowolnym państwem prowadzącym wojnę przeciwko Turcji. Każda niemuzułmańska władza polityczna jawiła się im jako korzystna, o czym dobitnie świadczą niezwykle pozytywne wrażenia Asyryjczyków wyjeżdżających zarobkowo do Rosji.
Innym ważnym elementem zmiany denominacji w celach politycznych było to, że Asyryjczycy uważali chrześcijaństwo za jednolitą religię, przejawiającą się w różnych formach. Za cenę krwi opierali się przyjęciu islamu, ale po kilka razy przechodzili na prawosławie, anglikanizm lub katolicyzm, kiedy widzieli płynące z tego korzyści materialne i polityczne.
I w końcu najważniejszy chyba problem religijno-politycznego charakteru misji był związany z tym, że na Zachodzie Kościół już nie miał takiego wpływu na politykę rządów, jak na Wschodzie, i często obietnice misjonarzy – zarówno te wyartykułowane, jak i te domniemane przez Asyryjczyków – były bez pokrycia. Skończyło się to katastrofą chrześcijaństwa w Hakkari, gdyż Asyryjczycy ulegli wpierw rozbiciu jedności religijnej, a potem zdradzeni przez polityczne władze Zachodu zostali zmasakrowani przez przeważające siły muzułmańskich Kurdów i Turków.
Bibliografia
Abdalla Michael. “Dhimmi – niemuzułmanin w państwie muzułmańskim: teoria i praktyka.” W Wpływ ideologii na naukę i życie społeczne, redaktor Mirosław Rucki, 9–23. Warszawa: Chrześcijańskie Forum Pracowników Nauki, 2018.
Baum Wilhelm, Winkler Dietmar W. Die Apostolische Kirche des Ostens. Geschichte der sogenannten ‘Nestorianer’. Klagenfurt: Verlag Kitab, 2000.
Donef Rafo. The Hakkari Massacres. An anthology of documents related to massacres and deportation of Assyrians in northern Mesopotamia. Ethnic Cleansing by Turkey 1924–25. Sydney: Tatavla Publishing, 2014.
Encyclopaedia Britannica. “Kurd.” https://www.britannica.com/topic/Kurd (dostęp: 22.06.2018).
Fiey Jean-Maurice. „L’expansion de l’Église de Perse.” Istina 40, no. 1 (1995): 149–157.
Lopuhin Aleksandr Pavlovič. Katolikos Vostoka i ego narod. Sankt-Peterburg: tipografiâ A. P. Lopuhina, 1898.
Matveev, Konstantin Petrovič, Mar-Ûhanna Iosif Isaakovič. Assirijskij vopros vo vremâ i posle pervoj mirovoj vojny (1914–1933 gg.). Moskva: Nauka, 1968.
Report of the American Board of the Commissioners for Foreign Missions presented at the Portland, Maine Sept. 9–12 1851, Boston. Boston: American Board of the Commissioners for Foreign Missions, 1851. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=iau.31858011316753&view=1up&seq=24&skin=2021 (dostęp: 3.03.2022).
Roberson Ronald G. Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Bydgoszcz: „Homini”, 1998.
Roberson Ronald G. Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Wydanie 2 zmienione. Kraków: Wydawnictwo Homini, 2005.
Roberson Ronald G. The Eastern Christian Churches. A Brief Survey. 7th Edition. Rome: Edizioni Orientalia Christianai, Pontifical Oriental Institute, 2005. https://cnewa.org/eastern-christian-churches/ (dostęp: 3.03.2022).
Robinson Edward. A Dictionary of the Holy Bible, for the Use of Schools and Young Persons. Boston: Crocker and Brewster, 1835. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=osu.32435000155531&view=1up&seq=7 (dostęp: 3.03.2022).
Rucki Mirosław. „Iluzje polityczne stwarzane przez misjonarzy wśród Asyryjczyków w Hakkari: relacja R. Termena i jej kontekst polityczno-religijny.” Teologia i Człowiek 46, no. 2 (2019): 153–168. https://doi.org/10.12775/TiCz.2019.020. (dostęp: 3.03.2022).
Sado Sargon Mihajlovič (Igumen Stefan). Rossijskaâ pravoslavna missiâ v Urmii (1898–1918). Sankt-Peterburg: [wydawca nieznany], 2013.
Safrastian Arshak. Kurds and Kurdistan. London: Harvill Press, 1948.
Sims Michael B. “Congregationalist and Anglican Missionaries an Ottoman Hakkari and Tur Abdin.” Thesis for the degree of Master of Arts in Liberal Studies, Georgetown University, 2013. https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/558360 (dostęp: 3.03.2022).
Sinclair Thomas A. Eastern Turkey. An Architectural and Archaeological Survey. Vol. 1. London: Pindar Press, 1987.
Smith Eli, Researches of the Rev. E. Smith and Rev. H.G.O. Dwight in Armenia: Including a Journey Through Asia Minor, and Into Georgia and Persia, with a Visit to the Nestorian and Chaldean Christians of Oormiah and Salmas. Boston: Crocker and Brewster – New York: Jonathan Leavitt, 1833. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.ah5rfh&view=1up&seq=340&skin=2021 (dostęp: 3.03.2022).
Smither Edward L. Mission in the Early Church. Themes and Reflections. Cambridge: James Clarke & Co, 2014.
Termen Ričard Iosifovič. Otčet o poezdke v sandžak Hekkiari, Vanskogo vilajeta, v 1907 godu. Tiflis: tipografiâ Štaba Kavkazskogo voennago Okruga, 1910.
Terry John Mark, Gallagher Robert L. Encountering the History of Missions. From the Early Church to Today, Grand Rapids, Michigan: Baker Academic, a division of Baker Publishing Group, 2017.
Wikiwand. “Shemsdin.” https://www.wikiwand.com/en/Shemsdin_(East_Syriac_ecclesiastical_province) (dostęp: 27.08.2021).
Wilmshurst David. The Ecclesiastical Organisation of the Church of the East, 1318–1913, Lovanii: Peeters, 2000.
Ye’Or Bat. Juifs et chrétiens sous l'islam. Les dhimmis face au défi intégriste. Paris: Berg International, 1994.
Žuravskij Aleksandr Vladimirovič, Vo imâ pravdy i dostoinstva Cerkvi. Žizneopisanie i trudy svâŝennomučennika Kirilla Kazanskogo v kontekste istoričeskih sobytij I cerkovnyh razdelenij XX veka. Moskva: Izd. Sretenskogo monastyrâ, 2004.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Teologia i Człowiek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 287
Liczba cytowań: 0