Zagadnienie włoskości w dawnej literaturze artystycznej na przykładzie Il libro dell’arte Cennina Cenniniego
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2021.020Słowa kluczowe
literatura artystyczna, Cennini, malarstwo olejne, maniera, włoskośćAbstrakt
Tradycja włoskiej literatury artystycznej bierze początek od Cennina Cenniniego, którego traktat Il libro dell’arte jest jednym z pierwszych przykładów rozprzestrzeniania się kultury włoskiej na świecie. Niniejszy artykuł podejmuje kwestię włoskości, której ślady odnajdujemy w tekście Cennina. Przegląd włoskich wydań tego dzieła oraz jego europejskich przekładów wskazuje, w jaki sposób zmieniała się recepcja włoskiego malarstwa w XIV wieku i daje obraz kluczowych problemów, będących tematem polemik wokół nowoczesnego charakteru twórczości artystycznej wieku XV i XVI, ze szczególnym podkreśleniem kwestii malarstwa olejnego. Zagadnienie włoskości traktatu rozpatrywane jest również z językowego punktu widzenia, a kluczowe spostrzeżenia odnosi się do tez, zawartych w Le vite Giorgia Vasariego.
Bibliografia
CENNINI C. (1821), Di Cennino Cennini Trattato della pittura messo in luce la prima volta con annotazioni dal cavaliere Giuseppe Tambroni, Salviucci, Roma.
CENNINI C. (1859), Il libro dell'arte o Trattato della pittura di Cennino Cennini, di nuovo pubblicato, con molte correzioni e coll’aggiunta di più capitoli, tratti dai codici fiorentini, per cura di Gaetano e Carlo Milanesi, Le Monnier, Firenze.
CENNINI C. (1858), Traité de la peinture de Cennino Cennini, mis en lumière pour la première fois avec des notes par le chevalier G. Tambroni, traduit par Victor Mottez, Renouard, Paris; Lefort, Lille.
CENNINI C. (1933; 1934), Rzecz o malarstwie, We Florenckiej Oficynie Tyszkiewiczow, Firenze.
CENNINI C. (1955), Rzecz o malarstwie, Zakład imienia Ossolińskich, Wrocław.
CENNINI C. (2003), Il libro dell'arte o trattato della pittura, Vicenza, Neri Pozza.
MAZZAFERRO G. (2015), Il Libro dell'Arte di Cennino Cennini (1821-1950). Un esempio di diffusione della cultura italiana nel mondo, “Zibaldone. Estudios italianos”, vol. III, 1.
MILANESI G. (1859), Prefazione, w CENNINI C. (1859), Il libro dell'arte o Trattato della pittura di Cennino Cennini, Le Monnier, Firenze.
RICOTTA V. (2015), Ut pictura lingua. Tessere lessicali dal Libro dell’Arte di Cennino Cennini w “Studi di Memofonte”, 15.
SCHLOSSER MAGNINO J. (1935), La letteratura artistica: manuale delle fonti della storia dell'arte moderna (trad. Filippo Rossi), Nuova Italia, Firenze.
TAMBRONI G. (1821), Prefazione w: Di Cennino Cennini Trattato della pittura messo in luce la prima volta con annotazioni dal cavaliere Giuseppe Tambroni, Roma.
VASARI G. (1550;1568), Le vite de' più eccellenti pittori, scultori ed architettori italiani, da Cimabue insino a'tempi nostri, nelle redazioni del 1550 e 1568, a cura di BETTARINI R. e BAROCCHI P. (1966-1987), Firenze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 334
Liczba cytowań: 0