SUKCES SCENICZNY DZIEŁ DE FILIPPA W POLSCE
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2015.011Słowa kluczowe
teatr Eduardo de Filippo, polska awangarda teatralna,Abstrakt
Niniejszy artykuł analizuje uwarunkowania sukcesu twórczości Eduardo De Filippo na deskach polskich teatrów. Szczególne zainteresowanie twórczość dramatyczna Eduar- do De Filippa wzbudziła w Polsce na przestrzeni lat 50. i 60. XX w. Również w latach 80. i 90. ubiegłego wieku na scenach teatrów w Warszawie, Krakowie, Bydgoszczy, Toruniu, Białymstoku, Kaliszu, Łodzi czy Gdańsku licznie zgromadzona publiczność mogła podziwiąc najwybitniejsze dzieła Eduardo De Filippo takie jak Filumena Marturano, The Millions of Naples czy The Art of Comedy, które jest uważane za jeden z najważniejszych manifestów europejskiej awangardy XX w. Równie dużym zaintersowaniem publiczości nad Wisłą cieszyły się sztuki De Filippa z pogranicza dramatu realistycznego, komedii, czasem wręcz farsy, niepozbawionej jednak elementów tragizmu, takie jak Great Magic czy Top Hat.
Bibliografia
Brahmer M. (1956), Neapol na Powiślu, „Teatr” nr 2, Warszawa, 01.01.1956.
Brzostkiewicz M. (1985), Sztuka gry aktorskiej, „Ekran” nr 36, Warszawa, 8.09.1985.
De Filippo E. (1995), Cantata dei giorni dispari, a cura di A. Barsotti, Einaudi, Torino.
Fryz-Więcek A. (1997), Magia wielka jak miłość, „Przekrój” nr 27, Warszawa, 6.07.1997. La grande magia fu tradotta da J. Wasilewska /Dialog, VI, 2000/.
Halbwach M. (1950), La mémoire collective, Presses Universitaires de France, Paris, 1950.
Grodzicki A. (1955), Po trupach do pieniędzy, „Życie Warszawy”, Warszawa 1.11.1955.
Jasiak A. (1996), Życie według Filomeny M., „Dziennik Bałtycki” nr 82, Gdańsk, 04.08.1996.
Jaszcz L. (1995), Od skeczu do melodramatu, „Trybuna Ludu”, Warszawa 31.10.1955.
Kowalczyk J. R. (2004), Wielka magia, „Rzeczpospolita” nr 271, Warszawa, 19.11.2004.
Kral A. W. (1956), Wiosna w Białymstoku, „Teatr” nr 14, Warszawa, 15.07.1956.
Lutomski J. (1999), Wielka Magia. Teatr Poniedziałkowy, „Rzeczpospolita” nr 24, Warszawa, 29.01.1999.
Markowski M. (1956), Filomena Marturano, „Słowo Polskie” nr 158, Warszawa, 28.07.1956.
Mikos M. (1997), Brawurowe porwanie, „Gazeta w Krakowie” nr 138, Kraków, 16.06.1997.
Miłkowski T. (1999), Magia trwa, „Trybuna” nr 27, Warszawa, 2.02.1999.
Moscati I. (2014), Eduardo De Filippo. Scavalcamontagne, cattivo, genio consapevole, Ediessa, Roma.
Pawłowski R. (1999), Wielka magia, „Gazeta Wyborcza” nr 27, Warszawa 2.02.1999.
Piechocki J. (1956), Długonogie kłamstwo, „Ilustrowany Kurier Polski” nr 213, Bydgoszcz, 6.09.1956.
Ricoeur P. (1999), La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, trad. De E. J. Barroeta, Arrrecife Producciones, Madrid.
Szymańska J. (1985), Artystyczne credo Eduarda De Filippa, „Ekran” nr 38, Warszawa, 22.09.1985.
Wołoszyński R. (1956), Dramat i melodramat Filomeny, „Gazeta Robotnicza”, dodatek „Sprawy i Ludzie”, nr 28, Warszawa, 28.07.1956.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 517
Liczba cytowań: 0