Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

SUKCES SCENICZNY DZIEŁ DE FILIPPA W POLSCE
  • Strona domowa
  • /
  • SUKCES SCENICZNY DZIEŁ DE FILIPPA W POLSCE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. XI (2015) /
  4. Literaturoznawstwo

SUKCES SCENICZNY DZIEŁ DE FILIPPA W POLSCE

Autor

  • Cezary Bronowski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSP-W.2015.011

Słowa kluczowe

teatr Eduardo de Filippo, polska awangarda teatralna,

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje uwarunkowania sukcesu twórczości Eduardo De Filippo na deskach polskich teatrów. Szczególne zainteresowanie twórczość dramatyczna Eduar- do De Filippa wzbudziła w Polsce na przestrzeni lat 50. i 60. XX w. Również w latach 80. i 90. ubiegłego wieku na scenach teatrów w Warszawie, Krakowie, Bydgoszczy, Toruniu, Białymstoku, Kaliszu, Łodzi czy Gdańsku licznie zgromadzona publiczność mogła podziwiąc najwybitniejsze dzieła Eduardo De Filippo takie jak Filumena Marturano, The Millions of Naples czy The Art of Comedy, które jest uważane za jeden z najważniejszych manifestów europejskiej awangardy XX w. Równie dużym zaintersowaniem publiczości nad Wisłą cieszyły się sztuki De Filippa z pogranicza dramatu realistycznego, komedii, czasem wręcz farsy, niepozbawionej jednak elementów tragizmu, takie jak Great Magic czy Top Hat.

Bibliografia

Brahmer M. (1956), Neapol na Powiślu, „Teatr” nr 2, Warszawa, 01.01.1956.

Brzostkiewicz M. (1985), Sztuka gry aktorskiej, „Ekran” nr 36, Warszawa, 8.09.1985.

De Filippo E. (1995), Cantata dei giorni dispari, a cura di A. Barsotti, Einaudi, Torino.

Fryz-Więcek A. (1997), Magia wielka jak miłość, „Przekrój” nr 27, Warszawa, 6.07.1997. La grande magia fu tradotta da J. Wasilewska /Dialog, VI, 2000/.

Halbwach M. (1950), La mémoire collective, Presses Universitaires de France, Paris, 1950.

Grodzicki A. (1955), Po trupach do pieniędzy, „Życie Warszawy”, Warszawa 1.11.1955.

Jasiak A. (1996), Życie według Filomeny M., „Dziennik Bałtycki” nr 82, Gdańsk, 04.08.1996.

Jaszcz L. (1995), Od skeczu do melodramatu, „Trybuna Ludu”, Warszawa 31.10.1955.

Kowalczyk J. R. (2004), Wielka magia, „Rzeczpospolita” nr 271, Warszawa, 19.11.2004.

Kral A. W. (1956), Wiosna w Białymstoku, „Teatr” nr 14, Warszawa, 15.07.1956.

Lutomski J. (1999), Wielka Magia. Teatr Poniedziałkowy, „Rzeczpospolita” nr 24, Warszawa, 29.01.1999.

Markowski M. (1956), Filomena Marturano, „Słowo Polskie” nr 158, Warszawa, 28.07.1956.

Mikos M. (1997), Brawurowe porwanie, „Gazeta w Krakowie” nr 138, Kraków, 16.06.1997.

Miłkowski T. (1999), Magia trwa, „Trybuna” nr 27, Warszawa, 2.02.1999.

Moscati I. (2014), Eduardo De Filippo. Scavalcamontagne, cattivo, genio consapevole, Ediessa, Roma.

Pawłowski R. (1999), Wielka magia, „Gazeta Wyborcza” nr 27, Warszawa 2.02.1999.

Piechocki J. (1956), Długonogie kłamstwo, „Ilustrowany Kurier Polski” nr 213, Bydgoszcz, 6.09.1956.

Ricoeur P. (1999), La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, trad. De E. J. Barroeta, Arrrecife Producciones, Madrid.

Szymańska J. (1985), Artystyczne credo Eduarda De Filippa, „Ekran” nr 38, Warszawa, 22.09.1985.

Wołoszyński R. (1956), Dramat i melodramat Filomeny, „Gazeta Robotnicza”, dodatek „Sprawy i Ludzie”, nr 28, Warszawa, 28.07.1956.

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

Pobrania

  • PDF (Italiano)

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

1.
BRONOWSKI, Cezary. SUKCES SCENICZNY DZIEŁ DE FILIPPA W POLSCE. Toruńskie Studia Polsko-Włoskie [online]. 30 grudzień 2015, s. 159–168. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/TSP-W.2015.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

XI (2015)

Dział

Literaturoznawstwo

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 636
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teatr Eduardo de Filippo, polska awangarda teatralna,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa