Viaggi letterari e abbuff ate di rose . L’identità siciliana nell’opera di Vincenzo Consolo
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2012.008Słowa kluczowe
Viancenzo Consolo, Sycylia, tożsamość narodowa, Europejczyk, Leonard Scoasci, weryzmAbstrakt
Cała twórczości niedawno zmarłego Vincenza Consolo podkreśla związek pisarza z Sycylią. Po nagłej zmianie miejsca i przeprowadzce do Mediolanu, Consolo «zacieśnia więzi» z Sycylią, tzw. wyspą matką, która od początku znajdowała się w centrum jego zainteresowań publicystycznych i literackich. Dzięki zainteresowaniu historią Sycylii i Włoch, Consolo starał się ukazać historię człowieka z niezwykłą precyzją i pasją. Dlatego sam Consolo analizuje motyw tożsamości odwołując się przy tym do aspektu podróży; podróży, która nabiera swoiście metaforycznego charakteru, intensyfikowanego specyfiką magicznego miejsca którym jest Sycylia, a więc miejsca niestabilnego, do którego przybywają intruzi z całego świata; dlatego fakt ten nadaje tej wyspie i jej mieszkańcom: „specyficznego poczucia tożsamości”. Autor artykułu podkreśla, że w twórczości literackiej Consolo opiera się na: elementach zaczerpniętych z weryzmu, na lekcji literacko-politycznej Europejczyka-Leonarda Sciascii; zdradza także zainteresowanie szczegółowymi analizami historycznymi, a nawet nie abstrahuje od literatury zaangażowanej politycznie.
Bibliografia
ARQUÉS, R. (2005) Teriomorfismo e malinconia. Una storia notturna della Sicilia: Nottetempo, casa per casa di Consolo in Quaderns d’Italià, 10, pp. 79-94
BISANTI, T. (2006) Seduzione amorosa e seduzione artistica in Retablo di Vicenzo Consolo in Cahiers d’étude italiennes, 5, pp. 57-68
CONSOLO, V. (2004) Il Sorriso dell’ignoto marinaio, Mondadori, Milano
CONSOLO, V. (1988) Le pietre di Pantalica, (con introduzione a cura di Gianni Turchetta) Mondadori, Milano
CONSOLO, V. (1992a) Nottetempo, casa per casa, (con introduzione a cura di Antonio Franchini) Mondadori, Milano
CONSOLO, V. (1992b) Retablo, Mondadori, Milano
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 409
Liczba cytowań: 0