SOCIAL INNOVATIONS IMPLEMENTED BY HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AS ELEMENTS OF PROCESS OF TEACHING ACCREDITATION AND RESEARCH ASSESSMENT IN POLAND IN THE EUROPEAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.12775/TIS.2023.008Słowa kluczowe
Social Innovations, HEI, Third Mission of Universities, TM, Third Mission Activities, Teaching Accreditation, Research Assessment, Good PracticesAbstrakt
Innowacje są istotnym czynnikiem rozwoju społecznego, realizowanym nie tylko przez sektor przedsiębiorstw, ale także sektor prywatny, publiczny czy organizacji pozarządowych. Organizacje i instytucje funkcjonujące w gospodarce, w tym uczelnie wyższe, których działalność sytuuje się pomiędzy poszczególnymi obszarami, tworzą własne, typowe i oryginalne innowacje, by m.in. zwiększać efektywność pracy i transparentność oraz podnosić poziom podmiotowości czy sprawczości pracowników. Stają się one częścią statutowej działalności uczelni (rozumianą jako trzecia misja), lokowaną w sferze dwóch głównych zadań, tj. kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych. W artykule przytoczone i omówione zostały definicje innowacji społecznych, jak również zaproponowano nową, dedykowaną uczelniom wyższym, korzystną z punktu widzenia procesów akredytacyjnych oraz parametryzacyjnych. W tekście ponadto przeanalizowano dobre praktyki w zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, które mogą być zdefiniowane jako innowacje społeczne.
Bibliografia
Abreu, M., Demirel, P., Grinevich, V., & Karataş-Özkan, M. (2016). Entrepreneurial practices in research-intensive and teaching-led universities. Small Business Economics, 47 (3), 695-717. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9754-5
Alvesson, M. (2013). The triumph of emptiness. Oxford University Press.
BEPA. (2011). Empowering people, driving change: Social innovation in the European Union. Luxembourg: Bureau of European Policy Advisers. https://ec.europa.eu/migrant-integration/librarydoc/empoweringpeople-driving-change-social-innovation-in-the-european-union
Blasi, B. et al. (2019). A new method for evaluating universities’ third mission activities in Italy: Case study contribution to the OECD TIP Knowledge Transfer and Policies project. https://stip.oecd.org/assets/TKKT/CaseStudies/11.pdf
Bornmann, L. (2013). What is Societal Impact of Research and How Can it be Assessed? A Literature Survey’. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64, 217–33.
Bonaccorsi, A., & Daraio, C. (2007). Universities and strategic knowledge creation. Edward Elgar.
Bok, D. (1982). Beyond the ivory tower. Social responsibilities of the modern universities. Cambridge Harvard University Press.
Bulaitis, Z. (2017). Measuring impact in the humanities: Learning from accountability and economics in a contemporary history of cultural value. Palgrave Communications 3(7). https://doi.org/10.1057/s41599-017-0002-7
Carayannis, E. G. (Ed.). (2020). Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship. Springer.
Caulier-Grice, J., Davies, A., Patrick, R., & Norman, W. (2012). Defining social innovation. A deliverable of the project: “The theoretical, empirical and policy foundation for building social innovation in Europe” (TEPSIE). European Commission – 7th Framework Programme, European Commission, Brussels: DG Research. https://youngfoundation.org/wp-content/uploads/2012/12/TEPSIE.D1.1.Report.DefiningSocialInnovation.Part-1-defining-social-innovation.pdf
Chubb, J., & Watermeyer, R. (2017). Artifice or integrity in the marketization of research impact? Investigating the moral economy of (pathways to) impact statements within research funding proposals in the UK and Australia. Studies in Higher Education, 42(12), 2360–2372.
Collini, S. (2009). Impact on humanities: researchers must take a stand now or be judged and rewarded as salesmen. Times Literary Supplement, 18–19.
Compagnucci, L., & Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints, Technological Forecasting and Social Change, 161. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284
Donovan, C. (2008). The Australian Research Quality Framework: A live experiment in capturing the social, economic, environmental, and cultural returns of publicly funded research. New Direction for Evaluation 118, 47–60. https://doi.org/10.1002/ev.260
Donovan, C. (2011). State of the art in assessing research impact: introduction to a special issue. Research Evaluation 20(3), 175–179. https://doi.org/10.3152/095820211X13118583635918
European Commission. (2013). Guide to social innovation. https://ec.europa.eu/eip/ageing/library/guide-social-innovation_en
European Science Foundation. (2012). The Challenges of Impact Assessment. Working Group 2: Impact Assessment. ESF Archives. http://archives.esf.org/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&g=0&t=1609373495&hash=08da8bb115-5e95209bcea2af78de6e84c0052f3c8&file=/fileadmin/be_user/CEO_Unit/MO_FORA/MOFORUM_Eval_PFR__II_/Publications/WG2_new.pdf
Grant, J., Brutscher, P.B., Kirk, S., Butler, L., & Wooding, S. (2009). Capturing Research Impacts. A review of international practice. Rand Corporation. RAND Europe. https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/documented_briefings/2010/RAND_DB578.pdf
Kitagawa, F., Sànchez-Barrioluengo, M., & Uyarra, E. (2016). Third Mission as Institutional Strategies: Between isomorphic forces and institutional logics. Science and Public Policy, 43(6), 736–750. https://doi.org/10.1093/scipol/scw015
Kleiber, M. (2013). Jak mierzyć efekty innowacji społecznych (How to measure the effects of social innovation). http://crnavigator.com/materialy/bazadok/478.pdf
Krasnopolskaya, I., & Minnigaleeva, G. (2018). Social Innovation. In Farazmand, A. (Eds.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy and Governance. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31816-5
Kwaśnicki, W. (2015). Innowacje społeczne – nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka? (Social innovation – a new paradigm or the next stage in the development of human creativity?) In W. Misztala, G. Chimiak, A. Kościanski (Eds.), Obywatelskość wobec kryzysu: uśpieni czy innowatorzy? (Citizenship in the face of the crisis: dormant or innovators?) (23–58). Wydawnictwo IFiS PAN.
Kola, A. & Leja, K. (2015). Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora (Extended third mission of the university on the example of its relations with entities of the third sector). e-mentor, 4 (61), 4-12. http://dx.doi.org/10.15219/em61.1201
Petersen I., Kruss G., & van Rheede N. (2022). Strengthening the university third mission through building community capabilities alongside university capabilities. Science and Public Policy, 49(6), 890–904. https://doi.org/10.1093/scipol/scac036
Phills, J. A., Deiglmeier, K., & Miller, D. T. (2008). Rediscovering social innovation. Stanford Social Innovation Review, 6(4), 34–43.
Portales, L. (2019). Social Innovation and Social Entrepreneurship. Fundamentals, Concepts, and Tools. Palgrave Macmillan.
Reichert, S. (2019). The Role of Universities in Regional Innovation Ecosystems. European University Association.
Statutes of the Polish Accreditation Committee. (2019). Resolution No. 1/2019 of the Polish Accreditation Commission of February 18, 2019. https://www.pka.edu.pl/wp-content/uploads/2022/10/statut_tekst_ujednolicony-EN-2018.pdf
Strategy of the Polish Accreditation Committee. (2021). https://www.pka.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/Strategii-PKA-na-lata-2021-2025.pdf
Urdari, C., Farcas, T., & Tiron-Tudor, A. (2017). Assessing the legitimacy of HEIs’ contributions to society: the perspective of international rankings. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 8 (2), 191-215. https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2015-0108
Wróblewska, M.N. (2017). Ewaluacja „wpływu społecznego”? Nie naśladujcie Brytyjczyków! Wywiad z Davidem Sweeneyem, dyrektorem Higher Education Funding for England (HEFCE) do spraw Badań, Edukacji i Transferu Wiedzy (Evaluation of "social impact"? Do not imitate the British! Interview with David Sweeney, Director of Research, Education and Knowledge Transfer at Higher Education Funding for England (HEFCE). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 49, 157–166.
Wróblewska, M. N. (2021). Research impact evaluation and academic discourse. Humanities and Social Sciences Communications, 8(58), 1-12. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00727-8
The Young Foundation. (2012). Social innovation overview: A deliverable of the project. In J. Caulier-Grice, A. Davies, R. Patrick, & W. Norman (Eds.), The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe. European Commission.
Taipale, I. (2020). 100 fińskich innowacji społecznych (100 Finnish social innovations). Translated by: A. Gołąbek-Asikainen. Szara Godzina.
Von Tunzelmann N., & Wang Q. (2003). An evolutionary view of dynamic capabilities. Economie Appliquee, 56 (3), 33-64.
Yunus, M. (2010). Building social business: The new kind of capitalism that serves humanity’s most pressing needs (1st ed.). Public Affairs.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna Maria Kola
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 297
Liczba cytowań: 0