Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Indeksowanie
    • Partnerzy zagraniczni
    • Standardy etyczne
    • Polityka prywatności
    • Wydawca
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Torun International Studies

COMMERCIALIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCH IN POLAND: PROCESS OR PROCEDURE? ORGANIZATIONAL SOLUTIONS IN SELECTED POLISH AND FOREIGN UNIVERSITIES
  • Strona domowa
  • /
  • COMMERCIALIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCH IN POLAND: PROCESS OR PROCEDURE? ORGANIZATIONAL SOLUTIONS IN SELECTED POLISH AND FOREIGN UNIVERSITIES
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 17 (2023): A modern model of cooperation between universities and social and business environment. An international context /
  4. Artykuły

COMMERCIALIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCH IN POLAND: PROCESS OR PROCEDURE? ORGANIZATIONAL SOLUTIONS IN SELECTED POLISH AND FOREIGN UNIVERSITIES

Autor

  • Justyna Łaskowska Nicolaus Copernicus University in Toruń https://orcid.org/0000-0002-7962-5040
  • Maciej Zastempowski Nicolaus Copernicus University in Toruń https://orcid.org/0000-0001-8196-3236
  • Aleksandra Kalocińska-Szumska Nicolaus Copernicus University in Toruń https://orcid.org/0000-0002-2231-281X

DOI:

https://doi.org/10.12775/TIS.2023.005

Słowa kluczowe

commercialization, technology transfer, entrepreneurship, process, knowledge transfer , research initiative

Abstrakt

Celem artykułu jest zilustrowanie różnych sposobów organizacji procesów komercjalizacji na uczelniach. Jego podstawą jest badanie jakościowe przeprowadzone wśród 4 polskich i 2 zagranicznych uczelni (belgijskiej i hiszpańskiej). Z wyników badań wynika, że na polskich uczelniach nie istnieje ustandaryzowany system komercjalizacji. Istnieje natomiast wiele modeli komercjalizacji, ale jest to raczej formalna procedura niż system czy proces. Co więcej, polskie uczelnie postrzegają biura transferu technologii (TTO) jako część administracji, nawet jeśli pracownicy TTO mają ambicje budowania potencjału merytorycznego. Wreszcie, wyzwaniem jest połączenie procesu badawczego z komercjalizacją w celu zwiększenia efektywności komercjalizacji.

Biogram autora

Maciej Zastempowski - Nicolaus Copernicus University in Toruń

Professor Maciej Zastempowski works at Faculty of Economic Sciences and Management Nicolaus Copernicus University in Toruń (Poland). His research interest is focused on innovation management and small and medium enterprises. In particular, he investigates polish SMEs innovation capabilities and polish hidden champions innovativeness.
He graduated from University of Torun (management). He also contributed to several big research projects performing the role of principal investigator in National Science Centre project: "Intangible assets as a source of hidden competitive advantage of polish hidden champions" and "Small and medium-sized enterprises innovativeness in the economic crisis - conditions, trends and models".

Bibliografia

Battaglia, D., Paolucci, E., & Ughetto, E. (2021). Opening the black box of university Proof of-Concept programs: Project and team-based determinants of research commercialization outcomes. Technovation, 108, 102334. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.technovation.2021.102334

Benneworth, P., Culum, B., Farnell, T., Kaiser, F., Seeber, M., Scukanec, N., Vossensteyn, H., & Vesterheijden, D. (2018). Mapping and Critical Synthesis of Current State-of-the-Art on Community Engagement in Higher Education. https://drive.google.com/file/d/1Fw65Z-zccE6cWGR-83A1nZQqL2n2dlmG/view

Bogers, M., Chesbrough, H., Heaton, S., & Teece, D. J. (2019). Strategic Management of Open Innovation: A Dynamic Capabilities Perspective. California Management Review, 62(1), 77–94. https://doi.org/10.1177/0008125619885150

Chesbrough, H. W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard Business School Press.

Cleyn, S. H. De, Meysman, J., Braet, J., & Gielen, F. (2006). How engaging start-ups in research activities can lead to more effective technology and knowledge transfer from public research organisations. https://core.ac.uk/download/55740428.pdf

Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1(1), 64–77. https://doi.org/10.1504/IJTG.2004.004551

Etzkowitz, H. (2018). The Triple Helix Model: University-Industry-Government Innovation and Entrepreneurship. Routledge Taylor and Francis Group.

Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix -- University-Industry-Government Relations: A Laboratory for Knowledge Based Economic Development. EASST Review, 14(1), 14–19.

Flisiuk, B., & Gołąbek, A. (2015). Możliwości komercjalizacji wyników badań naukowych w instytutach badawczych - modele, procedury, bariery oraz dobre praktyki / Commercialization of Research Results - Models, Procedures, Barriers and Best Practices. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 63–73. http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z77/5_FLISIUK B.pdf

Gierulski, W., Hnydiuk-Stefan, A., Kaczmarska, B., Łobejko, S., Santarek, K., & Wiśniewska, J. (2018). Komercjalizacja Wyników Badań i Innowacyjnych Rozwiązań w Polsce Ekspertyza Polskie Towarzystwo Zarządzania Innowacjami (Commercialization of Research Results and Innovative Solutions in Poland, Expertise, Polish Society for Innovation Management). Wydawnictwa Komitetu Inżynierii Produkcji Polskiej Akademii Nauk. https://kip.pan.pl/pl/wydawnictwa

Głodek, P. (2016). Proces komercjalizacji wiedzy a struktury uczelni wyższej – ujęcie modelowe (Process of commercialization of knowledge versus the structure of higher education institution – a model approach). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Guerrero, M., Urbano, D., & Herrera, F. (2019). Innovation practices in emerging economies: Do university partnerships matter? The Journal of Technology Transfer, 44(2), 615–646. https://doi.org/10.1007/s10961-017-9578-8

Gulbrandsen, M., & Smeby, J. C. (2005). Industry funding and university professors’ research performance. Research Policy, 34(6), 932–950. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.05.004

Gwarda-Gruszczyńska, E. (2013). Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru-kluczowe obszary decyzyjne (Models of the commercialization process of new technologies in enterprises. Determinants of choice – key decision-making areas). Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego. http://dx.doi.org/10.18778/7525-875-2

Etzkowitz, H., Webster, A., & Gebhardt, C. (1966). The future of the University of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Mathematical Proceedings of the Cambridge Philosophical Society, 62(4), 811–827. https://doi.org/10.1017/S0305004100040500

Kalinowski, T.B. (2010). Komercjalizacja wiedzy i technologii a własność intelektualna (Commercialization of knowledge and technology versus intellectual property) (pp. 11-27). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Ładziak, I. (2014). Bariery komercjalizacji wiedzy generowanej przez uczelnie wyższe (Barriers to the commercialization of knowledge generated by universities). Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, 49 (1), 152-174.

Łobacz, K., & Niedzielski, P. (2015). Komercjalizacja wiedzy w Polsce – wyzwania I bariery (Knowledge commercialization in Poland – challenges and barriers). https://core.ac.uk/download/pdf/71981415.pdf

Martin, B. R. (2002). The changing social contract for science and the evolution of the university. In A. Geuna, A.J. Salter, & W.E. Steinmueller (Eds.), Science and Innovation. Elgar. https://doi.org/10.4337/9781781950241.00011

Miyata, Y. (2000). Empirical analysis of innovative activity of universities in the United States. Technovation, 20(8), 413–425. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(00)00024-9

Muscio, A. (2008). Il trasferimento tecnologico in Italia: risultati di un’indagine sui dipartimenti universitari. L’Industria, Numero Speciale, 245–268. https://doi.org/10.1430/27284

Muscio, A. (2010). What drives the university use of technology transfer offices? Evidence from Italy. Journal of Technology Transfer, 35(2), 181–202. https://doi.org/10.1007/s10961-009-9121-7

Mustar, P., & Wright, M. (2010). Convergence or path dependency in policies to foster the creation of university spin-off firms? a comparison of France and the United Kingdom. Journal of Technology Transfer, 35(1),42–65. https://doi.org/10.1007/s10961-009-9113-7

NIK. (2018). Informacja o wynikach kontroli TRANSFER WIEDZY I TECHNOLOGII POPRZEZ SPÓŁKI JEDNOSTEK NAUKOWYCH. (Information on the audit results TRANSFER OF KNOWLEDGE AND TECHNOLOGY), 1–70. https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/18/023/KNO/

Novela, S., Syarief, R., Fahmi, I., & Arkeman, Y. (2021). Building Institutional Model of Entrepreneurial University. International Journal of Management, 12(1), 517–527.

Orłowski, W. M. (2013). Komercjalizacja badań naukowych w Polsce. Bariery i możliwości ich przełamania. http://www.ncbir.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/aktualnosci/komercjalizacja_badan_naukowych_w_polsce_-_prof._w._orlowski.pdf

Smith, D. (2015). Exploring innovation. McGraw-Hill Education.

Stec, P., Antoniuk, J. R., Drzewiecki, A., Kubiak-Cyrul, A., Malinowski, P., Więzowska-Czepiel, B., & Załucki, M. (2017). Komercjalizacja wyników badań naukowych (Commercialization of research results). Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Szarek, M., & Pachciarek, H. (2021). Organizational potential of universities for commercialization - The analysis of university management models in the scope of commercialization. Procedia Computer Science, 192, 4467–4477. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.09.224

Szczerek, M. (2022). Działalność naukowa – niedoceniany czynnik rozwoju cywilizacyjnego Polski (Scientific activity – an underestimated factor of civilization development in Poland). Wydawnictwa Instytutu Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha. https://www.ipwc.pw.edu.pl/wydawnictwa/rok-2022

Tidd, J., & Pavitt, B. (2018). Managing Innovation: Integrating Technological Market and Organizational Change. WILEY.

van den Ende, J., & Dolfsma, W. (2005). Technology-push, demand-pull and the shaping of technological paradigms - Patterns in the development of computing technology. Journal of Evolutionary Economics, 15(1), 83–99. https://doi.org/10.1007/s00191-004-0220-1

Wawrzynowicz, J. (2022). Vademecum transferu technologii (Vade Mecum of Technology Transfer). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. https://wydawnictwo.up.poznan.pl/products/vademecum-transferu-technologii

WIPO. (2022). Global Innovation Index 2022 What is the future of innovation-driven growth? In WIPO (Vol. 33, Issue 1). https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2022/

Torun International Studies

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Łaskowska, J., Zastempowski, M., & Kalocińska-Szumska, A. (2023). COMMERCIALIZATION OF SCIENTIFIC RESEARCH IN POLAND: PROCESS OR PROCEDURE? ORGANIZATIONAL SOLUTIONS IN SELECTED POLISH AND FOREIGN UNIVERSITIES. Torun International Studies, 1(17), 65–75. https://doi.org/10.12775/TIS.2023.005
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 17 (2023): A modern model of cooperation between universities and social and business environment. An international context

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Justyna Łaskowska, Maciej Zastempowski, Aleksandra Kalocińska-Szumska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 421
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

commercialization, technology transfer, entrepreneurship, process, knowledge transfer , research initiative
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa