Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Indeksowanie
    • Partnerzy zagraniczni
    • Standardy etyczne
    • Polityka prywatności
    • Wydawca
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Torun International Studies

LEGAL BASIS FOR COOPERATION BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THE SOCIOECONOMIC ENVIRONMENT - OPPORTUNITIES OR BARRIERS FOR THE DEVELOPMENT OF RELATIONS BETWEEN UNIVERSITIES AND EXTERNAL PARTNERS
  • Strona domowa
  • /
  • LEGAL BASIS FOR COOPERATION BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THE SOCIOECONOMIC ENVIRONMENT - OPPORTUNITIES OR BARRIERS FOR THE DEVELOPMENT OF RELATIONS BETWEEN UNIVERSITIES AND EXTERNAL PARTNERS
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 17 (2023): A modern model of cooperation between universities and social and business environment. An international context /
  4. Artykuły

LEGAL BASIS FOR COOPERATION BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THE SOCIOECONOMIC ENVIRONMENT - OPPORTUNITIES OR BARRIERS FOR THE DEVELOPMENT OF RELATIONS BETWEEN UNIVERSITIES AND EXTERNAL PARTNERS

Autor

  • Aleksandra Syryt Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw https://orcid.org/0000-0002-7501-0786

DOI:

https://doi.org/10.12775/TIS.2023.002

Słowa kluczowe

higher education institution, university, legal basis, socioeconomic environment, opportunities, barriers

Abstrakt

Instytucje szkolnictwa wyższego działają w określonym kontekście prawnym, gospodarczym i społecznym. Dlatego oba obszary ich działalności, tj. kształcenie i badania, muszą uwzględniać aktualne potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego. W ten sposób uczelnie mogą realizować swoją misję: zapewniać najwyższej jakości edukację i działalność naukową, kształtować postawy obywatelskie, uczestniczyć w rozwoju społecznym oraz tworzyć gospodarkę opartą na innowacjach.

Współpraca między uczelniami a otoczeniem społeczno-gospodarczym nie jest zjawiskiem nowym. Ukształtowanie się koncepcji uniwersytetu potwierdza, że pewne warunki polityczne, ekonomiczne i społeczne wpłynęły na to, jakie były uniwersytety. Nie zmieniło się to, a kwestie dotyczące współpracy z zewnętrznymi interesariuszami coraz częściej włączane są do aktów normatywnych konstytuujących system szkolnictwa wyższego. W artykule przedstawione zostaną podstawowe rozwiązania prawne w zakresie źródeł powszechnie obowiązującego prawa dotyczące współpracy uczelni z partnerami zewnętrznymi w Polsce i wybranych krajach.

Jednocześnie podjęta zostanie próba odpowiedzi o rolę przedstawionych rozwiązań prawnych dla kształtowania relacji uczelni wyższych, zwłaszcza uczelni, z interesariuszami zewnętrznymi.

Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury. Koncentruje się na modelach współpracy oraz szansach i barierach w rozwijaniu relacji między uczelniami a partnerami zewnętrznymi. Metodologia zastosowana w opracowaniu obejmuje przeszukiwanie odpowiednich baz danych, stosowanie kryteriów włączenia i wykluczenia, wyodrębnianie i syntetyzowanie danych oraz analizowanie i interpretowanie zsyntetyzowanych informacji. Przegląd obejmuje literaturę obcą i polską, aby zapewnić pełniejsze zrozumienie kontekstu krajowego. Proponowane podejście nie było jeszcze przedmiotem szczegółowej analizy w literaturze, zwłaszcza w prawie szkolnictwa wyższego.

Bibliografia

Arbo, P., & Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribution of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9. OECD Publishing.

Balconi, M., Breschi, S., & Lissoni, F. (2004). Networks of inventors and the role of academia: An exploration of Italian patent data. Research Policy, 33(1), 127-145.

Barczak, G., & Kalinowski, J. (2015). University-industry cooperation in Poland: a study of research institutes in the Polish Academy of Sciences. European Planning Studies, 23(7), 1386-1405.

Bessen, J., & Maskin, E. (2009). Sequential innovation, patents, and imitation. The RAND Journal of Economics, 40(4), 611-635.

Brundenius, C., Göransson, B., & Mello, C. (Eds.). (2017). Universities, Inclusive Development and Social Innovation: An International Perspective. Springer.

Bundesministerium für Bildung und Forschung. (2021). Das deutsche Hochschulsystem: https://www.bmbf.de/de/hochschulsystem-121.html

Chellaraj, G., Maskus, K. E., & Mattoo, A. (2008). The contribution of international graduate students to US innovation. Review of International Economics, 16(3), 444-462.

Chesbrough, H., & Bogers, M. (2014). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. In New Frontiers in Open Innovation (pp. 3-28). Oxford University Press.

Clark, B. R. (2004). Sustaining Change in Universities: Continuities in Case Studies and Concepts. McGraw-Hill Education.

Cooke, P., Uranga, M. G., & Etxebarria, G. (2007). Regional innovation systems: Institutional and organizational dimensions. Research Policy, 26(4-5), 475-491.

Czarnitzki, D., Doherr, T., Hussinger, K., Schliessler, P., & Toole, A. A. (2015). Knowledge creates markets: The influence of entrepreneurial support and patent rights on academic entrepreneurship. Journal of Technology Transfer, 40(1), 141-164.

Daries, J. P., Reich, J., Waldo, J., Young, E. M., Whittinghill, J., Ho, A. D., Seaton, D. T., & Chuang, I. (2014). Privacy, anonymity, and big data in the social sciences. Communications of the ACM, 57(9), 56-63.

Department for Education. (2018). Higher Education and Research Act 2017. http://www.gov.uk/government/publications/higher-education-and-research-act-2017-explanatory-notes

Dove, E. S. (2018). The EU General Data Protection Regulation: Implications for International Scientific Research in the Digital Era. Journal of Law, Medicine & Ethics, 46(4), 1013-1030.

Etzkowitz, H. (2008). The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action. Routledge.

Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29(2), 109-123.

European Commission. (2018). Turning FAIR into Reality: Final Report and Action Plan from the European Commission Expert Group on FAIR Data. Publications Office of the European Union.

Fecher, B., & Friesike, S. (2014). Open Science: One Term, Five Schools of Thought. In Opening Science (pp. 17-47). Springer.

Foray, D., & Lissoni, F. (2010). University Research and Public-Private Interaction. In Handbook of the Economics of Innovation. Vol. 1 (pp. 275-314). North-Holland.

French Ministry of National Education, Higher Education and Research. (2017). Higher Education and Research in France: https://www.enseignementsup-recherche.gouv.fr/cid20227/higher-education-and-research-in-france.html

Geuna, A., & Muscio, A. (2009). The governance of university knowledge transfer: A critical review of the literature. Minerva, 47(1), 93-114.

Główny Urząd Statystyczny (GUS, Central Statistical Office). (2018). Nauka i Technika w Polsce w 2018 roku (Science and Technology in Poland in 2018). Warszawa: GUS.

Gołębiowski, T., Dudzik, T. K., Lewandowska, M. S., & Weresa, M. A. (2008). Innowacyjność i współpraca w parze: Analiza oddziaływania polityki państwa na rozwój współpracy przedsiębiorstw z otoczeniem naukowym (Innovation and cooperation in pair: Analysis of the impact of state policy on the development of cooperation between enterprises and the scientific community). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Göransson, B., Maharajh, R., & Schmoch, U. (2009). New activities of universities in transfer and extension: multiple requirements and manifold solutions. Science and Public Policy, 36(2), 157-164.

Górski, M. (2015). Ochrona danych osobowych w umowach o współpracy naukowej między uczelniami a przedsiębiorstwami (Protection of personal data in scientific cooperation agreements between universities and enterprises). Informatyzacja i E-administracja w Polsce: Szanse i Wyjątki, 3, 107-116.

Gulbrandsen, M., & Slipersæter, S. (2007). The third mission and the entrepreneurial university model. In Universities and strategic knowledge creation (pp. 112-143). Edward Elgar Publishing.

Hanel, P. (2006). Intellectual Property Rights Business Management Practices: A Survey of the Literature. Technovation, 26(8), 895-931.

Hertzfeld, H. R., Link, A. N., & Vonortas, N. S. (2006). Intellectual property protection mechanisms in research partnerships. Research Policy, 35(6), 825-838.

Howells, J. (2006). Intermediation and the role of intermediaries in innovation. Research Policy, 35(5), 715-728.

Hughes, A., & Kitson, M. (2012). Pathways to impact and the strategic role of universities: new evidence on the breadth and depth of university knowledge exchange in the UK and the factors constraining its development. Cambridge Journal of Economics, 36(3), 723-750.

Italian Ministry of Education, University and Research. (2021). Higher Education System in Italy. https://www.miur.gov.it/web/guest/-/higher-education-system-in-italy

Jakóbczyk-Gryszkiewicz, J., & Wiśniewski, M. (2019). Współpraca uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym - wybrane aspekty (Cooperation of universities with the economic environment - selected aspects. Studies and Materials). Studia i Materiały / Miscellanea Oeconomicae, 23(2), 173-188.

Jiménez-Sáez, F., Castelló-Martínez, A., & Gómez-Carmona, D. (2014). Financing technology transfer in Spain: Evidence from the National Plan for Scientific Research, Development and Technological Innovation. Research Evaluation, 23(4), 410-421.

Knop, K. (2017). Prawne aspekty współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych (Legal aspects of cooperation between universities and the economic environment in the field of commercialization of research results). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 82, 55-71.

Kuner, C., Bygrave, L. A., & Docksey, C. (2019). The EU General Data Protection Regulation (GDPR): A Commentary. Oxford University Press.

Kusiak, W., Matusiak, K. B., & Guliński, J. (2020). Smart Specialization in Poland: Towards the Application of the Concept in Regional Innovation Policies. Regional Studies, Regional Science, 7(1), 114-130.

Lissoni, F., Llerena, P., McKelvey, M., & Sanditov, B. (2008). Academic patenting in Europe: New evidence from the KEINS database. Research Policy, 37(2), 376-390.

Lockett, A., Wright, M., & Franklin, S. (2003). Technology transfer and universities’ spin-out strategies. Small Business Economics, 20(2), 185-200.

López-García, D., Puig, F., & Segarra-Oña, M. V. (2018). A study on the university-industry cooperation practices in Spain: A comparison between public and private universities. Journal of Innovation & Knowledge, 3(4), 258-268.

Łukiewicz, J., & Matuszak-Flejszman, A. (2019). Współpraca uczelni wyższych z biznesem - problemy, perspektywy i potrzeby (Cooperation between universities and business - problems, prospects and needs). Problemy Zarządzania, 17(2), 150-164.

Marginson, S., & Considine, M. (2000). The Enterprise University: Power, Governance, and Reinvention in Australia. Cambridge University Press.

Mazurkiewicz, P., & Żyła, M. (2019). Interactions between Science and Business in Poland. In S. Matyja, A. Stępniak-Kucharska, & A. Zabłocki (Eds.), Challenges for Science and Technology Policy in Poland (pp. 177-195). Springer.

Mowery, D. C., Nelson, R. R., Sampat, B. N., & Ziedonis, A. A. (2004). Ivory Tower and Industrial Innovation: University-Industry Technology Transfer Before and After the Bayh-Dole Act. Stanford University Press.

Muscio, A., & Vallanti, G. (2014). University–industry linkages and academic spin-off firms in Italy: The case of the high-tech sector. Journal of Technology Transfer, 39(4), 629-650.

Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D'Este, P., ... & Sobrero, M. (2013). Academic engagement and commercialization: A review of the literature on university–industry relations. Research Policy, 42(2), 423-442.

Polt, W., Rønning, L., & Rammer, C. (2001). Understanding university-industry cooperation in Europe: A survey of the literature. European Journal of Innovation Management, 4(1), 3-12.

Ranga, M., & Etzkowitz, H. (2013). Triple Helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the Knowledge Society. Industry and Higher Education, 27(4), 237-262.

Rothaermel, F. T., Agung, S. D., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4), 691-791.

Sikorski, C. (2011). Współpraca uczelni z przedsiębiorcami na przykładzie umów o współpracy badawczej (Cooperation between universities and entrepreneurs on the example of research cooperation agreements). Przegląd Prawa Handlowego, 11, 52-56.

Skowronek-Mielczarek, A., & Jelonek, D. (2018). Współpraca uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym w Polsce - uwarunkowania, problemy, szanse (Cooperation of universities with the economic environment in Poland - conditions, problems, opportunities). Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(2), 19-32.

Spanish Ministry of Education, Culture and Sport. (2018). Spanish University System: https://www.educacion.gob.es/en/university-education/overview-of-the-spanish-university-system.html

Sweeney, L. (2013). Discrimination in online ad delivery. Communications of the ACM, 56(5), 44-54.

Wright, M., Clarysse, B., Lockett, A., & Knockaert, M. (2008). Mid-range universities’ linkages with industry: Knowledge types and the role of intermediaries. Research Policy, 37(8), 1205-1223.

Zawadzka-Pąk, U. (2016). Odpowiedzialność uczelni za wyniki współpracy z przedsiębiorcami (Responsibility of a university for the results of cooperation with entrepreneurs). Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio G – Ius, 49(2), 227-240.

Zawadzki, M. (2015). University-industry collaboration in Poland: new developments and prospects. Industry and Higher Education, 29(1), 35-43.

Torun International Studies

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Syryt, A. (2023). LEGAL BASIS FOR COOPERATION BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THE SOCIOECONOMIC ENVIRONMENT - OPPORTUNITIES OR BARRIERS FOR THE DEVELOPMENT OF RELATIONS BETWEEN UNIVERSITIES AND EXTERNAL PARTNERS. Torun International Studies, 1(17), 17–29. https://doi.org/10.12775/TIS.2023.002
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 17 (2023): A modern model of cooperation between universities and social and business environment. An international context

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Aleksandra Syryt

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 465
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

higher education institution, university, legal basis, socioeconomic environment, opportunities, barriers
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa