LEGAL BASIS FOR COOPERATION BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THE SOCIOECONOMIC ENVIRONMENT - OPPORTUNITIES OR BARRIERS FOR THE DEVELOPMENT OF RELATIONS BETWEEN UNIVERSITIES AND EXTERNAL PARTNERS
DOI:
https://doi.org/10.12775/TIS.2023.002Słowa kluczowe
higher education institution, university, legal basis, socioeconomic environment, opportunities, barriersAbstrakt
Instytucje szkolnictwa wyższego działają w określonym kontekście prawnym, gospodarczym i społecznym. Dlatego oba obszary ich działalności, tj. kształcenie i badania, muszą uwzględniać aktualne potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego. W ten sposób uczelnie mogą realizować swoją misję: zapewniać najwyższej jakości edukację i działalność naukową, kształtować postawy obywatelskie, uczestniczyć w rozwoju społecznym oraz tworzyć gospodarkę opartą na innowacjach.
Współpraca między uczelniami a otoczeniem społeczno-gospodarczym nie jest zjawiskiem nowym. Ukształtowanie się koncepcji uniwersytetu potwierdza, że pewne warunki polityczne, ekonomiczne i społeczne wpłynęły na to, jakie były uniwersytety. Nie zmieniło się to, a kwestie dotyczące współpracy z zewnętrznymi interesariuszami coraz częściej włączane są do aktów normatywnych konstytuujących system szkolnictwa wyższego. W artykule przedstawione zostaną podstawowe rozwiązania prawne w zakresie źródeł powszechnie obowiązującego prawa dotyczące współpracy uczelni z partnerami zewnętrznymi w Polsce i wybranych krajach.
Jednocześnie podjęta zostanie próba odpowiedzi o rolę przedstawionych rozwiązań prawnych dla kształtowania relacji uczelni wyższych, zwłaszcza uczelni, z interesariuszami zewnętrznymi.
Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury. Koncentruje się na modelach współpracy oraz szansach i barierach w rozwijaniu relacji między uczelniami a partnerami zewnętrznymi. Metodologia zastosowana w opracowaniu obejmuje przeszukiwanie odpowiednich baz danych, stosowanie kryteriów włączenia i wykluczenia, wyodrębnianie i syntetyzowanie danych oraz analizowanie i interpretowanie zsyntetyzowanych informacji. Przegląd obejmuje literaturę obcą i polską, aby zapewnić pełniejsze zrozumienie kontekstu krajowego. Proponowane podejście nie było jeszcze przedmiotem szczegółowej analizy w literaturze, zwłaszcza w prawie szkolnictwa wyższego.
Bibliografia
Arbo, P., & Benneworth, P. (2007). Understanding the regional contribution of higher education institutions: a literature review. OECD Education Working Papers, No. 9. OECD Publishing.
Balconi, M., Breschi, S., & Lissoni, F. (2004). Networks of inventors and the role of academia: An exploration of Italian patent data. Research Policy, 33(1), 127-145.
Barczak, G., & Kalinowski, J. (2015). University-industry cooperation in Poland: a study of research institutes in the Polish Academy of Sciences. European Planning Studies, 23(7), 1386-1405.
Bessen, J., & Maskin, E. (2009). Sequential innovation, patents, and imitation. The RAND Journal of Economics, 40(4), 611-635.
Brundenius, C., Göransson, B., & Mello, C. (Eds.). (2017). Universities, Inclusive Development and Social Innovation: An International Perspective. Springer.
Bundesministerium für Bildung und Forschung. (2021). Das deutsche Hochschulsystem: https://www.bmbf.de/de/hochschulsystem-121.html
Chellaraj, G., Maskus, K. E., & Mattoo, A. (2008). The contribution of international graduate students to US innovation. Review of International Economics, 16(3), 444-462.
Chesbrough, H., & Bogers, M. (2014). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. In New Frontiers in Open Innovation (pp. 3-28). Oxford University Press.
Clark, B. R. (2004). Sustaining Change in Universities: Continuities in Case Studies and Concepts. McGraw-Hill Education.
Cooke, P., Uranga, M. G., & Etxebarria, G. (2007). Regional innovation systems: Institutional and organizational dimensions. Research Policy, 26(4-5), 475-491.
Czarnitzki, D., Doherr, T., Hussinger, K., Schliessler, P., & Toole, A. A. (2015). Knowledge creates markets: The influence of entrepreneurial support and patent rights on academic entrepreneurship. Journal of Technology Transfer, 40(1), 141-164.
Daries, J. P., Reich, J., Waldo, J., Young, E. M., Whittinghill, J., Ho, A. D., Seaton, D. T., & Chuang, I. (2014). Privacy, anonymity, and big data in the social sciences. Communications of the ACM, 57(9), 56-63.
Department for Education. (2018). Higher Education and Research Act 2017. http://www.gov.uk/government/publications/higher-education-and-research-act-2017-explanatory-notes
Dove, E. S. (2018). The EU General Data Protection Regulation: Implications for International Scientific Research in the Digital Era. Journal of Law, Medicine & Ethics, 46(4), 1013-1030.
Etzkowitz, H. (2008). The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action. Routledge.
Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29(2), 109-123.
European Commission. (2018). Turning FAIR into Reality: Final Report and Action Plan from the European Commission Expert Group on FAIR Data. Publications Office of the European Union.
Fecher, B., & Friesike, S. (2014). Open Science: One Term, Five Schools of Thought. In Opening Science (pp. 17-47). Springer.
Foray, D., & Lissoni, F. (2010). University Research and Public-Private Interaction. In Handbook of the Economics of Innovation. Vol. 1 (pp. 275-314). North-Holland.
French Ministry of National Education, Higher Education and Research. (2017). Higher Education and Research in France: https://www.enseignementsup-recherche.gouv.fr/cid20227/higher-education-and-research-in-france.html
Geuna, A., & Muscio, A. (2009). The governance of university knowledge transfer: A critical review of the literature. Minerva, 47(1), 93-114.
Główny Urząd Statystyczny (GUS, Central Statistical Office). (2018). Nauka i Technika w Polsce w 2018 roku (Science and Technology in Poland in 2018). Warszawa: GUS.
Gołębiowski, T., Dudzik, T. K., Lewandowska, M. S., & Weresa, M. A. (2008). Innowacyjność i współpraca w parze: Analiza oddziaływania polityki państwa na rozwój współpracy przedsiębiorstw z otoczeniem naukowym (Innovation and cooperation in pair: Analysis of the impact of state policy on the development of cooperation between enterprises and the scientific community). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Göransson, B., Maharajh, R., & Schmoch, U. (2009). New activities of universities in transfer and extension: multiple requirements and manifold solutions. Science and Public Policy, 36(2), 157-164.
Górski, M. (2015). Ochrona danych osobowych w umowach o współpracy naukowej między uczelniami a przedsiębiorstwami (Protection of personal data in scientific cooperation agreements between universities and enterprises). Informatyzacja i E-administracja w Polsce: Szanse i Wyjątki, 3, 107-116.
Gulbrandsen, M., & Slipersæter, S. (2007). The third mission and the entrepreneurial university model. In Universities and strategic knowledge creation (pp. 112-143). Edward Elgar Publishing.
Hanel, P. (2006). Intellectual Property Rights Business Management Practices: A Survey of the Literature. Technovation, 26(8), 895-931.
Hertzfeld, H. R., Link, A. N., & Vonortas, N. S. (2006). Intellectual property protection mechanisms in research partnerships. Research Policy, 35(6), 825-838.
Howells, J. (2006). Intermediation and the role of intermediaries in innovation. Research Policy, 35(5), 715-728.
Hughes, A., & Kitson, M. (2012). Pathways to impact and the strategic role of universities: new evidence on the breadth and depth of university knowledge exchange in the UK and the factors constraining its development. Cambridge Journal of Economics, 36(3), 723-750.
Italian Ministry of Education, University and Research. (2021). Higher Education System in Italy. https://www.miur.gov.it/web/guest/-/higher-education-system-in-italy
Jakóbczyk-Gryszkiewicz, J., & Wiśniewski, M. (2019). Współpraca uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym - wybrane aspekty (Cooperation of universities with the economic environment - selected aspects. Studies and Materials). Studia i Materiały / Miscellanea Oeconomicae, 23(2), 173-188.
Jiménez-Sáez, F., Castelló-Martínez, A., & Gómez-Carmona, D. (2014). Financing technology transfer in Spain: Evidence from the National Plan for Scientific Research, Development and Technological Innovation. Research Evaluation, 23(4), 410-421.
Knop, K. (2017). Prawne aspekty współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych (Legal aspects of cooperation between universities and the economic environment in the field of commercialization of research results). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica, 82, 55-71.
Kuner, C., Bygrave, L. A., & Docksey, C. (2019). The EU General Data Protection Regulation (GDPR): A Commentary. Oxford University Press.
Kusiak, W., Matusiak, K. B., & Guliński, J. (2020). Smart Specialization in Poland: Towards the Application of the Concept in Regional Innovation Policies. Regional Studies, Regional Science, 7(1), 114-130.
Lissoni, F., Llerena, P., McKelvey, M., & Sanditov, B. (2008). Academic patenting in Europe: New evidence from the KEINS database. Research Policy, 37(2), 376-390.
Lockett, A., Wright, M., & Franklin, S. (2003). Technology transfer and universities’ spin-out strategies. Small Business Economics, 20(2), 185-200.
López-García, D., Puig, F., & Segarra-Oña, M. V. (2018). A study on the university-industry cooperation practices in Spain: A comparison between public and private universities. Journal of Innovation & Knowledge, 3(4), 258-268.
Łukiewicz, J., & Matuszak-Flejszman, A. (2019). Współpraca uczelni wyższych z biznesem - problemy, perspektywy i potrzeby (Cooperation between universities and business - problems, prospects and needs). Problemy Zarządzania, 17(2), 150-164.
Marginson, S., & Considine, M. (2000). The Enterprise University: Power, Governance, and Reinvention in Australia. Cambridge University Press.
Mazurkiewicz, P., & Żyła, M. (2019). Interactions between Science and Business in Poland. In S. Matyja, A. Stępniak-Kucharska, & A. Zabłocki (Eds.), Challenges for Science and Technology Policy in Poland (pp. 177-195). Springer.
Mowery, D. C., Nelson, R. R., Sampat, B. N., & Ziedonis, A. A. (2004). Ivory Tower and Industrial Innovation: University-Industry Technology Transfer Before and After the Bayh-Dole Act. Stanford University Press.
Muscio, A., & Vallanti, G. (2014). University–industry linkages and academic spin-off firms in Italy: The case of the high-tech sector. Journal of Technology Transfer, 39(4), 629-650.
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D'Este, P., ... & Sobrero, M. (2013). Academic engagement and commercialization: A review of the literature on university–industry relations. Research Policy, 42(2), 423-442.
Polt, W., Rønning, L., & Rammer, C. (2001). Understanding university-industry cooperation in Europe: A survey of the literature. European Journal of Innovation Management, 4(1), 3-12.
Ranga, M., & Etzkowitz, H. (2013). Triple Helix systems: an analytical framework for innovation policy and practice in the Knowledge Society. Industry and Higher Education, 27(4), 237-262.
Rothaermel, F. T., Agung, S. D., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4), 691-791.
Sikorski, C. (2011). Współpraca uczelni z przedsiębiorcami na przykładzie umów o współpracy badawczej (Cooperation between universities and entrepreneurs on the example of research cooperation agreements). Przegląd Prawa Handlowego, 11, 52-56.
Skowronek-Mielczarek, A., & Jelonek, D. (2018). Współpraca uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym w Polsce - uwarunkowania, problemy, szanse (Cooperation of universities with the economic environment in Poland - conditions, problems, opportunities). Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(2), 19-32.
Spanish Ministry of Education, Culture and Sport. (2018). Spanish University System: https://www.educacion.gob.es/en/university-education/overview-of-the-spanish-university-system.html
Sweeney, L. (2013). Discrimination in online ad delivery. Communications of the ACM, 56(5), 44-54.
Wright, M., Clarysse, B., Lockett, A., & Knockaert, M. (2008). Mid-range universities’ linkages with industry: Knowledge types and the role of intermediaries. Research Policy, 37(8), 1205-1223.
Zawadzka-Pąk, U. (2016). Odpowiedzialność uczelni za wyniki współpracy z przedsiębiorcami (Responsibility of a university for the results of cooperation with entrepreneurs). Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio G – Ius, 49(2), 227-240.
Zawadzki, M. (2015). University-industry collaboration in Poland: new developments and prospects. Industry and Higher Education, 29(1), 35-43.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Aleksandra Syryt
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 239
Liczba cytowań: 0