Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Książki obrazkowe a projekty internetowe – podobieństwa w strategiach wizualnych stosowanych przez polskich twórców dla dzieci
  • Strona domowa
  • /
  • Książki obrazkowe a projekty internetowe – podobieństwa w strategiach wizualnych stosowanych przez polskich twórców dla dzieci
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 13 Nr 2 (25) (2020) /
  4. Artykuły

Książki obrazkowe a projekty internetowe – podobieństwa w strategiach wizualnych stosowanych przez polskich twórców dla dzieci

Autor

  • Monika Janusz-Lorkowska Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii https://orcid.org/0000-0002-4411-6537

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2020.014

Słowa kluczowe

strategie wizualne, twórczość dla dzieci, picturebook, nowe media, projekty internetowe, grafika dla dzieci, książka obrazkowa

Abstrakt

Artykuł, na podstawie wybranych przykładów, wskazuje na paralelność tworzonych w Polsce projektów graficznych adresowanych do najmłodszego odbiorcy, a publikowanych zarówno w papierowych książkach kodeksowych, jak i cyfrowych projektach internetowych. Wizualna „sztuka internetu” inspiruje się tradycyjną książką, a najnowsze picturebooki – internetem i grami komputerowymi. W efekcie podobieństwa obrazkowych opowieści i przekazów edukacyjnych dla dzieci w starych i nowych mediach, często autorstwa tych samych twórców, wskazują na mediamorfozę i transgresję mediów, co pozwala na płynne przejścia pomiędzy nimi, przy jednoczesnym rozwianiu niektórych obaw związanych z uczestniczeniem dziecka w kulturze cyfrowej.

Biogram autora

Monika Janusz-Lorkowska - Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii

Doktorantka, obecnie rozpoczyna IV rok studiów III stopnia. Temat realizowanej dyzertacji: 

Transgresja formy książki dla dzieci jako czynnik promocji kultury czytelniczej. 

Bibliografia

Bąk Agnieszka, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Raport Fundacji Dzieci Niczyje, Warszawa 2015.

Bożek Agata, Kamińska-Mazur Lena, Książka hybrydowa – kod QR sposobem na koegzystencję książki drukowanej z e-bookiem. „Biuletyn EBIB” [online] 2012, nr 7 (134) [dostęp 15 października 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/513.

Cackowska Małgorzata, Co ma książka obrazkowa do interaktywnej aplikacji książkowej?, „Ryms” 2013, nr 20, s. 2–4.

Cackowska Małgorzata, Książka obrazkowa, [w:] Encyklopedia dzieciństwa, red. Danuta Waloszek [online] Zielona Góra 2015. [dostęp 1 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Ksi%C4%85%C5%BCka_obrazkowa.

Cieślikowski Jerzy, Zabawa jako struktura pewnych tekstów literackich dla dzieci, [w:] Cieślikowski Jerzy, Literatura osobna, Warszawa 1985, s. 64–71.

Gierczak-Cywińska Agnieszka, Ogranicz ekrany, zadbaj o mózg swojego dziecka, [w:] Polityka.pl [online] [dostęp 15 października 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://ogranicz–ekrany–zadbaj–o–mozg–swojego–dziecka.read.

Goban-Klas Tomasz, Społeczeństwo medialne, Warszawa 2005.

Gromadzka Beata, Themersonowie dzieciom, Poznań 2019.

Góralska Małgorzata, Książka elektroniczna – przeszłość i perspektywy, [w:] Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej, red. Małgorzata Komza i in., Wrocław 2005, s. 11–28.

Góralska Małgorzata, Książki, nowe media i ich czasoprzestrzenie, Warszawa 2009.

Has-Tokarz Anita, „Monster High” jako transmedialna opowieść – od książki do monsterhighmanii, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, nr 3577 „Literatura i Kultura Popularna” XIX, 2013, s. 29–38.

Jamróz-Stolarska Elżbieta, Biernacka-Licznar Katarzyna, Paprocka Natalia, Lilipucia rewolucja: awangardowe wydawnictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 2000–2015. Produkcja wydawnicza, bibliografia, Warszawa 2018.

Janusz-Lorkowska Monika, iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge „iGen”, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2019, nr 2 (23), s. 139–158.

Jegier Aneta, Media w wychowaniu dzieci – korzyści i zagrożenia, [w:] Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, red. Anna Mikler-Chwastek, Warszawa 2017, s. 182–195.

Kita B., Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003.

Kotuła Sebastian Dawid, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa 2012.

Kruszyńska Elżbieta, Książka obrazkowa i jej rola w rozwoju dzieci – wprowadzenie w problematykę, „Warmińsko–Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne”, Olsztyn 2012, s. 183–190.

Maroń Agnieszka, Harmonijki, tarcze, klapki i żaluzje – książka zabawka na przestrzeni dziejów, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2011, nr 4 (26), s. 61–72.

Matras-Mastalerz Wanda, Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej, [w:] Książki w życiu najmłodszych, red. Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska, Łódź 2015, s. 105–120.

Mochocka A., Między interaktywnością a intermedialnością. Książka jako przestrzeń gry, „Homo Ludens” 2009, nr 1, s. 155–176.

Przyszłość książki, red. Geoffrey Nunberg, Warszawa 2013.

Papuzińska Joanna, Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru, [w:] Książka dziecięca 1990–2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, pod red. nauk. Grzegorza Leszczyńskiego, Danuty Świerczyńskiej-Jelonek, Michała Zająca, Warszawa 2006, s. 13–31.

Salisbury Martin, Styles Morgan, Children’s Picturebooks. The Art of Visual Storytelling, Londyn 2012.

Słońska Irena, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1977.

Szpunar Magdalena, Mediamorfoza a rozwój i funkcjonowanie internetu, [w:] Imperializm kulturowy internetu, red. Magdalena Szpunar, Kraków 2017, s. 124–133.

Teodorczyk Anna, Pomiędzy sztuką a edukacją. Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży (pod przewodnictwem prof. M. Adamczyka) [dla:] STGU (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej) [online] [dostęp 2 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.stgu.pl/stgu_files/Files/Anna_Teodorczyk_Pomi%C4%99dzy_sztuk%C4%85_a_edukacj%C4%85_poprawiona.pdf.

Twenge Jean M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot 2019.

Zając Michał, Od produktu totalnego do książki konwergencyjnej. Związki książki dla dzieci i młodzieży z innymi mediami, [w:] Współczesne oblicza komunikacji i informacji, red. Ewa Głowacka, Małgorzata Kowalska, Przemysław Krysiński, Toruń 2014, s. 313–322.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-10-07

Jak cytować

1.
JANUSZ-LORKOWSKA, Monika. Książki obrazkowe a projekty internetowe – podobieństwa w strategiach wizualnych stosowanych przez polskich twórców dla dzieci. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 7 październik 2020, T. 13, nr 2 (25), s. 29–56. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2020.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 13 Nr 2 (25) (2020)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1200
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

strategie wizualne, twórczość dla dzieci, picturebook, nowe media, projekty internetowe, grafika dla dzieci, książka obrazkowa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa