Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Picturebooks and internet projects - similarities in visual strategies used by Polish artists for children
  • Home
  • /
  • Picturebooks and internet projects - similarities in visual strategies used by Polish artists for children
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 13 No. 2 (25) (2020) /
  4. Articles

Picturebooks and internet projects - similarities in visual strategies used by Polish artists for children

Authors

  • Monika Janusz-Lorkowska University of Warsaw. Faculty of Journalism, Information and Book Studies https://orcid.org/0000-0002-4411-6537

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2020.014

Keywords

visual strategies, creativity for children, picturebook, new media, internet projects, graphics for children

Abstract

The article, based on selected examples, shows the parallelism of graphic designs created in Poland, addressed to the youngest audience and published in both paper codex books and digital internet projects. The visual „art of the Internet” is inspired by a traditional book, and the latest picturebooks are inspired by the Internet and computer games. The visual similarity of children’s pictorial stories and educational messages in old (paper) and new (electronic) media, often made by the same authors, indicate mediamorphosis of content carriers and allow for smooth transitions between them, while dispelling some of the concerns related to the child's participation in digital culture.

Author Biography

Monika Janusz-Lorkowska, University of Warsaw. Faculty of Journalism, Information and Book Studies

Doktorantka, obecnie rozpoczyna IV rok studiów III stopnia. Temat realizowanej dyzertacji: 

Transgresja formy książki dla dzieci jako czynnik promocji kultury czytelniczej. 

References

Bąk Agnieszka, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Raport Fundacji Dzieci Niczyje, Warszawa 2015.

Bożek Agata, Kamińska-Mazur Lena, Książka hybrydowa – kod QR sposobem na koegzystencję książki drukowanej z e-bookiem. „Biuletyn EBIB” [online] 2012, nr 7 (134) [dostęp 15 października 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/513.

Cackowska Małgorzata, Co ma książka obrazkowa do interaktywnej aplikacji książkowej?, „Ryms” 2013, nr 20, s. 2–4.

Cackowska Małgorzata, Książka obrazkowa, [w:] Encyklopedia dzieciństwa, red. Danuta Waloszek [online] Zielona Góra 2015. [dostęp 1 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Ksi%C4%85%C5%BCka_obrazkowa.

Cieślikowski Jerzy, Zabawa jako struktura pewnych tekstów literackich dla dzieci, [w:] Cieślikowski Jerzy, Literatura osobna, Warszawa 1985, s. 64–71.

Gierczak-Cywińska Agnieszka, Ogranicz ekrany, zadbaj o mózg swojego dziecka, [w:] Polityka.pl [online] [dostęp 15 października 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://ogranicz–ekrany–zadbaj–o–mozg–swojego–dziecka.read.

Goban-Klas Tomasz, Społeczeństwo medialne, Warszawa 2005.

Gromadzka Beata, Themersonowie dzieciom, Poznań 2019.

Góralska Małgorzata, Książka elektroniczna – przeszłość i perspektywy, [w:] Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej, red. Małgorzata Komza i in., Wrocław 2005, s. 11–28.

Góralska Małgorzata, Książki, nowe media i ich czasoprzestrzenie, Warszawa 2009.

Has-Tokarz Anita, „Monster High” jako transmedialna opowieść – od książki do monsterhighmanii, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, nr 3577 „Literatura i Kultura Popularna” XIX, 2013, s. 29–38.

Jamróz-Stolarska Elżbieta, Biernacka-Licznar Katarzyna, Paprocka Natalia, Lilipucia rewolucja: awangardowe wydawnictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 2000–2015. Produkcja wydawnicza, bibliografia, Warszawa 2018.

Janusz-Lorkowska Monika, iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge „iGen”, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2019, nr 2 (23), s. 139–158.

Jegier Aneta, Media w wychowaniu dzieci – korzyści i zagrożenia, [w:] Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, red. Anna Mikler-Chwastek, Warszawa 2017, s. 182–195.

Kita B., Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003.

Kotuła Sebastian Dawid, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa 2012.

Kruszyńska Elżbieta, Książka obrazkowa i jej rola w rozwoju dzieci – wprowadzenie w problematykę, „Warmińsko–Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne”, Olsztyn 2012, s. 183–190.

Maroń Agnieszka, Harmonijki, tarcze, klapki i żaluzje – książka zabawka na przestrzeni dziejów, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2011, nr 4 (26), s. 61–72.

Matras-Mastalerz Wanda, Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej, [w:] Książki w życiu najmłodszych, red. Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska, Łódź 2015, s. 105–120.

Mochocka A., Między interaktywnością a intermedialnością. Książka jako przestrzeń gry, „Homo Ludens” 2009, nr 1, s. 155–176.

Przyszłość książki, red. Geoffrey Nunberg, Warszawa 2013.

Papuzińska Joanna, Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru, [w:] Książka dziecięca 1990–2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, pod red. nauk. Grzegorza Leszczyńskiego, Danuty Świerczyńskiej-Jelonek, Michała Zająca, Warszawa 2006, s. 13–31.

Salisbury Martin, Styles Morgan, Children’s Picturebooks. The Art of Visual Storytelling, Londyn 2012.

Słońska Irena, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1977.

Szpunar Magdalena, Mediamorfoza a rozwój i funkcjonowanie internetu, [w:] Imperializm kulturowy internetu, red. Magdalena Szpunar, Kraków 2017, s. 124–133.

Teodorczyk Anna, Pomiędzy sztuką a edukacją. Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży (pod przewodnictwem prof. M. Adamczyka) [dla:] STGU (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej) [online] [dostęp 2 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.stgu.pl/stgu_files/Files/Anna_Teodorczyk_Pomi%C4%99dzy_sztuk%C4%85_a_edukacj%C4%85_poprawiona.pdf.

Twenge Jean M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot 2019.

Zając Michał, Od produktu totalnego do książki konwergencyjnej. Związki książki dla dzieci i młodzieży z innymi mediami, [w:] Współczesne oblicza komunikacji i informacji, red. Ewa Głowacka, Małgorzata Kowalska, Przemysław Krysiński, Toruń 2014, s. 313–322.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-10-07

How to Cite

1.
JANUSZ-LORKOWSKA, Monika. Picturebooks and internet projects - similarities in visual strategies used by Polish artists for children. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 7 October 2020. Vol. 13, no. 2 (25), pp. 29-56. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2020.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 13 No. 2 (25) (2020)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1200
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

visual strategies, creativity for children, picturebook, new media, internet projects, graphics for children
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop