Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Analiza porównawcza użyteczności aplikacji mobilnych sklepów Biedronka i Lidl Plus
  • Strona domowa
  • /
  • Analiza porównawcza użyteczności aplikacji mobilnych sklepów Biedronka i Lidl Plus
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 2 (31) (2023) /
  4. Artykuły

Analiza porównawcza użyteczności aplikacji mobilnych sklepów Biedronka i Lidl Plus

Autor

  • Aleksandra Jaroć Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Patrycja Müller Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2023.007

Słowa kluczowe

aplikacja mobilna, analiza porównawcza, użyteczność, funkcjonalność

Abstrakt

Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy porównawczej dwóch popularnych aplikacji sklepów spożywczych na polskim rynku – Biedronka oraz Lidl Plus. W analizie zastosowano metodę jakościowo-heurystyczną, polegającą na ocenie treści i jakości aplikacji mobilnych na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów, przydzielonych do dwóch odrębnych kategorii. Autorki artykułu, pełniąc rolę ekspertów, oceniły funkcjonalności obu aplikacji. Wynikiem było porównanie użyteczności i funkcjonalności obu aplikacji sklepów spożywczych, zidentyfikowanie zalet i wad oraz zaproponowanie rekomendacji dotyczących usprawnienia działania usług w przyszłości.

Bibliografia

Aplikacja Lidla pobrana 6,5 miliona razy, [w:] wirtualnemedia.pl [online] 7.09.2020 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aplikacja-lidla-pobrana-6-5-miliona-razy-opinie?fbclid=IwAR3M9AcJ1H6sw8kgiTqFS6WCzdn13F1dg239AW4Q-POT_okKdVeUlTWBrAI.

Aplikacje mobilne [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.lidl.pl/c/aplikacje-mobilne/s10008408.

Bastien J.M.Ch., Usability testing: a review of some methodological and technical aspects of the method, „International Journal of Medical Informatics” 2010, nr 4, s. e18–e23.

Biedronka przedstawia nową aplikację, jakiej nigdy nie było. Dzięki niej klienci będą oszczędzać jeszcze więcej, [w:] media.biedronka.pl [online] 30.05.2022 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://media.biedronka.pl/192063-biedronka-przedstawia-nowa-aplikacje-jakiej-nigdy-nie-bylo-dzieki-niej-klienci-beda-oszczedzac-jeszcze-wiecej.

Digital 2024 Global Overview Raport, [w:] wearesocial.com [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/.

Durães Dourado M.A., Dias Canedo E., Usability heuristics for mobile applications: A systematic review, „Proceedings of the 20th International Conference on Enterprise Information Systems / International Conference on Human-Computer Interaction – Part of the 20th ICEIS / HCII 2018”, Setúbal 2018, s. 481–492.

Grabianowski K., 10 heurystyk Jakoba Nielsena, czyli co wspólnego ma SEO, UX oraz UI?, [w:] widzialni.pl [online] 15.01.2020 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://widzialni.pl/10-heurystyk-jakoba-nielsena/#pozwalaj-wybierac-zamiast-zmuszac-do-pamietania.

Jiménez C., Allende Cid H., Figueroa I., PROMETHEUS: Procedural methodology for developing heuristics of usability, „IEEE Latin America Transactions” 2017, vol. 15, no. 3, s. 541–549.

Kolejny rekord Biedronki. 17 milionów kart lojalnościowych i 9 milionów aplikacji w smartfonach, [w:] media.biedronka.pl [online] 19.09.2023 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://media.biedronka.pl/261490-kolejny-rekord-biedronki-17-milionow-kart-lojalnosciowych-i-9-milionow-aplikacji-w-smartfonach.

Krug S., Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Gliwice 2022.

Lima Salgado A. de, Pimenta Freire A., Heuristic evaluation of mobile usability: A mapping study, „Human-Computer Interaction. Applications and Services – 16th International Conference, HCI International 2014, Part III”, Berlin–Heidelberg 2014, s. 178–188.

Maikowski D., Biedronka czy Lidl? Porównujemy aplikacje dwóch największych dyskontów w Polsce, [w:] Next Gazeta [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://next.gazeta.pl/next/7,151243,25296021,biedronka-czy-jednak-lidl-porownujemy-aplikacje-dwoch-najwiekszych.html.

Moja Biedronka [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://moja.biedronka.pl/.

Nielsen J., Budin R., Funkcjonalność aplikacji mobilnych. Nowoczesne standardy UX i UI, Gliwice 2013.

Pallus P., Aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco – ranking, [w:] Business Insider Polska [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/aplikacja-lidl-biedronka-carrefour-tesco-ranking/9hhg6gj.

Perez S., App economy recovered in 2023, with $171B in consumer spending, but downloads were flat, [w:] techcrunch.com [online] 10.01.2024 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://techcrunch.com/2024/01/10/app-economy-recovered-in-2023-with-171b-in-consumer-spending-but-downloads-were-flat/.

Sieja B., Rechenek R., Biedronka kontra Lidl – testujemy aplikacje mobilne obu sklepów, [w:] Komputer Świat [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.komputerswiat.pl/wideo/testy/biedronka-czy-lidl-testujemy-aplikacje-mobilne-obu-sklepow/e7hq42z.

Ułan G., Biedronka vs Lidl Plus, czyli starcie aplikacji mobilnych największych dyskontów w Polsce, [w:] AntyWeb [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://antyweb.pl/lidl-plus-biedronka-porownanie.ddd.

Zhang D., Adipat B., Challenges, methodologies, and issues in the usability testing of mobile applications, „International Journal of Human-Computer Interaction” 2005, vol. 18, no. 3, s. 293–308.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-12-19

Jak cytować

1.
JAROĆ, Aleksandra & MÜLLER, Patrycja. Analiza porównawcza użyteczności aplikacji mobilnych sklepów Biedronka i Lidl Plus. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 19 grudzień 2025, T. 16, nr 2 (31). [udostępniono 19.12.2025]. DOI 10.12775/TSB.2023.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 2 (31) (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Jaroć, Patrycja Müller

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 5
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aplikacja mobilna, analiza porównawcza, użyteczność, funkcjonalność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa