Infografika. Multimodalny przekaźnik informacji w środowisku akademickim
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.003Słowa kluczowe
infografika, teksty multimodalne, wizualizacja danych, płaszczyzna wizualnaAbstrakt
Infografiki stają się coraz popularniejsze. Korzyści płynące z ich stosowania dostrzegane są także w środowisku akademickim. Nauczyciele akademiccy chętnie sięgają po infografiki na platformie społecznościowej, jaką jest Facebook, przede wszystkim po to, aby komunikować się ze swoimi studentami w sprawach bieżących, ale także aby zachęcić do studiowania potencjalnych kandydatów. Takie wyjście naprzeciw panującym trendom wydaje się uzasadnione, ponieważ młodzież obecnie studiująca, wychowana w czasach cyfryzacji i przełomu technologicznego, poszukuje i oczekuje informacji przekazywanej w znany sobie sposób, tj. przede wszystkim za pośrednictwem sieci Internet. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób kadra akademicka Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie komunikuje się ze swoimi studentami lub/i potencjalnymi kandydatami za pomocą infografik oraz jakie cele im w tym przyświecają.
Bibliografia
Antos Gerard, Opiłowski Roman, W drodze do lingwistyki obrazu. Kierunki rozwoju nowej subdyscypliny lingwistycznej z perspektywy polsko-niemieckiej, „Text und Diskurs” 2015, nr 8, s. 11–36.
Bucher Hans-Jürgen, Multimodalität – ein universelles Merkmal der Medienkommunikation: Zum Verhältnis von Medienangebot und Medienrezeption, [w:] Interaktionale Rezeptionsforschung. Theorie und Methode der Blickaufzeichnung in der Medienforschung, pod red. H.-J. Bucher i P. Schumacher, Wiesbaden 2012, s. 51–82.
Dürscheid Christa, Medien in den Medien – Szenen im Bild. Eine pragmatische Kommunikat-Analyse, [w:] Medientheorien und Multimodalität. Ein TV-Werbespot – Sieben methodische Beschreibungsansätze, pod red. J. G. Schneider i H. Stöckl, Köln 2011, s. 88–108.
Grębosz Magdalena (i in.), Social Media Marketing, Łódź 2016.
Krztoń Waldemar, XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, „Modern Management Review” 2015, nr 22, s. 101–112.
Makowska Magdalena, Infografik als Sehfläche, „Prace Językoznawcze” 2014a, nr 14(2), s. 35–52.
Makowska Magdalena, Macht zeigen und beschreiben. Über die kommunikative Kraft von Politik kodierenden Sehflächen, [w:] Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum. Breslauer Studien zur Linguistik (Tagungsband), pod red. G. Antos i in., Wrocław, Dresden 2014b, s. 105–118.
Makowska Magdalena, Tekst multimodalny w glottodydaktyce, „Neofilolog” 2018, nr 50(2), s. 215–230.
Mikosz Joanna, Ogniskowanie uwagi czytelników poprzez fotografię prasową – jej gatunki informacyjne i publicystyczne, „Media – Kultura – Komunikacja społeczna” 2017, nr 13/1, s. 11–31.
Pisarek Walery (red.), Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas, 2006.
Pulak Irena, Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata, Infografika – graficzne piękno informacji, [w:] Człowiek-Media-Edukacja, pod red. J. Morbitzer i in., Kraków 2011, s. 316–336.
Schmitz Ulrich, Blind für Bilder. Warum sogar Sprachwissenschaftler auch Bilder betrachten müssen, „Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie“ 2005, nr 69, s. 187–227.
Schmitz Ulrich, Sehflächenforschung. Eine Einführung, [w:] Bildlinguistik: Theorien – Methoden –Fallbeispiele, pod red. H.-J. Diekmannshenke, Berlin 2011, s. 23–42.
Schmitz Ulrich, Einführung in die Medienlinguistik, Darmstadt 2015.
Smicklas Mark, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, tł. M. Gutowski, Gliwice 2013.
Stöckl Hartmut, Typographie: Gewand und Körper des Textes – Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung, „Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 2004, nr 41, s. 5–48.
Stöckl Hartmut, Sprache-Bild-Texte lesen. Bausteine zur Methodik einer Grundkompetenz, [w:] Bildlinguistik: Theorien – Methoden – Fallbeispiele, pod red. H.-J. Diekmannshenke, Berlin 2011, s. 43–70.
Stöckl Hartmut, Finanzen verbalisieren – Die Text-Bild-Sorte Infografik, „Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie“ 2012, nr 81, s. 177–199.
Przykład infografiki w kategorii „Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu ze studentami” na profilu Analiza i kreowanie trendów [online] [dostęp 5 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/analizaikreowanietrendow/photos/1466491133548586.
Przykład infografiki w kategorii „Osiągnięcia” na profilu Lingwistyki w Biznesie [online] [dostęp 11 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/LingwistykawbiznesieUWM/photos/954466625072919.
Przykład infografiki w kategorii „Zachęcenie potencjalnych kandydatów do studiowania na danym kierunku” na
profilu Filologii polskiej i logopedii [online] [dostęp 21 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/polonistyka.uwm/photos/1700965643384187.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Toruńskie Studia Bibliologiczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 693
Liczba cytowań: 0