Infographic. A multimodal information relay in the academic community
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.003Keywords
infographic, multimodal texts, data visualization, visual planeAbstract
Infographics have become more and more popular. The benefits of using them are also noticed in the academic community. The academic staff eagerly use infographics on a social networking platform such as Facebook, primarily to communicate with their students about current issues, but also to encourage potential candidates to apply. Such an approach to the prevailing trends seems reasonable, because young people currently studying, grew up in the era of digitalization and technological breakthrough, seek and expect information to be provided in a known way, i.e. primarily via the Internet. The aim of this article is to show how academic staff of the Faculty of Humanities of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn communicate with their students and/or potential candidates by means of infographics and what their goals are.
References
Antos Gerard, Opiłowski Roman, W drodze do lingwistyki obrazu. Kierunki rozwoju nowej subdyscypliny lingwistycznej z perspektywy polsko-niemieckiej, „Text und Diskurs” 2015, nr 8, s. 11–36.
Bucher Hans-Jürgen, Multimodalität – ein universelles Merkmal der Medienkommunikation: Zum Verhältnis von Medienangebot und Medienrezeption, [w:] Interaktionale Rezeptionsforschung. Theorie und Methode der Blickaufzeichnung in der Medienforschung, pod red. H.-J. Bucher i P. Schumacher, Wiesbaden 2012, s. 51–82.
Dürscheid Christa, Medien in den Medien – Szenen im Bild. Eine pragmatische Kommunikat-Analyse, [w:] Medientheorien und Multimodalität. Ein TV-Werbespot – Sieben methodische Beschreibungsansätze, pod red. J. G. Schneider i H. Stöckl, Köln 2011, s. 88–108.
Grębosz Magdalena (i in.), Social Media Marketing, Łódź 2016.
Krztoń Waldemar, XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, „Modern Management Review” 2015, nr 22, s. 101–112.
Makowska Magdalena, Infografik als Sehfläche, „Prace Językoznawcze” 2014a, nr 14(2), s. 35–52.
Makowska Magdalena, Macht zeigen und beschreiben. Über die kommunikative Kraft von Politik kodierenden Sehflächen, [w:] Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum. Breslauer Studien zur Linguistik (Tagungsband), pod red. G. Antos i in., Wrocław, Dresden 2014b, s. 105–118.
Makowska Magdalena, Tekst multimodalny w glottodydaktyce, „Neofilolog” 2018, nr 50(2), s. 215–230.
Mikosz Joanna, Ogniskowanie uwagi czytelników poprzez fotografię prasową – jej gatunki informacyjne i publicystyczne, „Media – Kultura – Komunikacja społeczna” 2017, nr 13/1, s. 11–31.
Pisarek Walery (red.), Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas, 2006.
Pulak Irena, Wieczorek-Tomaszewska Małgorzata, Infografika – graficzne piękno informacji, [w:] Człowiek-Media-Edukacja, pod red. J. Morbitzer i in., Kraków 2011, s. 316–336.
Schmitz Ulrich, Blind für Bilder. Warum sogar Sprachwissenschaftler auch Bilder betrachten müssen, „Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie“ 2005, nr 69, s. 187–227.
Schmitz Ulrich, Sehflächenforschung. Eine Einführung, [w:] Bildlinguistik: Theorien – Methoden –Fallbeispiele, pod red. H.-J. Diekmannshenke, Berlin 2011, s. 23–42.
Schmitz Ulrich, Einführung in die Medienlinguistik, Darmstadt 2015.
Smicklas Mark, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, tł. M. Gutowski, Gliwice 2013.
Stöckl Hartmut, Typographie: Gewand und Körper des Textes – Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung, „Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 2004, nr 41, s. 5–48.
Stöckl Hartmut, Sprache-Bild-Texte lesen. Bausteine zur Methodik einer Grundkompetenz, [w:] Bildlinguistik: Theorien – Methoden – Fallbeispiele, pod red. H.-J. Diekmannshenke, Berlin 2011, s. 43–70.
Stöckl Hartmut, Finanzen verbalisieren – Die Text-Bild-Sorte Infografik, „Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie“ 2012, nr 81, s. 177–199.
Przykład infografiki w kategorii „Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu ze studentami” na profilu Analiza i kreowanie trendów [online] [dostęp 5 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/analizaikreowanietrendow/photos/1466491133548586.
Przykład infografiki w kategorii „Osiągnięcia” na profilu Lingwistyki w Biznesie [online] [dostęp 11 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/LingwistykawbiznesieUWM/photos/954466625072919.
Przykład infografiki w kategorii „Zachęcenie potencjalnych kandydatów do studiowania na danym kierunku” na
profilu Filologii polskiej i logopedii [online] [dostęp 21 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/polonistyka.uwm/photos/1700965643384187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Toruńskie Studia Bibliologiczne

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 693
Number of citations: 0