Analiza porównawcza użyteczności aplikacji mobilnych sklepów Biedronka i Lidl Plus
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2023.007Słowa kluczowe
aplikacja mobilna, analiza porównawcza, użyteczność, funkcjonalnośćAbstrakt
Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy porównawczej dwóch popularnych aplikacji sklepów spożywczych na polskim rynku – Biedronka oraz Lidl Plus. W analizie zastosowano metodę jakościowo-heurystyczną, polegającą na ocenie treści i jakości aplikacji mobilnych na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów, przydzielonych do dwóch odrębnych kategorii. Autorki artykułu, pełniąc rolę ekspertów, oceniły funkcjonalności obu aplikacji. Wynikiem było porównanie użyteczności i funkcjonalności obu aplikacji sklepów spożywczych, zidentyfikowanie zalet i wad oraz zaproponowanie rekomendacji dotyczących usprawnienia działania usług w przyszłości.
Bibliografia
Aplikacja Lidla pobrana 6,5 miliona razy, [w:] wirtualnemedia.pl [online] 7.09.2020 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aplikacja-lidla-pobrana-6-5-miliona-razy-opinie?fbclid=IwAR3M9AcJ1H6sw8kgiTqFS6WCzdn13F1dg239AW4Q-POT_okKdVeUlTWBrAI.
Aplikacje mobilne [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.lidl.pl/c/aplikacje-mobilne/s10008408.
Bastien J.M.Ch., Usability testing: a review of some methodological and technical aspects of the method, „International Journal of Medical Informatics” 2010, nr 4, s. e18–e23.
Biedronka przedstawia nową aplikację, jakiej nigdy nie było. Dzięki niej klienci będą oszczędzać jeszcze więcej, [w:] media.biedronka.pl [online] 30.05.2022 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://media.biedronka.pl/192063-biedronka-przedstawia-nowa-aplikacje-jakiej-nigdy-nie-bylo-dzieki-niej-klienci-beda-oszczedzac-jeszcze-wiecej.
Digital 2024 Global Overview Raport, [w:] wearesocial.com [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/.
Durães Dourado M.A., Dias Canedo E., Usability heuristics for mobile applications: A systematic review, „Proceedings of the 20th International Conference on Enterprise Information Systems / International Conference on Human-Computer Interaction – Part of the 20th ICEIS / HCII 2018”, Setúbal 2018, s. 481–492.
Grabianowski K., 10 heurystyk Jakoba Nielsena, czyli co wspólnego ma SEO, UX oraz UI?, [w:] widzialni.pl [online] 15.01.2020 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://widzialni.pl/10-heurystyk-jakoba-nielsena/#pozwalaj-wybierac-zamiast-zmuszac-do-pamietania.
Jiménez C., Allende Cid H., Figueroa I., PROMETHEUS: Procedural methodology for developing heuristics of usability, „IEEE Latin America Transactions” 2017, vol. 15, no. 3, s. 541–549.
Kolejny rekord Biedronki. 17 milionów kart lojalnościowych i 9 milionów aplikacji w smartfonach, [w:] media.biedronka.pl [online] 19.09.2023 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://media.biedronka.pl/261490-kolejny-rekord-biedronki-17-milionow-kart-lojalnosciowych-i-9-milionow-aplikacji-w-smartfonach.
Krug S., Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Gliwice 2022.
Lima Salgado A. de, Pimenta Freire A., Heuristic evaluation of mobile usability: A mapping study, „Human-Computer Interaction. Applications and Services – 16th International Conference, HCI International 2014, Part III”, Berlin–Heidelberg 2014, s. 178–188.
Maikowski D., Biedronka czy Lidl? Porównujemy aplikacje dwóch największych dyskontów w Polsce, [w:] Next Gazeta [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://next.gazeta.pl/next/7,151243,25296021,biedronka-czy-jednak-lidl-porownujemy-aplikacje-dwoch-najwiekszych.html.
Moja Biedronka [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://moja.biedronka.pl/.
Nielsen J., Budin R., Funkcjonalność aplikacji mobilnych. Nowoczesne standardy UX i UI, Gliwice 2013.
Pallus P., Aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco – ranking, [w:] Business Insider Polska [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/aplikacja-lidl-biedronka-carrefour-tesco-ranking/9hhg6gj.
Perez S., App economy recovered in 2023, with $171B in consumer spending, but downloads were flat, [w:] techcrunch.com [online] 10.01.2024 [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://techcrunch.com/2024/01/10/app-economy-recovered-in-2023-with-171b-in-consumer-spending-but-downloads-were-flat/.
Sieja B., Rechenek R., Biedronka kontra Lidl – testujemy aplikacje mobilne obu sklepów, [w:] Komputer Świat [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.komputerswiat.pl/wideo/testy/biedronka-czy-lidl-testujemy-aplikacje-mobilne-obu-sklepow/e7hq42z.
Ułan G., Biedronka vs Lidl Plus, czyli starcie aplikacji mobilnych największych dyskontów w Polsce, [w:] AntyWeb [online] [dostęp 16 lutego 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://antyweb.pl/lidl-plus-biedronka-porownanie.ddd.
Zhang D., Adipat B., Challenges, methodologies, and issues in the usability testing of mobile applications, „International Journal of Human-Computer Interaction” 2005, vol. 18, no. 3, s. 293–308.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Jaroć, Patrycja Müller

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 4
Liczba cytowań: 0