WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.005Słowa kluczowe
wychowanie, edukacja, nadzieja, ufność, rozwój integralny, model warstwicowy, Stefan KunowskiAbstrakt
Z racji przeżywanego zwyczajnego Roku Jubileuszowego 2025 artykuł został poświęcony zagadnieniu wychowania w kontekście nadziei i ufności z wykorzystaniem warstwicowego modelu Stefana Kunowskiego. Edukacja odwołująca się do zaufania ma na celu integralny rozwój jednostki, uwzględniający aspekty biologiczne (bios), moralne (etos), wychowawcze (agos), losowe (los) oraz duchowe (logos). Inspirując się myślą współczesnych pedagogów chrześcijańskich, autor prezentuje edukację jako proces wspierający krytyczne myślenie i wewnętrzną harmonię.
Bibliografia
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” o nadziei chrześcijańskiej, Rzym 2007.
Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, in: Religious Pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.
Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe, „Studia Gdańskie” 2004, t. XVII, s. 191-198.
Cichosz W., Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej, “Paedagogia Christiana” 2008, nr 2/22, s. 93–104 (https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/PCh.2008.021/6427).
Cichosz W., Księga uzdrowienia. Posłowie, w: Jeśli chcesz, możesz mnie uzdrowić. Księga uzdrowienia, red. K.K. Stolz, Warszawa 2012, s. 404-409.
Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.
Cichosz W., Przedmowa, w: J. Bokun, Duszpasterstwo Trzeźwości w Polsce po roku 1989 w świetle dokumentów Konferencji Episkopatu Polski, Poznań 2024, s. 9-18.
Cichosz W., Lisica J., Buchta R., Dziekoński S., Religious Education as the Foundation of Holistic Youth Development. The Perspective of the Pedagogy of Hope and Trust, „Forum Pedagogiczne” 2024, t. 14, nr 2.1, s. 229-241.
Cichosz W., Słowo wstępne, w: Nowa desiderata – desiderium novum, red. K.K. Stolz, Warszawa 2015, s. 7-15.
Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.
Dziaczkowska L., Podstawy współczesnej pedagogiki Stefana Kunowskiego jako przykład kreowania pedagogiki ogólnej, „Forum Pedagogiczne” 2018, nr 1, s. 59-69.
Franciszek, Bulla „Spes non confundit”, Rzym 2024.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam Sane”, Rzym 1994.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Marek Z., Pedagogika ignacjańska. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków 2017.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2014.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” o Kościele w świecie współczesnym, Rzym 1965.
Szulist J., Społeczne przesłanie Roku Jubileuszowego 2025, „Teologia i Człowiek” 2025, nr 69 (1), 33-46.
Szymański M.J., Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3, s. 17-26.
Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.
Śliwerski B., Pedagogika nadziei, „Prima Educatione” 2017, nr 1, s. 13-19.
Twardowski J., Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie, T. 2: Czas coraz prędszy (1959-2006), Kraków 2007.
Wprowadzenie, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski Kościoła katolickiego w Polsce na rok 2024-2025, „Pielgrzymi Nadziei”. Zeszyt katechetyczny, Opole 2024, s.7-9.
Zellma, A., Buchta, R., Cichosz, W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 2022, t. 44, nr 3, s. 223–237 (https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 5
Liczba cytowań: 0