Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI
  • Home
  • /
  • WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 59 (2025) /
  4. Artkuły naukowe

WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI

Autor(i)

  • Wojciech Cichosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.005

Ključne riječi

wychowanie, edukacja, nadzieja, ufność, rozwój integralny, model warstwicowy, Stefan Kunowski

Sažetak

Z racji przeżywanego zwyczajnego Roku Jubileuszowego 2025 artykuł został poświęcony zagadnieniu wychowania w kontekście nadziei i ufności z wykorzystaniem warstwicowego modelu Stefana Kunowskiego. Edukacja odwołująca się do zaufania ma na celu integralny rozwój jednostki, uwzględniający aspekty biologiczne (bios), moralne (etos), wychowawcze (agos), losowe (los) oraz duchowe (logos). Inspirując się myślą współczesnych pedagogów chrześcijańskich, autor prezentuje edukację jako proces wspierający krytyczne myślenie i wewnętrzną harmonię.

References

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.

Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” o nadziei chrześcijańskiej, Rzym 2007.

Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, in: Religious Pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.

Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe, „Studia Gdańskie” 2004, t. XVII, s. 191-198.

Cichosz W., Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej, “Paedagogia Christiana” 2008, nr 2/22, s. 93–104 (https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/PCh.2008.021/6427).

Cichosz W., Księga uzdrowienia. Posłowie, w: Jeśli chcesz, możesz mnie uzdrowić. Księga uzdrowienia, red. K.K. Stolz, Warszawa 2012, s. 404-409.

Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.

Cichosz W., Przedmowa, w: J. Bokun, Duszpasterstwo Trzeźwości w Polsce po roku 1989 w świetle dokumentów Konferencji Episkopatu Polski, Poznań 2024, s. 9-18.

Cichosz W., Lisica J., Buchta R., Dziekoński S., Religious Education as the Foundation of Holistic Youth Development. The Perspective of the Pedagogy of Hope and Trust, „Forum Pedagogiczne” 2024, t. 14, nr 2.1, s. 229-241.

Cichosz W., Słowo wstępne, w: Nowa desiderata – desiderium novum, red. K.K. Stolz, Warszawa 2015, s. 7-15.

Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.

Dziaczkowska L., Podstawy współczesnej pedagogiki Stefana Kunowskiego jako przykład kreowania pedagogiki ogólnej, „Forum Pedagogiczne” 2018, nr 1, s. 59-69.

Franciszek, Bulla „Spes non confundit”, Rzym 2024.

Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam Sane”, Rzym 1994.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Marek Z., Pedagogika ignacjańska. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków 2017.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2014.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” o Kościele w świecie współczesnym, Rzym 1965.

Szulist J., Społeczne przesłanie Roku Jubileuszowego 2025, „Teologia i Człowiek” 2025, nr 69 (1), 33-46.

Szymański M.J., Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3, s. 17-26.

Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.

Śliwerski B., Pedagogika nadziei, „Prima Educatione” 2017, nr 1, s. 13-19.

Twardowski J., Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie, T. 2: Czas coraz prędszy (1959-2006), Kraków 2007.

Wprowadzenie, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski Kościoła katolickiego w Polsce na rok 2024-2025, „Pielgrzymi Nadziei”. Zeszyt katechetyczny, Opole 2024, s.7-9.

Zellma, A., Buchta, R., Cichosz, W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 2022, t. 44, nr 3, s. 223–237 (https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082).

Studia Pelplińskie

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Objavljeno

2025-12-09

How to Cite

1.
CICHOSZ, Wojciech. WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI. Studia Pelplińskie. Online. 9 prosinac 2025. Vol. 59, pp. 81-91. [Accessed 10 prosinac 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2025.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 59 (2025)

Rubrika

Artkuły naukowe

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 5
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

wychowanie, edukacja, nadzieja, ufność, rozwój integralny, model warstwicowy, Stefan Kunowski
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop