Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI
  • Accueil
  • /
  • WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 59 (2025) /
  4. Artkuły naukowe

WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI

Auteurs-es

  • Wojciech Cichosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI :

https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.005

Mots-clés

wychowanie, edukacja, nadzieja, ufność, rozwój integralny, model warstwicowy, Stefan Kunowski

Résumé

Z racji przeżywanego zwyczajnego Roku Jubileuszowego 2025 artykuł został poświęcony zagadnieniu wychowania w kontekście nadziei i ufności z wykorzystaniem warstwicowego modelu Stefana Kunowskiego. Edukacja odwołująca się do zaufania ma na celu integralny rozwój jednostki, uwzględniający aspekty biologiczne (bios), moralne (etos), wychowawcze (agos), losowe (los) oraz duchowe (logos). Inspirując się myślą współczesnych pedagogów chrześcijańskich, autor prezentuje edukację jako proces wspierający krytyczne myślenie i wewnętrzną harmonię.

Références

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.

Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” o nadziei chrześcijańskiej, Rzym 2007.

Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, in: Religious Pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.

Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe, „Studia Gdańskie” 2004, t. XVII, s. 191-198.

Cichosz W., Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej, “Paedagogia Christiana” 2008, nr 2/22, s. 93–104 (https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/PCh.2008.021/6427).

Cichosz W., Księga uzdrowienia. Posłowie, w: Jeśli chcesz, możesz mnie uzdrowić. Księga uzdrowienia, red. K.K. Stolz, Warszawa 2012, s. 404-409.

Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.

Cichosz W., Przedmowa, w: J. Bokun, Duszpasterstwo Trzeźwości w Polsce po roku 1989 w świetle dokumentów Konferencji Episkopatu Polski, Poznań 2024, s. 9-18.

Cichosz W., Lisica J., Buchta R., Dziekoński S., Religious Education as the Foundation of Holistic Youth Development. The Perspective of the Pedagogy of Hope and Trust, „Forum Pedagogiczne” 2024, t. 14, nr 2.1, s. 229-241.

Cichosz W., Słowo wstępne, w: Nowa desiderata – desiderium novum, red. K.K. Stolz, Warszawa 2015, s. 7-15.

Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.

Dziaczkowska L., Podstawy współczesnej pedagogiki Stefana Kunowskiego jako przykład kreowania pedagogiki ogólnej, „Forum Pedagogiczne” 2018, nr 1, s. 59-69.

Franciszek, Bulla „Spes non confundit”, Rzym 2024.

Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam Sane”, Rzym 1994.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Marek Z., Pedagogika ignacjańska. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków 2017.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2014.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” o Kościele w świecie współczesnym, Rzym 1965.

Szulist J., Społeczne przesłanie Roku Jubileuszowego 2025, „Teologia i Człowiek” 2025, nr 69 (1), 33-46.

Szymański M.J., Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3, s. 17-26.

Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.

Śliwerski B., Pedagogika nadziei, „Prima Educatione” 2017, nr 1, s. 13-19.

Twardowski J., Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie, T. 2: Czas coraz prędszy (1959-2006), Kraków 2007.

Wprowadzenie, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski Kościoła katolickiego w Polsce na rok 2024-2025, „Pielgrzymi Nadziei”. Zeszyt katechetyczny, Opole 2024, s.7-9.

Zellma, A., Buchta, R., Cichosz, W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 2022, t. 44, nr 3, s. 223–237 (https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082).

Studia Pelplińskie

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2025-12-09

Comment citer

1.
CICHOSZ, Wojciech. WARSTWICOWE UJĘCIE PROCESU EDUKACJI W PERSPEKTYWIE PEDAGOGIKI NADZIEI. Studia Pelplińskie. Online. 9 décembre 2025. Vol. 59, pp. 81-91. [Accessed 10 décembre 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2025.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 59 (2025)

Rubrique

Artkuły naukowe

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 5
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

wychowanie, edukacja, nadzieja, ufność, rozwój integralny, model warstwicowy, Stefan Kunowski
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop