Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Studia Pelplińskie

A LAYERED APPROACH TO THE EDUCATION PROCESS FROM THE PERSPECTIVE OF THE PEDAGOGY OF HOPE
  • Home
  • /
  • A LAYERED APPROACH TO THE EDUCATION PROCESS FROM THE PERSPECTIVE OF THE PEDAGOGY OF HOPE
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 59 (2025) /
  4. Articles

A LAYERED APPROACH TO THE EDUCATION PROCESS FROM THE PERSPECTIVE OF THE PEDAGOGY OF HOPE

Authors

  • Wojciech Cichosz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.005

Keywords

upbringing, education, hope, trust, integral development, layered model, Stefan Kunowski

Abstract

Owing to the upcoming Jubilee Year 2025, this paper is devoted to the issue of education in the context of hope and trust, using Stefan Kunowski’s layered model. Education, which refers to trust, aims at the integral development of the individual, taking into account biological (bios), moral (ethos), educational (agos), random(fate) and spiritual (logos) aspects. Inspired by the ideas of contemporary Christian educators, the article presents education as a process that supports both the critical thinking and the inner harmony.

References

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.

Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” o nadziei chrześcijańskiej, Rzym 2007.

Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, in: Religious Pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.

Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe, „Studia Gdańskie” 2004, t. XVII, s. 191-198.

Cichosz W., Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej, “Paedagogia Christiana” 2008, nr 2/22, s. 93–104 (https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/PCh.2008.021/6427).

Cichosz W., Księga uzdrowienia. Posłowie, w: Jeśli chcesz, możesz mnie uzdrowić. Księga uzdrowienia, red. K.K. Stolz, Warszawa 2012, s. 404-409.

Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.

Cichosz W., Przedmowa, w: J. Bokun, Duszpasterstwo Trzeźwości w Polsce po roku 1989 w świetle dokumentów Konferencji Episkopatu Polski, Poznań 2024, s. 9-18.

Cichosz W., Lisica J., Buchta R., Dziekoński S., Religious Education as the Foundation of Holistic Youth Development. The Perspective of the Pedagogy of Hope and Trust, „Forum Pedagogiczne” 2024, t. 14, nr 2.1, s. 229-241.

Cichosz W., Słowo wstępne, w: Nowa desiderata – desiderium novum, red. K.K. Stolz, Warszawa 2015, s. 7-15.

Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.

Dziaczkowska L., Podstawy współczesnej pedagogiki Stefana Kunowskiego jako przykład kreowania pedagogiki ogólnej, „Forum Pedagogiczne” 2018, nr 1, s. 59-69.

Franciszek, Bulla „Spes non confundit”, Rzym 2024.

Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam Sane”, Rzym 1994.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Marek Z., Pedagogika ignacjańska. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków 2017.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2014.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” o Kościele w świecie współczesnym, Rzym 1965.

Szulist J., Społeczne przesłanie Roku Jubileuszowego 2025, „Teologia i Człowiek” 2025, nr 69 (1), 33-46.

Szymański M.J., Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3, s. 17-26.

Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.

Śliwerski B., Pedagogika nadziei, „Prima Educatione” 2017, nr 1, s. 13-19.

Twardowski J., Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie, T. 2: Czas coraz prędszy (1959-2006), Kraków 2007.

Wprowadzenie, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski Kościoła katolickiego w Polsce na rok 2024-2025, „Pielgrzymi Nadziei”. Zeszyt katechetyczny, Opole 2024, s.7-9.

Zellma, A., Buchta, R., Cichosz, W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 2022, t. 44, nr 3, s. 223–237 (https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082).

Studia Pelplińskie

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-12-09

How to Cite

1.
CICHOSZ, Wojciech. A LAYERED APPROACH TO THE EDUCATION PROCESS FROM THE PERSPECTIVE OF THE PEDAGOGY OF HOPE. Studia Pelplińskie. Online. 9 December 2025. Vol. 59, pp. 81-91. [Accessed 10 December 2025]. DOI 10.12775/SPLP.2025.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 59 (2025)

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 4
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

upbringing, education, hope, trust, integral development, layered model, Stefan Kunowski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop