A LAYERED APPROACH TO THE EDUCATION PROCESS FROM THE PERSPECTIVE OF THE PEDAGOGY OF HOPE
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.005Keywords
upbringing, education, hope, trust, integral development, layered model, Stefan KunowskiAbstract
Owing to the upcoming Jubilee Year 2025, this paper is devoted to the issue of education in the context of hope and trust, using Stefan Kunowski’s layered model. Education, which refers to trust, aims at the integral development of the individual, taking into account biological (bios), moral (ethos), educational (agos), random(fate) and spiritual (logos) aspects. Inspired by the ideas of contemporary Christian educators, the article presents education as a process that supports both the critical thinking and the inner harmony.
References
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” o nadziei chrześcijańskiej, Rzym 2007.
Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, in: Religious Pedagogy, ed. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, p. 345-365.
Cichosz W., Dysfunkcyjność społeczna – subkultury młodzieżowe, „Studia Gdańskie” 2004, t. XVII, s. 191-198.
Cichosz W., Edukacyjno-apostolska akomodacja psychologii transgresyjnej, “Paedagogia Christiana” 2008, nr 2/22, s. 93–104 (https://apcz.umk.pl/PCh/article/view/PCh.2008.021/6427).
Cichosz W., Księga uzdrowienia. Posłowie, w: Jeśli chcesz, możesz mnie uzdrowić. Księga uzdrowienia, red. K.K. Stolz, Warszawa 2012, s. 404-409.
Cichosz W., Pedagogia wiary we współczesnej szkole katolickiej, Warszawa 2010.
Cichosz W., Przedmowa, w: J. Bokun, Duszpasterstwo Trzeźwości w Polsce po roku 1989 w świetle dokumentów Konferencji Episkopatu Polski, Poznań 2024, s. 9-18.
Cichosz W., Lisica J., Buchta R., Dziekoński S., Religious Education as the Foundation of Holistic Youth Development. The Perspective of the Pedagogy of Hope and Trust, „Forum Pedagogiczne” 2024, t. 14, nr 2.1, s. 229-241.
Cichosz W., Słowo wstępne, w: Nowa desiderata – desiderium novum, red. K.K. Stolz, Warszawa 2015, s. 7-15.
Cichosz W., Wychowanie integralne. Praktyczna recepcja gimnazjum w Zespole Szkół Katolickich im. św. Jana Pawła II w Gdyni. 1992-2019, Pelplin 2019.
Dziaczkowska L., Podstawy współczesnej pedagogiki Stefana Kunowskiego jako przykład kreowania pedagogiki ogólnej, „Forum Pedagogiczne” 2018, nr 1, s. 59-69.
Franciszek, Bulla „Spes non confundit”, Rzym 2024.
Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam Sane”, Rzym 1994.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Marek Z., Pedagogika ignacjańska. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków 2017.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2014.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska „Gaudium et spes” o Kościele w świecie współczesnym, Rzym 1965.
Szulist J., Społeczne przesłanie Roku Jubileuszowego 2025, „Teologia i Człowiek” 2025, nr 69 (1), 33-46.
Szymański M.J., Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji, „Ruch Pedagogiczny” 2013, nr 3, s. 17-26.
Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.
Śliwerski B., Pedagogika nadziei, „Prima Educatione” 2017, nr 1, s. 13-19.
Twardowski J., Autobiografia. Myśli nie tylko o sobie, T. 2: Czas coraz prędszy (1959-2006), Kraków 2007.
Wprowadzenie, w: Komisja Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski Kościoła katolickiego w Polsce na rok 2024-2025, „Pielgrzymi Nadziei”. Zeszyt katechetyczny, Opole 2024, s.7-9.
Zellma, A., Buchta, R., Cichosz, W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, “British Journal of Religious Education” 2022, t. 44, nr 3, s. 223–237 (https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 4
Number of citations: 0