Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
    • Français (France)
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski
  • Français (France)
  • Deutsch

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

The attitude of the tsarist authorities towards railway – consequences for the Polish lands (until 1879). Jan Gottlieb Bloch’s “new” perspective
  • Strona domowa
  • /
  • The attitude of the tsarist authorities towards railway – consequences for the Polish lands (until 1879). Jan Gottlieb Bloch’s “new” perspective
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 58 Nr 3 (2023): Special Issue /
  4. Articles

The attitude of the tsarist authorities towards railway – consequences for the Polish lands (until 1879). Jan Gottlieb Bloch’s “new” perspective

Autor

  • Andrzej Pieczewski University of Lodz https://orcid.org/0000-0002-0643-1157

DOI:

https://doi.org/10.12775/SDR.2023.EN7.01

Słowa kluczowe

Rosja, Królestwo Polskie, kolej żelazna, Bloch, XIX wiek

Abstrakt

Artykuł przedstawia i analizuje poglądy Jana Gottlieba Blocha na temat wpływu carskich rządów na rozwój sieci kolejowej na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim (do roku 1879). Pierwsza część opracowania poświęcona jest ukazaniu, w ogólnym zarysie, zmiennego stosunku carów do budowy kolei na terenie imperium rosyjskiego. Następnie przedstawiona została specyfika i uwarunkowania budowy kolei w Królestwie Polskim. W dalszej kolejności zaprezentowano poglądy i wyniki badań Blocha na temat wpływu władz rosyjskich na kształt sieci kolejowej na ziemiach polskich. Wymieniono i opisano projekty dróg żelaznych przedkładane władzom rosyjskim przez krajowych i zagranicznych przedsiębiorców, które nie otrzymały akceptacji. Tym samym powstał obraz “straconych szans” – linii kolejowych, które powstałyby, gdyby nie sprzeciw władz rosyjskich. Wnioski płynące z badań Blocha nie stoją w sprzeczności z dość powszechnym w literaturze przedmiotu poglądem o negatywnym wpływie władz carskich na rozwój kolei na ziemiach polskich pod zaborem rosyjskim. Badania Blocha idą natomiast o krok dalej – pokazują wymierny obraz strat, jakie wywołała carska polityka “kolejowej pustyni” dotycząca ziem polskich.

Biogram autora

Andrzej Pieczewski - University of Lodz

Andrzej Pieczewski, PhD with habilitation, associate professor at the Department of History of Economics at the University of Lodz. He deals with social and economic history and institutional economics, with special emphasis on the influence of the political system on economic performance. His research interests relate in particular to the impact of the tsarist autocracy on the economic development of the lands belonging to the Russian Empire in the nineteenth and early twentieth centuries. He is currently involved in a project of the National Centre for Research and Development investigating the historical roots of Poles’ and Belarusians’ political and economic mentalities.

Bibliografia

Bloch J.G., ‘Droga żelazna Dąbrowsko-Dęblińska pod względem ekonomicznym i finansowym’, Ekonomista, 37 (1881).

Bloch J.G., Poszukiwania dotyczące sprawy poboru przez drogi żelazne opłat przewozowych w walucie metalowej (Petersburg, 1877).

Bloch J.G., Stan ekonomiczny Rossyi (Warszawa, 1878).

Bloch J.G., W kwestii Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (Warszawa, 1874).

Bloch J.G., O kolejach żelaznych rosyjskich, wpływach i wydatkach eksploatacji, kosztach transportu i ruchu towarów (Petersburg, 1875).

Bloch J.G., Wpływ dróg żelaznych na stan ekonomiczny Rosji, vols 1–5 (Petersburg, 1878–1880).

Bloch J.G., Wpływ dróg żelaznych na stan ekonomiczny Rossyi, vol. 1: Historya dróg żelaznych w Królestwie Polskim. Budowa i eksploatacja (Warszawa, 1880).

Bocheński A., Niezwykłe dzieje przemysłu polskiego (Warszawa, 1985).

Bocheński A., Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, part 2 (Warszawa, 1969).

Frejlich J., Dyslokacja wojsk w Królestwie Polskim (Warszawa, 1911).

Frejlich J., Królestwo Polskie jako teren strategiczny (Warszawa, 1911).

Gerschenkron A., ‘Agrarian Policies and Industrialization: Russia 1861–1917’, in: The Cambridge Economic History of Europe. The Industrial Revolutions and After: Incomes, Population and Technological Change, ed. H.J. Habakkuk and M.M. Postan, vol. 6 (Cambridge, 1966).

Gerschenkron A., Economic Backwardness in Historical Perspective (Cambridge, 1962).

Jan Bloch (1836–1902). Capitalist, Pacifist, Philanthropist, ed. A. Żor (Warszawa, 2015).

Jan Bloch (1836–1902). Kapitalista, pacyfista, filantrop, ed. A. Żor (Warszawa, 2014).

Jan Bloch, Pacyfizm europejski i wyobraźnia wielkiej wojny. Studia i rozważania, ed. M. Kornat (Warszawa, 2016).

Jaśkiewicz L., ‘Nowożytne samowładztwo rosyjskie i jego interpretacje. Przyczynek do dziejów absolutyzmu w Rosji’, Przegląd Historyczny, vol. 70, no. 4 (1979).

Kociałkiewicz T., Stan sieci kolejowej Królestwa Polskiego przed wojną 1914 r. (Warszawa, 1914).

Kołodziejczyk R., Jan Bloch (1863–1902). Szkic do portretu “króla polskich kolei” (Warszawa, 1983).

Kotsonis Y., Making Peasants Backward. Agricultural Cooperatives and the Agrarian Question in Russia, 1861–1914 (New York, 1999).

Krzysica M., ‘Rola czynników wojskowo-politycznych w budowie kolei żelaznych w Królestwie Polskim’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).

Leśniewska J.E., Jan Gottlieb Bloch (1836–1902) i dzieje rodu (Krosno, 2020).

Leszkowicz W., ‘Kolej Kaliska. Budowa. Eksploatacja. Znaczenie dla przemysłowego rozwoju’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).

Małkowska-Bieniek E., Wspólnicy i rywale. Koleje życia Kronenbergów i Blochów (Warszawa, 2019).

Pieczewski A., Samodzierżawie a rozwój gospodarczy Królestwa Polskiego w ujęciu Jana Gottlieba Blocha (Łódź, 2019).

Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce (Warszawa, 2007).

Umiastkowski R., Terytorium Polski pod względem wojskowym (Warszawa, 1921).

Wielopolski A., Zarys gospodarczych dziejów transportu do roku 1939 (Warszawa, 1975).

Zuziak W., ‘Przedsiębiorca kolejowy Jan Gotlib Bloch (1832–19020)’, in: Studia z dziejów kolei żelaznych w Królestwie Polskim (1840–1914), ed. R. Kołodziejczyk (Warszawa, 1970).

Żor A., Figle historii (Toruń, 2005).

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-05-18

Jak cytować

1.
PIECZEWSKI, Andrzej. The attitude of the tsarist authorities towards railway – consequences for the Polish lands (until 1879). Jan Gottlieb Bloch’s “new” perspective. Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej [online]. 18 maj 2024, T. 58, nr 3, s. 5–22. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SDR.2023.EN7.01.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 58 Nr 3 (2023): Special Issue

Dział

Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 218
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
  • Français (France)
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Rosja, Królestwo Polskie, kolej żelazna, Bloch, XIX wiek
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa