Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na hlavní navigační menu Přeskočit na patičku stránky
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Domů
  • Aktuální
  • Archivy
  • Podrobnosti
    • O časopise
    • Příspěvky
    • Editorský tým
    • Zásady zachování soukromí
    • Kontakt
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Rocznik Toruński

Nieznana rzeźba toruńskiego snycerza Johanna Antona Langenhana młodszego w Pakości
  • Domů
  • /
  • Nieznana rzeźba toruńskiego snycerza Johanna Antona Langenhana młodszego w Pakości
  1. Domů /
  2. Archivy /
  3. Vol 48 No 48 (2021): Rocznik Toruński /
  4. Miscellanea

Nieznana rzeźba toruńskiego snycerza Johanna Antona Langenhana młodszego w Pakości

Autoři

  • Emilia Ziółkowska - Ganc Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-7362-9606

DOI:

https://doi.org/10.12775/RT.2021.008

Klíčová slova

Wybrano: Johann Anton Langenhan, Pakość, kalwaria, rzeźba barokowa, Chrystus upadający pod krzyżem

Abstrakt

Artykuł dotyczy anonimowej, jak dotąd, rzeźby Chrystusa upadającego pod krzyżem, znajdującej się w kalwaryjskiej kaplicy Drugiego upadku w Pakości (pow. inowrocławski). Odnalezienie kontraktu zawartego w 1774 r. na wykonanie tego posągu umożliwiło jego precyzyjne datowanie, określenie proweniencji materiału, przebiegu pracy, a przede wszystkim wskazanie zatrudnionego artysty, którym był toruński snycerz Johann Anton Langenhan młodszy (1737-1795). Tym samym niewielki dorobek twórcy został powiększony o – jedyne jak do tej pory pewne i zachowane – dzieło plastyki kamiennej. Przedmiotem rozważań stały się także okoliczności związane z fundacją rzeźby, kwestia jej pierwotnego usytuowania i wyglądu, a także aspekty formalno-ikonograficzne.

 

Biografie autora

Emilia Ziółkowska - Ganc, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Adiunkt w Katedrze Historii Sztuki XX w. w Europie Środkowej i na Emigracji
Wydziału Sztuk Pięknych UMK; absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale
Nauk Historycznych UMK w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze dotyczą głównie
architektury nowoczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności służb budowlanych Królestwa Polskiego w XIX w. ORCID: 0000-0002-7362-9606

Reference

Dygdała J., Toruń w okresie reform Rzeczypospolitej i zagrożenia pruskiego (1764-1793), [w:] Historia Torunia, red. M. Biskup, t. 2, cz. 3: Między barokiem i oświeceniem (1660-1793), Toruń 1996.

Ehling A., Cretaceous Building Sandstones in Northern Germany, [w:] Global Heritage Stone: Worldwide Examples of Heritage Stones, red. J. T. Hannibal, S. Kramar, B. J. Cooper, Londyn 2020.

Gapski R., Kamienne figury Chrystusa upadającego pod krzyżem na Żywiecczyźnie – ich źródła ikonograficzne i ideowe, Roczniki Humanistyczne, t. 34, 1986.

Gryglewski P., Vetusta monumenta. Szlacheckie mauzoleum od połowy XV do XVII w., Łódź 2002.

Kabaciński R., W czasach staropolskich do roku 1772, [w:] Dzieje Pakości, red. W. Jastrzębski, Poznań–Warszawa 1978.

Kaindl H., Kunsthistorische Streifzüge über steirische Kalvarienberge, Zeitschrift des Historischen Vereines für Steiermark Jahrgang, Bd. 82, 1991.

Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, Artium Quaestiones, t. 7, 1995.

Karpowicz M., Mecenat artystyczny w Polsce nowożytnej (1500-1764), [w:] Z dziejów mecenatu kulturalnego w Polsce: studia, red. J. Kostecki, Warszawa 1999.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. XI: Województwo bydgoskie, z. 8: Powiat inowrocławski, red. T. Chrzanowski, M. Kornecki, Warszawa 1974.

Katedra gnieźnieńska, t. 1, red. A. Świechowska, Poznań 1970.

Kiełczewski [K.], Z przeszłości Pakości. Na uczczenie trzechsetnej rocznicy założenia kalwarii 1628-1928, Pakość 1928.

Korytkowski J., Prałaci i kanonicy katedry metropolitalnej gnieźnieńskiej od roku 1000 aż do dni naszych, t. 1-2, Gniezno 1883

Kowalczyk J., Sebastiano Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Wrocław 1973.

Kramer H., Kreuzweg und Kalvarienberg: Historische und Baugeschichtliche Untersuchung, Strassburg 1957.

Krupska K., Srebrne plakietki wotywne z warsztatu toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego, Sztuka i Kultura, t. 2, 2014.

Krupska-Łyczak K., Detloff (Dedtloff, Dettloff, Dietloff, Ditloff) Paul (ok.1635/40-1691), [w:] Toruński słownik biograficzny, red. K. Mikulski, t. 8,

Toruń 2019.

Krzysztofowicz S., Upadek Chrystusa pod krzyżem. Źródła ikonograficzne i ich interpretacja w sztuce, Polska Sztuka Ludowa, 1970, nr 2.

Kucharski A., Bierpfaff (Birpfaff, Bierpaff, Birffaw, Bierfaf, Bierphar, Byrphaw) Jan Chrystian (ok. 1600-ok. 1680), [w:] Toruński słownik biograficzny, red. K. Mikulski, t. 5, Toruń 2007.

Łyczak B., Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018.

Marrow J. H., Passion Iconography in Northern European Art of the Late

Middle Ages and Early Renaissance. A Study of the Transformation of Sacred Metaphor Into Descriptive Narrative, Brussels 1979.

Meyer zur Capellen J., Raphael. A Critical Catalogue of His Paintings, vol. 2: The Roman Religious Paintings, ca. 1508-1520, Landshut 2005.

Mikulski K., Pułapka niemożności: społeczeństwo nowożytnego miasta wobec procesów modernizacyjnych, na przykładzie Torunia w XVII i XVIII wieku, Toruń 2004.

Montagu J., Allesandro Algardi, t. 2, New Haven 1985.

Niemir S., Wspomnienie o Pakości (Dokończenie), Tygodnik Literacki, 1841, nr 43.

Poestges D., Die Geschichte der Obernkirchener Sandsteinbrüche. Einwichtiges Kapitel in den Handelsbeziehungen der Stadt Bremen, Bremisches Jahrbuch, Bd. 60/61, 1982/1983.

Schiller G., Ikonographie der christlichen Kunst, Bd. 2: Die Passion Jesu Christi, Gütersloh 1968.

Symcox G., Jerusalem in the Alps: The Sacro Monte of Varallo and the Sanctuaries of North-western Italy, Turnhout 2019.

Trenschel H. P., Die kirchlichen Werke des Würzburger Hofbildhauers Johann Peter Wagner, Würzburg 1968.

Tylicki J., Bartłomiej Strobel: malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1,Toruń 2000

Ulbert-Schede U., Das Andachtsbild des Kreuztragenden Christus in der deutschen Kunst. Von den Anfängen bis zum Beginn des 16. Jahrhunderts.

Eine ikonographische Untersuchung, München 1966.

Urzędnicy kujawscy i dobrzyńscy XVI–XVIII wieku: spisy, oprac. K. Mikulski, W. Stanek, red. A. Gąsiorowski, Kórnik 1990.

Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Christiana Bernarda Schmidta na Warmii, Olsztyn 2007.

Wardzyński M., Marmur i alabaster w rzeźbie i małej architekturze Rzeczypospolitej: studium historyczno-materiałoznawcze przemian tradycji artystycznych od XVI do początku XVIII wieku, Warszawa 2015.

Więckowiak J., Kalwaria Wejherowska: dzieje, sztuka i architektura, Wejherowo 1982.

Wyczawski H. E., Kalwaria Zebrzydowska: historia klasztoru Bernardynów i kalwaryjskich dróżek, Kalwaria Zebrzydowska 2006.

Ziółkowska-Ganc E., Budowa Kalwarii Pakoskiej w świetle źródeł archiwalnych, [w:] Pakość i Kalwaria Pakoska. Zbiór studiów na 390-lecie fundacji Kalwarii Pakoskiej, red. D. Karczewski, M. Wilczek-Karczewska, Inowrocław 2019.

Żabiński Z., Systemy pieniężne na ziemiach polskich, Wrocław–Warszawa 1981

Rocznik Toruński

Stahování

  • PDF (Język Polski)

Publikováno

2022-06-01

Jak citovat

1.
ZIÓŁKOWSKA - GANC, Emilia. Nieznana rzeźba toruńskiego snycerza Johanna Antona Langenhana młodszego w Pakości. Rocznik Toruński. Online. 1 červen 2022. Vol. 48, no. 48, pp. 191-220. [Accessed 13 prosinec 2025]. DOI 10.12775/RT.2021.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Stánhout citace
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Číslo

Vol 48 No 48 (2021): Rocznik Toruński

Sekce

Miscellanea

Licence

Creative Commons License

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 606
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Procházet index autorů
  • Issue archive

User

User

Aktuální číslo

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informace

  • Pro čtenáře
  • Pro autory
  • Pro knihovníky

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jazyk

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Wybrano: Johann Anton Langenhan, Pakość, kalwaria, rzeźba barokowa, Chrystus upadający pod krzyżem
Nahoru

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop