Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Rocznik Toruński

Pregnant Madonna from Toruń – the Genesis of the Compositional Type and Functioning of the Statuette
  • Home
  • /
  • Pregnant Madonna from Toruń – the Genesis of the Compositional Type and Functioning of the Statuette
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 48 No. 48 (2021): Rocznik Toruński /
  4. Miscellanea

Pregnant Madonna from Toruń – the Genesis of the Compositional Type and Functioning of the Statuette

Authors

  • Karolina Greś Muzeum Narodowe w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-7568-3542

DOI:

https://doi.org/10.12775/RT.2021.006

Keywords

Pregnant Madonna from Toruń, Maria of Good Hope from Toruń, Maria Gravida, Beautiful Madonnas, gothic sculpture

Abstract

The article discusses selected issues related to the statuette of the Pregnant Madonna from Toruń. The main aim of the text is to make an indepth reflection on the genesis of the compositional type and the functioning of the statuette. The affiliation to the „stage” or „stand-alone” character of performances was analysed, as well as the analogies found for the statue of Mary, the figures on the pedestal and for the whole statue. These considera-tions, together with the proposed hypothetical ideological sense, were also
used to reflect on the functioning of the object.

Author Biography

Karolina Greś, Muzeum Narodowe w Warszawie

Pracowniczka Muzeum Narodowego w Warszawie. Ukończyła historię sztuki na UMK w Toruniu. Publikowany artykuł powstał na kanwie jej pracy licencjackiej realizowanej pod opieką dr hab. Anny Błażejewskiej, prof. UMK. ORCID: 0000-0002-7568-3542

References

Belting H., Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010.

Błażejewska A., Pilecka E., Sztuka średniowieczna, [w:] Dzieje sztuki Torunia, A. Błażejewska, K. Kluczwajd, B. Mansfeld, E. Pilecka, J. Tylicki, Toruń 2009.

Bottari S., Tesori d’arte cristiana. Il Gotico, Bologna 1968.

Bylina S., Nowa dewocja, postawy wiernych i kult maryjny w Europie Środkowej późnego średniowiecza, Studia Claromontana, t. 5, Częstochowa 1984, s. 110-126.

Bylina S., Religijność późnego średniowiecza: chrześcijaństwo a kultura tradycyjna w Europie Środkowo-Wschodniej w XIV-XV wieku, Warszawa 2009.

Chmarzyński G., Toruń dawny i dzisiejszy, Toruń 1933, s. XV.

Chmarzyński G., Zbiory Muzeum Miejskiego, [w:] Toruń – stolica Pomorza, Toruń 1934, s. 87.

Chmarzyński G., Sztuka w Toruniu. Zarys dziejów, [w:] Dzieje Torunia: praca zbiorowa z okazji 700-lecia miasta, red. K. Tymieniecki, Toruń 1933, s. 504.

Chmarzyński G., Słownik geograficzny państwa polskiego i ziem historycznie z Polską związanych. T. 1: Pomorze Polskie, Pomorze Zachodnie, Prusy Wschodnie, red. S. Arnold, Warszawa 1937, s. 375.

Clasen K. H., Die mittelalterliche Bildhauerkunst im Deutschordensland Preussen: die Bildwerke bis zur Mitte des 15. Jahrhunderts, Bd. 1, 2, Tafeln, Berlin 1939, s. 141-143.

Clasen K. H., Der Meister der Schönen Madonnen: Herkunft, Entfaltung und Umkreis, Berlin, New York 1974, s. 42-45.

Die Parler und der Schone Stil 1350-1400: Europaische Kunst unter den Luxemburgern: ein Handbuch zur Ausstellung des Schnutgen – Museums in der Kunsthalle Köln, Bd. 1, 2, 3, hrsg. Z. Gotz, Katalog, Köln 1978.

Dobrowolski T., Imago Pietatis – jej treść i funkcje, [w:] Funkcja dzieła sztuki: materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Szczecin, listopad 1970, red. E. Studniarkowa, Warszawa 1972.

Dobrowolski T., Sztuka polska od czasów najdawniejszych do ostatnich, Kraków1974, s. 147-148.

Duby G., Sculpture. The great art of the Middle ages from the fifth to the fifteenth century, New York, 1990.

Dygo M., O kulcie maryjnym w Prusach Krzyżackich w XIV i XV w., Zapiski Historyczne, t. 52, 1987, s. 5-38.

Fritz J. M., Goldschmiedekunst der Gotik in Mitteleuropa, München 1982

Fundacje artystyczne na terenie Państwa Krzyżackiego w Prusach. T. 2, Eseje, red. B. Pospieszna, Malbork 2010.

Gotyk: Architektura – rzeźba - malarstwo, red. R. Toman, Kraków 2004, s. 57.

Górski K., Prądy religijne XV w. a sztuka, [w:] Sztuka i ideologia XV wieku: materiały sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 1-4 grudnia 1976, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1978, s. 123-135.

Jagodzińska A., Maria Dobrej Nadziei – styl i ikonografia rzeźby z tereny Państwa Zakonnego w Prusach, Teka Komisji Historii Sztuki, t. X, Toruń 2005, s. 86-96.

Jakubek-Raczkowska M., Uwagi o znaczeniu tzw. Pięknych Madonn w sztuce i religijności państwa zakonnego w Prusach, Acta Universitatis Nicolai Copernici, t. 40, Toruń 2011, s. 39-95.

Jakubek-Raczkowska M., Tu ergo flecte genu tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich Państwa Zakonu Krzyżackiego do połowy XV wieku, Pelplin 2014.

Jurkowlaniec T., Gotycka rzeźba architektoniczna w Prusach, Wrocław 1989, il. 394.

Kaczmarzyk D., Straty wojenne Polski w dziedzinie rzeźby, Prace i Materiały Wydziału Rewindykacji i Odszkodowań, Warszawa 1958, s. 12, 89.

Kapustka M., Mater omnium viventium. Symbolika obrazu wniebowzięcia Marii ze zbiorów wrocławskiego muzeum, [w:] Dzieła i interpretacje, t. 4, Wrocław 1996, s.131-154.

Kapustka M., Nieobecność obrazu i domyślna figuracja. Antropologiczna perspektywa dla liturgicznej roli sztuki w średniowieczu, [w:] Figury i figuracje. Materiały LIV Ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. M. Kitowska-Łysiak, R. Kasperowicz, M. Lachowski, L. Lamański, Warszawa 2006, s. 29 - 49.

Kapustka M., Obraz brzemiennej Marii i jego tekstylna metaforyka. O średniowiecznym typie Maria Gravida na Śląsku i w Czechach, [w:] Śląsk

i Czechy: wspólne drogi sztuki. Materiały konferencji naukowej dedykowane profesorowi Janowi Wrabecowi, red. M. Kapustka, A. Kozieł,

P. Oszczanowski, Wrocław 2007, s. 99-112.

Kębłowski J., Polska sztuka gotycka, Warszawa 1976, s. 275.

Kębłowski J., ,,Dwie ,,antytezy’’ w sprawie tzw. Pięknych Madonn, [w:] Sztuka około 1400: materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki: Poznań, listopad, 1995, t. 1, red. T. Hrankowska; aut. tomu 1: T. Chrzanowski, Warszawa 1996, s. 173.

Kruszelnicki Z., Z zagadnień ikonografii sztuk plastycznych w średniowieczu, [w:] Katolicyzm średniowieczny, red. J. Keller, Warszawa 1977, s. 375-435

Kruszelnicki Z., Piękne Madonny – problem otwarty, Teka Komisji Historii Sztuki, t. VII, Toruń 1992, s. 88-89.

Labuda A., Malarstwo – zleceniodawca – malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t. 1, red. A. Labuda, K. Secomska, Warszawa 2004, s. 17-68.

Lechner G. M., Maria Gravida: zum Schwangerschaftsmotiv in der bildenden Kunst, München 1981.

Le Goff J., Narodziny czyśćca, Warszawa 1997.

Marcinkowski W., Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej, Kraków 1994.

Marcinkowski W., Co to jest Piękna Madonna? Uwagi o wzajemnym powiązaniu formy, ikonografii i funkcji w sztuce późnogotyckiej, [w:] Prawda i twórczość, red. M. Kapustka, Wrocław 1998.

Murray P., Murray L., The Oxford dictionary of Christian Art and Architecture, Oxford 2014.

Nowy leksykon sztuki chrześcijańskiej, red. M. Pieniążek-Samek, Kielce 2013.

Panofsky E., Imago Pietatis. Przyczynek do historii typów przedstawieniowych Mąż Boleści i Maria Pośredniczka, [w:] Studia z historii sztuki, wybrał, oprac. i opatrzył posłowiem J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 95-122.

Prague. The crown of Bohemia: 1347-1447, red. B. Drake Boehm, J. Fajt, przeł. K. Jones, Katalog, New York 2006.

Schmitt-Lieb W., Das Marienbild im Wandel von 1300-1800, Würzburg:Echter (1. Januar 1987).

Schmitt J.-C., Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006.

Schwarz M. V., Piękna Madonna jako kompleksowa forma obrazowa. Zarys problematyki, [w:] Dzieła i interpretacje, t. 1, Wrocław 1993, s. 87-93.

Seibert J., Leksykon sztuki chrześcijańskiej: tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.

Starzyński J., Walicki M., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1936, s. 76-78.

Śląsk. Perła w koronie czeskiej: trzy okresy świetności w relacjach artystycznych Śląska i Czech, red. A. Niedzielenko, V. Vinas, przekł. z jęz. czes.

S. Góra, Katalog, Praga 2006.

Trajdos T., Kult wizerunków maryjnych na ziemiach ruskich Korony i Litwy drugiej połowy XIV i pierwszej połowy XV wieku w społecznościach katolickiej i prawosławnej, Studia Claromontana, t. 5, Częstochowa 1984, s. 127-147.

Zieliński C., Sztuka sakralna. Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji domu Bożego: podręcznik opracowany na podstawie przepisów kościelnych, Poznań 1959.

Zlat M., Nobilitacja przez sztukę – jedna z funkcji mieszczańskiego mecenatu w XV i XVI w., [w:] Sztuka miast i mieszczaństwa XV-XVIII w Europie Środkowowschodniej, red. J. Harasimowicz, Warszawa 1990.

Zuffi S., Gospel figures in art, Los Angeles 2003

Rocznik Toruński

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-06-01

How to Cite

1.
GREŚ, Karolina. Pregnant Madonna from Toruń – the Genesis of the Compositional Type and Functioning of the Statuette. Rocznik Toruński. Online. 1 June 2022. Vol. 48, no. 48, pp. 119-161. [Accessed 11 December 2025]. DOI 10.12775/RT.2021.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 48 No. 48 (2021): Rocznik Toruński

Section

Miscellanea

License

Copyright (c) 2022 Karolina Greś

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 720
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Pregnant Madonna from Toruń, Maria of Good Hope from Toruń, Maria Gravida, Beautiful Madonnas, gothic sculpture
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop