O przejęciu przez bożogrobców z Przeworska parafii w Urzejowicach w diecezji przemyskiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/RH.2024.05Słowa kluczowe
Urzejowice, Przeworsk, bożogrobcy, kościół łaciński na Rusi, herb Korczak, DerszniakAbstrakt
Przeworski konwent zakonu bożogrobców w ciągu XV w. znacznie powiększył stan swego posiadania zarówno o nieruchomości ziemskie, jak i kościoły parafialne położone w ziemi przemyskiej. Bliższa analiza okoliczności wejścia w posiadanie owych nabytków pokazuje, że były one wynikiem sfałszowania dokumentów donacyjnych. Rutynowo preparowano je po śmierci rzekomych donatorów, a niejednokrotnie także ich synów, tak aby niemożliwa była konfrontacja z wystawcą lub osobami świadomymi ich rzeczywistej woli. Taki scenariusz został zrealizowany w Rudołowicach, Tuligłowach oraz Urzejowicach.
Bibliografia
Abraham W., Początki prawa patronatu w Polsce, Lwów 1889.
Boniecki A., Herbarz polski, t. I-XVI, Warszawa 1899-1913.
Bukowski W., Miechów – klasztor, w: Słownik historyczno-geograficzny województwa krakowskiego w średniowieczu, cz. IV, Kraków 2006-2014.
Dworzaczek W., Leliwici Tarnowscy. Z dziejów możnowładztwa małopolskiego. Wiek XIV-XVI, Warszawa 1971.
Klebowicz G., Organizacja parafialna diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego w XIV-XVI wieku, Lublin 2013.
Klebowicz G., Parafie i wspólnoty zakonne (arch)diecezji przemyskiej XIV-XXI w., Przemyśl 2020.
Kłoczowski J., Zakony w diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego w XIV-XVIII wieku, Nasza Przeszłość 43, 1975.
Landau P., Ius patronatus. Studien zur Entwicklung des Patronats im Dekretalenrecht und der Kanonistik des 12. und 13. Jahrhunderts, Köln-Wien 1973.
Pęckowski Z., Miechów. Studia z dziejów miasta i ziemi miechowskiej do roku 1914, Kraków 1967.
Pękalski P., O początku, rozkrzewieniu i upadku zakonu XX. Kanoników Stróżów św. Grobu Jerozolimskiego, Kraków 1867.
Półćwiartek J., Zabezpieczenie materialne fary leżajskiej, w: Dzieje Leżajska. Leżajsk od najdawniejszych czasów do 1944 roku, Leżajsk 2003.
Skrzyniarz R., Kanonicy Grobu Bożego i ich religijny, społeczny, edukacyjny i kulturowy wkład w rozwój mieszkańców ziem polskich w średniowieczu, Lublin 2015.
Skrzyniarz R., Źródła archiwalne w Polsce do dziejów zakonu Bożogrobców, w: Bożogrobcy w Polsce, Miechów-Warszawa 1999.
Sperka J., Otoczenie Władysława Opolczyka w latach 1370–1401. Studium o elicie władzy w relacjach z monarchą, Katowice 2006.
Starnawska M., Między Jerozolimą a Łukowem. Zakony krzyżowe na ziemiach polskich w średniowieczu, Warszawa 1999.
Szczur S., Dzieje Leżajska do roku 1524, w: Dzieje Leżajska, Leżajsk 1996.
Tobiasz M., Bożogrobcy w Miechowie (w 800-lecie sprowadzenia zakonu do Polski), Nasza Przeszłość 17, 1963.
Trajdos T.M., Bożogrobcy przeworscy za panowania Władysława II Jagiełły, w: Bożogrobcy przeworscy. Studia z dziejów bazyliki kolegiackiej pw. Ducha Świętego i klasztoru kanoników regularnych Grobu Bożego w Przeworsku, Przeworsk 2023.
Trajdos T.M., Miechowici na ziemi przemyskiej za panowania Władysława II Jagiełły, Folia Historica Cracoviensia 4-5, 1997-1998.
Urzędnicy województwa ruskiego XIV-XVIII wieku (ziemie halicka, lwowska, przemyska i sanocka). Spisy, opr. K. Przyboś, Wrocław 1987.
Wolski M., O początkach kościoła i parafii w Tuligłowach. Przyczynek do historii struktur Kościoła łacińskiego w diecezji przemyskiej, Roczniki Historyczne 83, 2017.
Zawitkowska W., Dokument króla Władysława III dla kościoła w Giedlarowej z 1439 r. jako przykład średniowiecznego falsyfikatu, UR Journal of Humanities and Social Sciences 4 (17), 2020.
Пашин С.С., Перемишлская шляхта второй половины XIV – начала XVI века, Тюмен 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 63
Liczba cytowań: 0