Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Wybrane epizody z historii nowożytnego przyrodoznawstwa jako ilustracje różnorodności argumentacji w naukowym dyskursie i jej znaczenia dla wolności nauki
  • Strona domowa
  • /
  • Wybrane epizody z historii nowożytnego przyrodoznawstwa jako ilustracje różnorodności argumentacji w naukowym dyskursie i jej znaczenia dla wolności nauki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2025) /
  4. Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Wybrane epizody z historii nowożytnego przyrodoznawstwa jako ilustracje różnorodności argumentacji w naukowym dyskursie i jej znaczenia dla wolności nauki

Autor

  • Zbigniew Pietrzak Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-2458-1252

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2025.014

Słowa kluczowe

Galileusz, Francesco Sizi, paradygmat, epistemiczne układy odniesienia, empiria, dyskurs, konfrontacja, wolność nauki

Abstrakt

Carl Gustaw Hempel w książce Philosophy of Natural Science przytacza argumentację sformułowaną przez siedemnastowiecznego astronoma Francesco Siziego, który podważał wiarygodność dokonanych przez Galileusza obserwacji księżyców Jowisza. Argumentacja Siziego była dla Hempla nieakceptowalna i uważał ją za „nieistotną”. Analizując argumentację Siziego, chcę zwrócić uwagę na fakt, iż uczony ten formułował wnioski funkcjonując w odmiennym paradygmacie (epistemicznym układzie odniesienia), niewspółmiernym z paradygmatem Galileusza. Oceniając wartość jego poglądów należy właśnie ów kontekst uwzględnić.  Przebieg konfrontacji poglądów między tymi uczonymi prowokuje także do pytania o wolność nauki, o wolność naukowego dyskursu. Czy wiąże się ona z konfrontacją argumentów formułowanych tylko na gruncie odmiennych paradygmatów, czy też w ramach tego samego paradygmatu. Zważywszy również na paradygmatyczną jednolitość współczesnej nauki (naturalizm, materializm, matematyzacja) i jej powszechną instytucjonalizację, możemy spytać czy taka jednolitość nauki ogranicza intelektualną i konceptualną swobodę uczonych? Czy taka paradygmatyczność może być gwarantem ich wolności? Można zatem zadać pytanie, czy owa nieprzystawalność „epistemiczna” warunkuje swobodę intelektualną i metodologiczną uczonego, a tym samym zmiany w nauce, a kiedy ją więzi.

 

Bibliografia

Bachelard Gaston. 2002. Kształtowanie się umysłu naukowego, przeł. Damian Leszczyński. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Bytniewski Paweł. 20215. „Trzy modele nieciągłego procesu historii nauk – Bachelard, Canguilhem, Foucault”, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne 3: 241-263.

Fuller Steve. 2009. Nauka vs religia? Inteligentny projekt a zagadnienia ewolucji, przeł. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Galiei Galileo. 2010. Sidereus nuncius, przeł. Artur Pacewicz. Wrocław: Studia Philosophica Wratislaviensia.

Gribbin John. 2020. Sześć niemożliwych rzeczy. Kwanty ukojenia i tajemnice subatomowego świata, przeł. Urszula i Mariusz Seweryńscy. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Grobler Adam. 2013. „Słabości eksplanacyjne teorii inteligentnego projektu”. Filozoficzne Aspekty Genezy 10: 7-16.

Hempel Carl G. 2001. Filozofia nauk przyrodniczych, przeł. Barbara Stanosz. Warszawa: Aletheia.

Jodkowski Kazimierz. 2013. „Nienaukowy fundament nauki”. Lectiones & Acroases Philosophicae, VI, 1: 59-108.

Kazibut Radosław. 2019. Filozofia przyrody i przyrodoznawstwa Roberta Boyle’a. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kilian Krzysztof J. 2017. „Geneza idei epistemicznych układów odniesienia i ich odmiany”, Filozoficzne aspekty genezy” 14: 137-190.

Kopaliński Władysław. 1990. Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Krakowski Jerzy. 1981 „Gaston Bachelard i historia epistemologiczna”, Studia Filozoficzne, 2(183): 68-87.

Kucharski Dariusz. 2013. „Wpływ badań chemicznych na rozwój poglądów Roberta Boyle’a”. W: Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. Jakuszko Honorata, 117-127. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe.

Pietrzak Zbigniew. 2021. Roberta Boyle’a teoria nauk empirycznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Sady Wojciech. 2009. „Dlaczego Rozmowy i dowodzenia matematyczne Galileusza są naukowe, a Świat albo traktat o świetle Kartezjusza nie?”. W: Pogranicza nauki. Protonauka – paranauka – pseudonauka, red. Józef Zon, 87-100. Lublin: KUL.

Sitio Francisco. 1611. Dianoia astronomica, optica, physica, qua Syderei Nuncii rumor de quatuor planetis a Galilaeo Galilaeo mathematico celeberrimo recens perspicilli cuiusdam ope conspectis, vanus redditur. Venetiis: apud Petrum Mariam Bertanum.

Wróblewski Andrzej K. 2009. Historia fizyki. Warszawa: PWN.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-03

Jak cytować

1.
PIETRZAK, Zbigniew. Wybrane epizody z historii nowożytnego przyrodoznawstwa jako ilustracje różnorodności argumentacji w naukowym dyskursie i jej znaczenia dla wolności nauki. Ruch Filozoficzny [online]. 3 listopad 2025, T. 81, nr 2, s. 54–72. [udostępniono 27.12.2025]. DOI 10.12775/RF.2025.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2025)

Dział

Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Zbigniew Pietrzak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 120
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Galileusz, Francesco Sizi, paradygmat, epistemiczne układy odniesienia, empiria, dyskurs, konfrontacja, wolność nauki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa