Sprawiedliwość i równość w interpretacji liderów polskiej myśli oświeceniowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2023.009Słowa kluczowe
sprawiedliwość, równość, oświecenie, prawa natury, powinności i obowiązki, prawa człowiekaAbstrakt
Artykuł przywołuje poglądy liderów polskiej myśli oświeceniowej na temat sprawiedliwości i równości. W dobie oświecenia dokonał się niewątpliwy awans tej problematyki, co wyrażało się nie tylko w wydatnym wzroście ilościowym wypowiedzi na temat sprawiedliwości, a zwłaszcza równości, ale także w ujawnianiu bogactwa konstytuujących je zagadnień oraz w merytorycznej dojrzałości ich interpretacji i analiz. Przegląd poglądów na ww. zagadnienia zaczynamy od wypowiedzi Stanisława Leszczyńskiego, w których pojawiły się idee prooświeceniowe, następnie przedstawiamy poglądy przedstawicieli philosophiae recentiorum: Stanisława H. Konarskiego, Antoniego Wiśniewskiego, Józefa K. Skrzetuskiego, z kolei dojrzałą fazę myśli oświeceniowej reprezentują tu jej liderzy: Stanisław Popławski, Franciszek S. Jezierski, Hugo Kołłątaj, Hieronim Stroynowski (Strojnowski), Stanisław W. Staszic.
Przedstawiony zestaw poglądów wymienionych wyżej myślicieli na temat sprawiedliwości i równości wymownie zaświadcza o tym, że problematyka ta budziła żywe zainteresowanie ówczesnych elit intelektualnych, które wypowiadały się na ich temat z dużą kompetencją, zaangażowaniem i znawstwem, co w konsekwencji sprawiło, że ich znaczenie znacznie wybiegało poza epokę,
która je zrodziła.
Bibliografia
Chmaj Ludwik. 1963. Faust Socyn (1539–1604). Warszawa: Książka i Wiedza.
Drozdowicz Zbigniew. 2006. Filozofia Oświecenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Filozofia i myśl społeczna XVI wieku. 1978. Red. Lech Szczucki. Warszawa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe.
Filozofia i myśl społeczna XVII wieku. 1979. Red. Zbigniew Ogonowski. Warszawa:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Janeczek Stanisław. 1994. Oświecenie chrześcijańskie. Z dziejów polskiej kultury filozoficznej.
Lublin: Wydawnictwo KUL.
Jedynak Stanisław. 1996. Człowiek – społeczeństwo – moralność. Szkice o etyce polskiej.
Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Jezierski Franciszek Salezy. 1952. Wybór pism. Oprac. Zdzisław Skwarczyński,
wstęp Jerzy Ziomek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kołłątaj Hugo. 1955. Porządek fizyczno-moralny. Oprac. i wstęp Kazimierz Opałek.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Konarski Stanisław. 1955. Pisma wybrane. Red. Juliusz Nowak-Dłużewski, wstęp
Zdzisław Libera. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Leszczyński Stanisław. 1828. „Myśli rozmaite”. W: Rys życia i wybór pism Stanisława
Leszczyńskiego. Przeł. Kajetan Lubicz Niezabitowski. Warszawa: Drukarnia
Józefa Więckiego.
Marycjusz Szymon z Pilzna. 1925. O szkołach, czyli akademiach. Przeł. Antoni Danysz.
Kraków: M. Arct.
Mrozowska Kamila. 1961. Szkoła Rycerska Stanisława Augusta Poniatowskiego
(1765–1794). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Opałek Kazimierz. 1953. Prawo natury u polskich fizjokratów. Warszawa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe.
Petrycy Sebastian z Pilzna. 1956. Pisma wybrane. T. 1–2. Warszawa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe.
Polska myśl filozoficzna. Oświecenie – Romantyzm. 1964. Wybór, wstęp i przypisy
Henryk Hinc, Adam Sikora. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Popławski Antoni. 1957. Pisma pedagogiczne. Wstęp i objaśnienie Stanisław Tync.
Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Pujdak Józef. 1974. Antoni Wiśniewski, prekursor filozofii Oświecenia w Polsce.
London: Veritas.
Skoczyński Jan, Jan Woleński. 2010. Historia filozofii polskiej. Kraków. Wydawnictwo
WAM.
Skrzetuski Józef Kajetan. 1796. Rada prawdziwie przyjacielska o skutecznym człowieka
uszczęśliwianiu. Warszawa: Drukarnia J. K. Mci y Rzeczypospolitey
u XX. Scholarum Piarum.
Skrzypek Marian. 2000. „Filozofia i myśl społeczna w latach 1700–1763”.
W: 700 lat myśli polskiej, red. Marian Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu
Filozofii i Socjologii PAN.
Stasiewicz-Jasiukowa Irena. 1979. Człowiek i obywatel w piśmiennictwie naukowym
i podręcznikach polskiego oświecenia. Wrocław: Ossolineum.
Staszic Stanisław. 1954. Pisma filozoficzne i społeczne. T. 1–2. Oprac. i wstęp Bogdan
Suchodolski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Staszic Stanisław. 1959. Ród ludzki. T. 1–3. Oprac. Zbigniew Daszkowski, przedmowa
Bogdan Suchodolski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Stroynowski Hieronim. 1785. Nauka prawa przyrodzonego, politycznego, ekonomii
politycznej i prawa narodów. Wilno: w Drukarni Królewskiej.
Tyburski Włodzimierz. 2000. Myśl etyczna w Polsce od XVI do XX wieku. Toruń:
Top Kurier.
Tyburski Włodzimierz. 2015. „Idea sprawiedliwości w polskiej myśli etycznej
XVI i XVII wieku”. W: Deum et Animam Scire, red. Jan Grzeszczak, Krzysztof
Stachewicz, 83–99. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Tyburski Włodzimierz. 2020. „Koncepcje wychowania moralnego w polskiej
myśli wczesnooświeceniowej”. Ruch Filozoficzny 3: 223–247.
Tync Stanisław. 1922. Nauka moralna w szkołach Komisji Edukacji Narodowej. Kraków:
Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wiśniewski Antoni. 1760. Rozmowy o ciekawych i potrzebnych, filozoficznych politycznych
materiałach w Collegium Nobilium Warszawskim Scholarum Piarum miane.
Warszawa: Drukarnia Pijarów.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Włodzimierz Tyburski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 310
Liczba cytowań: 0