Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Rozjaśnienie sensu istnienia jako cel fenomenologii Husserla
  • Strona domowa
  • /
  • Rozjaśnienie sensu istnienia jako cel fenomenologii Husserla
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 77 Nr 2 (2021): Ruch Filozoficzny /
  4. Artykuły

Rozjaśnienie sensu istnienia jako cel fenomenologii Husserla

Autor

  • Piotr Łaciak Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-3010-3743

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2021.013

Abstrakt

W analogii do Kanta, Husserl twierdzi, że istnienie nie jest realnym orzecznikiem, co oznacza, że istnienie przedmiotu nie polega na jego odniesieniu do obiektywnej rzeczywistości, lecz raczej na specyficznym sposobie dania w świadomości. W konsekwencji pojęcie istnienia jest rozumiane odnośnie do różnych sposobów prezentacji (Gegenwärtigung) rzeczywistości i może być rozjaśnione tylko w czysto fenomenologicznym opisie naocznych sposobów jej dania. Celem badania fenomenologicznego jest rozjaśnienie sensu realnego istnienia transcendentnych rzeczy, w szczególności uprawnienia generalnej tezy nastawienia naturalnego jako uniwersalnego przeświadczenia, w którym uświadamiamy sobie istnienie świata. To rozjaśnienie zakłada konstytuującą świadomość jako pierwotnie miejsce wykazywania sensu istnienia, tak że istnienie transcendentnych rzeczy zawsze odsyła do aktualnie doświadczającej świadomości, w której takie rzeczy są dane. Istnienie realnego świata jest zatem relatywne w odniesieniu do istnienia świadomości konstytuującej świat, która jest rozumiana jako sfera absolutnego samodania, ponieważ nie odsyła w swym istnieniu do jakiejś wyższej świadomości, w której byłaby dana. To implikuje, że istnienie realnego świata ma presumpcyjny charakter, jako że jest korelatem generalnej tezy nastawienia naturalnego, która wymaga potwierdzenia w dalszym przebiegu doświadczenia, podczas gdy aktualnie doświadczająca świadomość stanowi absolutną sferę bytową, która jest dana w oczywistości apodyktycznej i ustanawia się sama przez się w istnieniu.

Bibliografia

Husserl Edmund. 1979. „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz.1: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz. 2: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 1962. „Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie”, red. W. Biemel. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 6. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 1973. „Ding und Raum. Vorlesungen 1907”, red. U. Claesges. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 16. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 2013. Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Husserl Edmund. 1959. „Erste Philosophie (1923/24)”, cz. 2: „Theorie der phänomenologischen Reduktion”, red. R. Boehm. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 8. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 1987. „Fenomenologia i antropologia”, przeł. Sławomira Walczewska. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 32: 333–346.

Husserl Edmund. 1992. Filozofia jako ścisła nauka, przeł. Włodzimierz Galewicz. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Husserl Edmund. 1990. Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 1975. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie, przeł. Andrzej Wajs. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 1980. „Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Texte aus dem Nachlass (1898–1925)”, red. E. Marbach. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 23. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 1993. „Wybór pism”, przeł. Sławomira Walczewska. W: Krystyna Święcicka, Husserl. 123–195. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Husserl Edmund. 1989. Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.

Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass”, cz. 2: 1921–1928, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 14. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass“, cz. 3: 1929–1935, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 15. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Kant Immanuel. 2010. „Jedyna możliwa podstawa dowodu na istnienie Boga”, przeł. Translatorium Filozofii Niemieckiej Instytutu Filozofii UMK pod kierunkiem Mirosława Żelaznego. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, 527–614. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kant Immanuel. 2001. Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.

Kern Iso. 1964. Husserl und Kant. Eine Untersuchung über Husserls Verhältnis zu Kant und zum Neukantianismus. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Landgrebe Ludwig. 1963. „Seinsregionen und regionale Ontologien in Husserls Phänomenologie”. W: Ludwig Landgrebe, Der Weg der Phänomenologie. Das Problem einer ursprünglichen Erfahrung. 143–162. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Gerd Mohn.

Lévinas Emmanuel. 1994. Théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.

Łaciak Piotr. 2018. „Absolutny fakt «Ja jestem» jako konsekwencja pierwszeństwa istnienia przed istotą”. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 63: 101–116.

Łaciak Piotr. 2012. Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rang Bernhard. 1979. „Einleitung des Herausgebers”. W: Edmund Husserl, „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang, IX–LVI. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.

Rang Bernhard. 1973. Kausalität und Motivation. Untersuchungen zum Verhältnis von Perspektivität und Objektivität in der Phänomenologie Edmund Husserls. Den Haag: Martinus Nijhoff.

Siemek Marek J. 1994. „Husserl i dziedzictwo filozofii transcendentalnej”. W: Filozofia transcendentalna a dialektyka, red. M. J. Siemek, 265–286. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Ströker Elisabeth. 1987. „Intentionalität und Konstitution. Wandlungen des Intentionalitätskonzepts in der Philosophie Husserls”. W: Elisabeth Ströker, Phänomenologische Studien. 54–74. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Zahavi Dan. 1992. Intentionalität und Konstitution. Eine Einführung in Husserls «Logische Untersuchungen». University of Copenhagen: Museum Tusculanum Press.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2021-10-12

Jak cytować

1.
ŁACIAK, Piotr. Rozjaśnienie sensu istnienia jako cel fenomenologii Husserla. Ruch Filozoficzny [online]. 12 październik 2021, T. 77, nr 2, s. 7–29. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RF.2021.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 77 Nr 2 (2021): Ruch Filozoficzny

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Piotr Łaciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 813
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa