Rozjaśnienie sensu istnienia jako cel fenomenologii Husserla
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2021.013Abstrakt
W analogii do Kanta, Husserl twierdzi, że istnienie nie jest realnym orzecznikiem, co oznacza, że istnienie przedmiotu nie polega na jego odniesieniu do obiektywnej rzeczywistości, lecz raczej na specyficznym sposobie dania w świadomości. W konsekwencji pojęcie istnienia jest rozumiane odnośnie do różnych sposobów prezentacji (Gegenwärtigung) rzeczywistości i może być rozjaśnione tylko w czysto fenomenologicznym opisie naocznych sposobów jej dania. Celem badania fenomenologicznego jest rozjaśnienie sensu realnego istnienia transcendentnych rzeczy, w szczególności uprawnienia generalnej tezy nastawienia naturalnego jako uniwersalnego przeświadczenia, w którym uświadamiamy sobie istnienie świata. To rozjaśnienie zakłada konstytuującą świadomość jako pierwotnie miejsce wykazywania sensu istnienia, tak że istnienie transcendentnych rzeczy zawsze odsyła do aktualnie doświadczającej świadomości, w której takie rzeczy są dane. Istnienie realnego świata jest zatem relatywne w odniesieniu do istnienia świadomości konstytuującej świat, która jest rozumiana jako sfera absolutnego samodania, ponieważ nie odsyła w swym istnieniu do jakiejś wyższej świadomości, w której byłaby dana. To implikuje, że istnienie realnego świata ma presumpcyjny charakter, jako że jest korelatem generalnej tezy nastawienia naturalnego, która wymaga potwierdzenia w dalszym przebiegu doświadczenia, podczas gdy aktualnie doświadczająca świadomość stanowi absolutną sferę bytową, która jest dana w oczywistości apodyktycznej i ustanawia się sama przez się w istnieniu.
Bibliografia
Husserl Edmund. 1979. „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz.1: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz. 2: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1962. „Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie”, red. W. Biemel. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 6. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Ding und Raum. Vorlesungen 1907”, red. U. Claesges. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 16. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 2013. Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Husserl Edmund. 1959. „Erste Philosophie (1923/24)”, cz. 2: „Theorie der phänomenologischen Reduktion”, red. R. Boehm. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 8. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1987. „Fenomenologia i antropologia”, przeł. Sławomira Walczewska. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 32: 333–346.
Husserl Edmund. 1992. Filozofia jako ścisła nauka, przeł. Włodzimierz Galewicz. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Husserl Edmund. 1990. Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1975. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie, przeł. Andrzej Wajs. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1980. „Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Texte aus dem Nachlass (1898–1925)”, red. E. Marbach. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 23. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1993. „Wybór pism”, przeł. Sławomira Walczewska. W: Krystyna Święcicka, Husserl. 123–195. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Husserl Edmund. 1989. Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass”, cz. 2: 1921–1928, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 14. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass“, cz. 3: 1929–1935, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 15. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Kant Immanuel. 2010. „Jedyna możliwa podstawa dowodu na istnienie Boga”, przeł. Translatorium Filozofii Niemieckiej Instytutu Filozofii UMK pod kierunkiem Mirosława Żelaznego. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, 527–614. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kant Immanuel. 2001. Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Kern Iso. 1964. Husserl und Kant. Eine Untersuchung über Husserls Verhältnis zu Kant und zum Neukantianismus. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Landgrebe Ludwig. 1963. „Seinsregionen und regionale Ontologien in Husserls Phänomenologie”. W: Ludwig Landgrebe, Der Weg der Phänomenologie. Das Problem einer ursprünglichen Erfahrung. 143–162. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Gerd Mohn.
Lévinas Emmanuel. 1994. Théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
Łaciak Piotr. 2018. „Absolutny fakt «Ja jestem» jako konsekwencja pierwszeństwa istnienia przed istotą”. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 63: 101–116.
Łaciak Piotr. 2012. Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rang Bernhard. 1979. „Einleitung des Herausgebers”. W: Edmund Husserl, „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang, IX–LVI. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Rang Bernhard. 1973. Kausalität und Motivation. Untersuchungen zum Verhältnis von Perspektivität und Objektivität in der Phänomenologie Edmund Husserls. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Siemek Marek J. 1994. „Husserl i dziedzictwo filozofii transcendentalnej”. W: Filozofia transcendentalna a dialektyka, red. M. J. Siemek, 265–286. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Ströker Elisabeth. 1987. „Intentionalität und Konstitution. Wandlungen des Intentionalitätskonzepts in der Philosophie Husserls”. W: Elisabeth Ströker, Phänomenologische Studien. 54–74. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Zahavi Dan. 1992. Intentionalität und Konstitution. Eine Einführung in Husserls «Logische Untersuchungen». University of Copenhagen: Museum Tusculanum Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Piotr Łaciak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 706
Liczba cytowań: 0