The Clarification of the Sense of Existence as an Aim of Husserl’s Phenomenology
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2021.013Abstract
In analogy to Kant, Husserl argues that existence is not a real predicate, that is to say that existence of an object consists in not its reference to objective reality, but rather in the specific manner of givenness in consciousness. As a consequence, the concept of existence is understood with regard to the different ways of presentation (Gegenwärtigung) of reality and it can only be clarified in pure phenomenological description of intuitive modes of its givenness. The aim of phenomenological investigation is to clarify the sense of real existence of transcendent things, in particular, the legitimacy of the general thesis of the natural attitude as universal belief in which is realized the existence of the world. This clarification presupposes the constituting consciousness as an original place of the demonstration of the sense of the existence so that existence of the transcendent things always refers to the actually experiencing consciousness in which such things are given. Thus, the existence of real world is relative to the existence of world-constituting consciousness that is understood as a sphere of absolute self-givenness, because it does not refer in its existence to a higher consciousness in which it would be given. This implies that existence of the real world has presumptive character, as it is a correlate of the general thesis of the natural attitude which requires the confirmation in the further course of the experience, whereas the actually experiencing consciousness is an absolute sphere of being that is given in apodictic evidence and it posits itself through itself in existence.
References
Husserl Edmund. 1979. „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz.1: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz. 2: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1962. „Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie”, red. W. Biemel. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 6. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Ding und Raum. Vorlesungen 1907”, red. U. Claesges. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 16. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 2013. Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Husserl Edmund. 1959. „Erste Philosophie (1923/24)”, cz. 2: „Theorie der phänomenologischen Reduktion”, red. R. Boehm. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 8. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1987. „Fenomenologia i antropologia”, przeł. Sławomira Walczewska. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 32: 333–346.
Husserl Edmund. 1992. Filozofia jako ścisła nauka, przeł. Włodzimierz Galewicz. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Husserl Edmund. 1990. Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1975. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie, przeł. Andrzej Wajs. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1980. „Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Texte aus dem Nachlass (1898–1925)”, red. E. Marbach. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 23. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1993. „Wybór pism”, przeł. Sławomira Walczewska. W: Krystyna Święcicka, Husserl. 123–195. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Husserl Edmund. 1989. Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass”, cz. 2: 1921–1928, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 14. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass“, cz. 3: 1929–1935, red. I. Kern. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 15. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Kant Immanuel. 2010. „Jedyna możliwa podstawa dowodu na istnienie Boga”, przeł. Translatorium Filozofii Niemieckiej Instytutu Filozofii UMK pod kierunkiem Mirosława Żelaznego. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, 527–614. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kant Immanuel. 2001. Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Kern Iso. 1964. Husserl und Kant. Eine Untersuchung über Husserls Verhältnis zu Kant und zum Neukantianismus. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Landgrebe Ludwig. 1963. „Seinsregionen und regionale Ontologien in Husserls Phänomenologie”. W: Ludwig Landgrebe, Der Weg der Phänomenologie. Das Problem einer ursprünglichen Erfahrung. 143–162. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Gerd Mohn.
Lévinas Emmanuel. 1994. Théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
Łaciak Piotr. 2018. „Absolutny fakt «Ja jestem» jako konsekwencja pierwszeństwa istnienia przed istotą”. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej 63: 101–116.
Łaciak Piotr. 2012. Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rang Bernhard. 1979. „Einleitung des Herausgebers”. W: Edmund Husserl, „Aufsätze und Rezensionen (1890–1910)”, red. B. Rang, IX–LVI. W: Edmund Husserl, Gesammelte Werke. T. 22. The Hague–Boston–London: Martinus Nijhoff.
Rang Bernhard. 1973. Kausalität und Motivation. Untersuchungen zum Verhältnis von Perspektivität und Objektivität in der Phänomenologie Edmund Husserls. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Siemek Marek J. 1994. „Husserl i dziedzictwo filozofii transcendentalnej”. W: Filozofia transcendentalna a dialektyka, red. M. J. Siemek, 265–286. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Ströker Elisabeth. 1987. „Intentionalität und Konstitution. Wandlungen des Intentionalitätskonzepts in der Philosophie Husserls”. W: Elisabeth Ströker, Phänomenologische Studien. 54–74. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.
Zahavi Dan. 1992. Intentionalität und Konstitution. Eine Einführung in Husserls «Logische Untersuchungen». University of Copenhagen: Museum Tusculanum Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Piotr Łaciak
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 538
Number of citations: 0