On Existential Communication in Aart and Literature. ITERATURE. Vagaries of Philosophers
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2023.017Keywords
egzystencjalna komunikacja, sztuka, literatura, egzystencja, twórca, artysta, estetyka, romantyzm, idealizm, refleksja, miłość, erotyzm, S. Kierkegaard, G.W.F. Hegel, F.W.J. von Schelling, W.A. Mozart, J.W. von Goethe, Don Juan, sędzia Wilhelm, Faust, MefistofelesAbstract
The article deals with the problem of existential communication in art and literature. The problem is presented and analyzed on the base of classical texts of S. Kierkegaard, G.W.F. Hegel, F.W.J. Schelling, with reference to Polish classical esthetic writers, such as R. Ingarden, W. Tatarkiewicz or St. Ossowski. The article also contains numerous references to the characters of Mozart’s Don Juan, Goethe’s Faust or Kierkegaard’s Judge William. The selection of writers, as well as literary characters, allowed to confront two points of view on communication issues – subjective and objective ones. It made possible for the author to answer the question of possibility of communication at the moment, when the object of communication is fully available. This answer comprised understanding of the nature of art and literature, as well as of the function they are supposed to fulfill. The formulas enabled the author to finally summarize, that art follows life, but it is not life itself. Also, that esthetic experience, like any existential experience, can be expressed in words only to some extent. The truth of an artist escapes philosophical conceptualism, and the possibility of existential communication inclines them to express themselves in the face of the most difficult questions posed by fate. These are questions of artist’s own destiny and meaning of their work. A creator, for whom their own life is a work of art, or an artist, who decides on the choice of the language of signs, always express some kind of message. This is both high-minded and most prosaic, living on being fascinated with everyday existence. Taking into account the abovementioned context, the article suggests that existentialization of cognitive processes, which focuses on subjective perception of the world, is the most adequate way to approach a creator themselves, as well as their artistic activity. Of course, it corresponds to the long-lasting tradition of existential thinking and the possibility to use the method of existential communication.
References
Augustyn św. 1999. Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Świat Książki.
Bierdiajew Mikołaj. 2001. Sens twórczości, przeł. Henryk Paprocki. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Bocheński Józef Maria. 1992. Współczesne metody myślenia, przeł. Stanisław Judycki. Poznań: W Drodze.
Connell George. 1985. To Be One Thing. Personal Unity in Kierkegaard’s Thought. Macon: Mercer University Press.
Evans Charles Stephen. 2009. Kierkegaard. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Fenves Peter David. 1993. ,,Chatter”. Language and History in Kierkegaard. Meridian: Crossing Aesthetics. Stanford: Stanford University Press.
Filutowska Katarzyna. 2007. System i opowieść. Filozofia narracyjna w myśli F.W.J. Schellinga w latach 1800–1811. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Goethe Johann Wolfgang von. 1953. Faust, przeł. Emil Zegadłowicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Hegel Georg Wilhelm Friedrich. 1964. Wykłady o estetyce, t. 1, przeł. Janusz Grabowski, Adam Landman. Warszawa: PWN.
Hegel Georg Wilhelm Friedrich. 1965. Fenomenologia ducha, t. 2, przeł. Adam Landman. Warszawa: PWN.
Hegel Georg Wilhelm Friedrich. 2020. Filozofia sztuki albo estetyka, przeł. Marcin Pańków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ingarden Roman. 1966. Przeżycie, dzieło, wartość. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kasperski Edward, Maria Urbańska-Bożek (red.). 2014. Polifoniczny świat Kierkegaarda. Księga honorowa dedykowana profesorowi Karolowi Toeplitzowi. Gdańsk: Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne.
Kierkegaard Søren. 1976. Albo-albo, t. 1, przeł. Jarosław Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN.
Kierkegaard Søren. 1976. Albo-albo, t. 2, przeł. Karol Toeplitz. Warszawa: PWN.
Kierkegaard Søren. 2011. Nienaukowe zamykające post scriptum, przeł. Karol Toeplitz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Kierkegaard Søren. 2016. Pisma późne, przeł. Karol Toeplitz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Lowrie Walter. 2011. Kierkegaard, przeł. Jacek Aleksander Prokopski. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Ossowski Stanisław. 1966. U podstaw estetyki. Warszawa: PWN.
Pascal Blaise. 2001. Myśli, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy). Warszawa: De Agostini.
Paulsen Friedrich. 1905. Schopenhauer, Hamlet, Mefistofeles. Trzy rozprawy z historii naturalnej pesymizmu, przeł. Jan Kasprowicz. Lwów: Wydawnictwo Księgarni H. Altenberga. Warszawa: Księgarnia E. Wende i Ska.
Poole Roger. 1993. Kierkegaard. The Indirect Communication. Charlottesville–London: University Press of Virginia.
Prokopski Jacek Aleksander. 2007. Egzystencja i tragizm. Dialektyka ludzkiej skończoności. Krytyka nowożytnej i współczesnej myśli egzystencjalistycznej. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Schelling Friedrich Wilhelm Joseph von. 1979. System idealizmu transcendentalnego, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: PWN.
Schelling Friedrich Wilhelm Joseph von. 1983. Filozofia sztuki, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: PWN.
Schelling Friedrich Wilhelm Joseph von. 2002. Filozofia objawienia, t. 1, przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schelling Friedrich Wilhelm Joseph von. 2003. Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi, przeł. Bogdan Baran. Kraków: Inter Esse.
Sløk Johannes. 1992. O pojęciu powtórzenia. W: Søren Kierkegaard, Powtórzenie, przeł. Bronisław Świderski. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Sløk Johannes. 2016. Kierkegaards univers. En guide til geniet. København: Lindhardt og Ringhof.
Tatarkiewicz Władysław. 1951. Skupienie i marzenie. Studia z zakresu estetyki. Kraków: Wydawnictwo M. Kot.
Toeplitz Karol, Jacek Aleksander Prokopski, Tomasz Mackiewicz. 2014. „Wielki myśliciel subiektywności”. Tekstualia. Palimpsesty literackie, artystyczne, naukowe 3(38): 5–10.
Wilde Oscar. 1928. Portret Doriana Graya, przeł. Kazimierz Czachowski. Kraków–Warszawa: Panteon.
Żelazny Mirosław. 2017. Estetyka dla kognitywistów (wykłady autorskie). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Prof. Jacek Aleksander Prokopski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 332
Number of citations: 0