Inadequacy of Experience and the Possibility of Chaos in Husserl’s Phenomenology
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2023.016Keywords
transcendental phenomenology, experiment of the annihilation of the world, experience of the world, experience of the ego cogito, real possibility, logical possibilityAbstract
The main thesis of the text is that the possibility of total empirical chaos, which is considered as part of the experiment of the annihilation of the world, is not a real possibility, but a logical possibility. According to Husserl, the hypothesis of total empirical chaos is connected with the fundamental inadequacy of the experience of the world, which does not exclude the possibility of the non-existence of the world. The annihilation of the world as a result of the total collapse of the experience of the world, however, I can only accept hypothetically and such a fictional possibility is not a real possibility, because the absolute fact of my experience precedes all possibilities, giving them only the meaning of real possibilities. Experience in its original structure includes both the experience of the world and the experience of the ego cogito, and is one absolute experience, so that the possibility of global empirical chaos turns out to be merely an empty thought experiment, and as such this possibility remains in a fundamental analogy to the possibility of unknowable things in themselves.
Keywords: transcendental phenomenology, experiment of the annihilation of the world, experience of the world, experience of the ego cogito, real possibility, logical possibility
References
Bernet Rudolf, Iso Kern, Eduard Marbach. 1989. Edmund Husserl. Darstellung seines Denkens. Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Gallagher Shaun, Zahavi Dan. 2015. Fenomenologiczny umysł, przeł. Marek Pokropski. Warszawa: PWN.
Hussserl Edmund. 1956. „Erste Philosophie (1923/24). Teil 1: Kritische Ideengeschichte”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 7, red. Rudolf Boehm. Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1959. „Erste Philosophie (1923/24). Teil 2: Theorie der phänomenologischen Reduktion”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 8, red. Rudolf Boehm. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Ding und Raum. Vorlesungen 1907”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 16, red. Ulrich Claesges. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl Edmund. 1973. „Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass. Teil 3: 1929–1935”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 15, red. Iso Kern. Den Haag: Martinus Nijhoff.
Hussserl Edmund. 1975. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga pierwsza, przeł. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1978. „Posłowie do moich «Idei czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii»”, przeł. Jan Szewczyk. W: Drogi współczesnej filozofii, red. Marek. J. Siemek, 49–81. Warszawa: Czytelnik.
Hussserl Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie z dodaniem uwag krytycznych Romana Ingardena, przeł. Andrzej Wajs. Warszawa: PWN.
Husserl Edmund. 1993. „Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Ergänzungsband. Texte aus dem Nachlass (1934–1937)”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 29, red. Reinhold N. Smid. Dordrecht: Springer Science+Business Media, B.V.
Hussserl Edmund. 2000. Badania logiczne. T. 2, cz. 2: Badania dotyczące fenomenologii i teorii poznania, przeł. Janusz Sidorek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Husserl Edmund. 2000. „Phänomenologische Methode und phänomenologische Philosophie. ”, red. Berndt Goossens. Husserl Studies 16: 183–254.
Husserl Edmund. 2002. „Zur phänomenologischen Reduktion. Texte aus dem Nachlass (1926–1935)”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 34, red. Sebastian Luft. Dordrecht–Boston–London: Kluwer Academic Publishers.
Husserl Edmund. 2003. „Transzendentaler Idealismus. Texte aus dem Nachlass (1908–1921)”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 36, red. Robin D. Rollinger, współpraca Rochus Sowa. Dordrecht–Boston–London: Kluwer Academic Publishers.
Husserl Edmund. 2008. „Die Lebenswelt. Auslegungen der vorgegebenen Welt und ihrer Konstitution. Texte aus dem Nachlass (1916–1937)”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 39, red. Rochus Sowa. Dordrecht: Springer Science+Business Media, B.V.
Husserl Edmund. 2011. Logika formalna i logika transcendentalna. Próba krytyki rozumu logicznego, przeł. Grzegorz Sowinski. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Husserl Edmund. 2012. „Zur Lehre vom Wesen und zur Methode der eidetischen Variation. Texte aus dem Nachlass (1891–1935)”. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 41, red. Dirk Fonfara. Dordrecht–Heidelberg–London–New York: Springer Science+Business Media B.V.
Landgrebe Ludwig. 1982. „Das Problem der passiven Konstitution”. W: Ludwig Landgrebe. Faktizität und Individuation. Studien zu den Grundfragen der Phänomenologie, 71–87. Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Łaciak Piotr. 2012. Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Łaciak Piotr. 2016. „Eksperyment unicestwienia świata jako argument za idealizmem transcendentalnym”. Fenomenologia 14: 121–144.
Łaciak Piotr. 2019. „Fenomenologia a problem «w sobie» przedmiotu”. Diametros 62: 18–32.
Micali Stefano. 2008. Überschüsse der Erfahrung. Grenzdimensionen des Ich nach Husserl. Dordrecht: Springer Science+Business Media B.V.
Ricoeur Paul. 2008. O interpretacji. Esej o Freudzie, przeł. Maciej Falski. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Sartre Jean Paul. 2007. Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej, przeł. Jan Kiełbasa, Piotr Mróz, Rafał Abramciów, Remigiusz Ryziński, Paulina Małochleb. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Sowa Rochus. 2014. „Einleitung”. W: E. Husserl, „Grenzprobleme der Phänomenologie. Analysen des Unbewusstseins und der Instinkte. Metaphysik. Späte Ethik. Texte aus dem Nachlass (1908–1937)”, XIX-CXIV. W: Husserliana: Edmund Husserl, Gesammelte Werke, t. 42, red. Rochus Sowa, Thomas Vongehr. Dordrecht–Heidelberg–New York–London: Springer
Summa Michela. 2015. „Ein sinnloses Gewühl? Die Hypothese des Chaos und ihre Implikationen bei Kant und Husserl”. W: Ästhetisches Wissen, red. Christoph Asmuth, Peter Remmers, 189–210. Berlin–Boston: De Gruyter.
Taguchi Shigeru. 2006. Das Problem des „Ur-Ich” bei Edmund Husserl. Die Frage nach der selbstverständlichen „Nähe” des Selbst. Dordrecht: Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Piotr Łaciak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 147
Number of citations: 0