Wybrane epizody z historii nowożytnego przyrodoznawstwa jako ilustracje różnorodności argumentacji w naukowym dyskursie i jej znaczenia dla wolności nauki
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.014Słowa kluczowe
Galileusz, Francesco Sizi, paradygmat, epistemiczne układy odniesienia, empiria, dyskurs, konfrontacja, wolność naukiAbstrakt
Carl Gustaw Hempel w książce Philosophy of Natural Science przytacza argumentację sformułowaną przez siedemnastowiecznego astronoma Francesco Siziego, który podważał wiarygodność dokonanych przez Galileusza obserwacji księżyców Jowisza. Argumentacja Siziego była dla Hempla nieakceptowalna i uważał ją za „nieistotną”. Analizując argumentację Siziego, chcę zwrócić uwagę na fakt, iż uczony ten formułował wnioski funkcjonując w odmiennym paradygmacie (epistemicznym układzie odniesienia), niewspółmiernym z paradygmatem Galileusza. Oceniając wartość jego poglądów należy właśnie ów kontekst uwzględnić. Przebieg konfrontacji poglądów między tymi uczonymi prowokuje także do pytania o wolność nauki, o wolność naukowego dyskursu. Czy wiąże się ona z konfrontacją argumentów formułowanych tylko na gruncie odmiennych paradygmatów, czy też w ramach tego samego paradygmatu. Zważywszy również na paradygmatyczną jednolitość współczesnej nauki (naturalizm, materializm, matematyzacja) i jej powszechną instytucjonalizację, możemy spytać czy taka jednolitość nauki ogranicza intelektualną i konceptualną swobodę uczonych? Czy taka paradygmatyczność może być gwarantem ich wolności? Można zatem zadać pytanie, czy owa nieprzystawalność „epistemiczna” warunkuje swobodę intelektualną i metodologiczną uczonego, a tym samym zmiany w nauce, a kiedy ją więzi.
Bibliografia
Bachelard Gaston. 2002. Kształtowanie się umysłu naukowego, przeł. Damian Leszczyński. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Bytniewski Paweł. 20215. „Trzy modele nieciągłego procesu historii nauk – Bachelard, Canguilhem, Foucault”, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne 3: 241-263.
Fuller Steve. 2009. Nauka vs religia? Inteligentny projekt a zagadnienia ewolucji, przeł. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Galiei Galileo. 2010. Sidereus nuncius, przeł. Artur Pacewicz. Wrocław: Studia Philosophica Wratislaviensia.
Gribbin John. 2020. Sześć niemożliwych rzeczy. Kwanty ukojenia i tajemnice subatomowego świata, przeł. Urszula i Mariusz Seweryńscy. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Grobler Adam. 2013. „Słabości eksplanacyjne teorii inteligentnego projektu”. Filozoficzne Aspekty Genezy 10: 7-16.
Hempel Carl G. 2001. Filozofia nauk przyrodniczych, przeł. Barbara Stanosz. Warszawa: Aletheia.
Jodkowski Kazimierz. 2013. „Nienaukowy fundament nauki”. Lectiones & Acroases Philosophicae, VI, 1: 59-108.
Kazibut Radosław. 2019. Filozofia przyrody i przyrodoznawstwa Roberta Boyle’a. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kilian Krzysztof J. 2017. „Geneza idei epistemicznych układów odniesienia i ich odmiany”, Filozoficzne aspekty genezy” 14: 137-190.
Kopaliński Władysław. 1990. Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Krakowski Jerzy. 1981 „Gaston Bachelard i historia epistemologiczna”, Studia Filozoficzne, 2(183): 68-87.
Kucharski Dariusz. 2013. „Wpływ badań chemicznych na rozwój poglądów Roberta Boyle’a”. W: Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. Jakuszko Honorata, 117-127. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe.
Pietrzak Zbigniew. 2021. Roberta Boyle’a teoria nauk empirycznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sady Wojciech. 2009. „Dlaczego Rozmowy i dowodzenia matematyczne Galileusza są naukowe, a Świat albo traktat o świetle Kartezjusza nie?”. W: Pogranicza nauki. Protonauka – paranauka – pseudonauka, red. Józef Zon, 87-100. Lublin: KUL.
Sitio Francisco. 1611. Dianoia astronomica, optica, physica, qua Syderei Nuncii rumor de quatuor planetis a Galilaeo Galilaeo mathematico celeberrimo recens perspicilli cuiusdam ope conspectis, vanus redditur. Venetiis: apud Petrum Mariam Bertanum.
Wróblewski Andrzej K. 2009. Historia fizyki. Warszawa: PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Zbigniew Pietrzak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 119
Liczba cytowań: 0