Zastosowanie krajowej ramy kwalifikacji do rozwijania umiejętności podstawowych przez dorosłych w Irlandii
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.006Słowa kluczowe
umiejętności podstawowe, Irlandzka Rama Kwalifikacji, edukacja osób dorosłych, walidacja efektów uczenia się, National Adult Learning Agency (NALA), Quality and Qualifications Ireland (QQI)Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie systemowego podejścia do rozwijania umiejętności podstawowych w Irlandii. Edukacja pozaformalna osób dorosłych opiera się na rozwiązaniach wspierających uczenie się przez całe życie, funkcjonujących w Irlandii od kilkunastu lat oraz zapisanych w krajowym ustawodawstwie. Zalicza się do nich m.in. opracowanie i włączanie do systemu kwalifikacji obejmujących umiejętności podstawowe, stosowanie języka efektów uczenia się, zaoferowanie uczestnikom działań edukacyjnych możliwości podejścia do walidacji efektów uczenia się i przez to uzyskania kwalifikacji odniesionych do Irlandzkiej Ramy Kwalifikacji. W artykule przedstawiono działalność organizacji pozarządowej National Adult Learning Agency (NALA), która powstała z myślą o wsparciu osób dorosłych o niskim poziomie umiejętności podstawowych. W tej części zaprezentowane zostały innowacyjne działania organizacji, takie jak: system wsparcia edukacyjnego przez telefon, walidacja efektów uczenia się online, przewodnik dla pracowników urzędów pracy czy platforma internetowa dla rodziców przygotowująca ich do wspomagania swoich dzieci w procesie nauczania. Kolejna część artykułu została poświęcona zagadnieniom związanym z uwzględnieniem umiejętności podstawowych w kwalifikacjach odniesionych do Irlandzkiej Ramy Kwalifikacji. Zostały w niej przedstawione przykładowe kwalifikacje obejmujące rozumienie i przetwarzanie informacji, rozumowanie matematyczne, umiejętności cyfrowe oraz kompetencje społeczne. Autorki dowodzą, że krajowa rama kwalifikacji może być z powodzeniem wykorzystana jako wsparcie dla działań mających na celu podnoszenie umiejętności podstawowych przez osoby dorosłe. Rozwiązanie takie porządkuje, ujednolica i stwarza przejrzystą ofertę usług edukacyjnych, co może mieć duże znaczenie dla osób uczących się i poszukujących odpowiedniego wsparcia. Pozwala również na stosowanie jednolitych kryteriów weryfikacji, zapewniając jednocześnie odpowiednią jakość usług.Bibliografia
Cedefop (2020), Empowering adults through upskilling and reskilling pathways. Volume 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Publications Office of the European Union, Luxembourg. Cedefop reference series; No 112. https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/3081.
Cedefop (2019a). Ireland. European inventory on NQF 2018. https://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/ireland-european-inventory-nqf-2018.
Cedefop (2019b). Qualifications frameworks in Europe. Briefing note. http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/9139.
Cedefop, ETF, UNESCO, UIL (2019). Global inventory of regional and national qualifications frameworks 2019. Volume I: Thematic chapters. https://www.etf.
europa.eu/en/publications-and-resources/publications/global-inventory-qualification-frameworks.
Dębowski H., Sławiński S., Walicka S., Poczmańska A. Przybylska B. (2018), Proposed models of including non-formal sector qualifications in national qualifications
frameworks, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. http://www.nqf-in.eu/index.php/publications/nqf-in-reports-and-papers.Help My Kid Learn, http://helpmykidlearn.ie/ (dostęp: 2020).
IBE (2018). Including non-formal sector qualifications in national qualifications frameworks. The experiences and solutions of seven European countries. Volume I:
Country reports. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. http://www.nqfin.eu/index.php/publications/nqf-in-reports-and-papers.NALA – National Adult Learning Agency, https://www.nala.ie/ (dostęp: 2020).
NALA – National Adult Learning Agency (2019), Our year and our Work. Summary Annual Report 2019, Dublin.
NALA – National Adult Learning Agency (2014), Literacy-aware Guidelines for Intreo Staff, Dublin.
Rada Unii Europejskiej (2017), Zalecenie z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 189/15, 15.6.2017.
Rada Unii Europejskiej (2016), Zalecenie z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych. „Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej”: C 484/1, 24.12.2016.
Quality and Qualifications Ireland, https://www.qqi.ie/ (dostęp: 2020).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 619
Liczba cytowań: 0