Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

“It was better in London” – about Polish re-emigrants and their children
  • Strona domowa
  • /
  • “It was better in London” – about Polish re-emigrants and their children
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 (2020) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

“It was better in London” – about Polish re-emigrants and their children

Autor

  • Aneta Słowik Dolnośląska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.001

Słowa kluczowe

Polish re-emigrants, adaptation of re-emigrant children, case study, narrative interview

Abstrakt

In the article, the author presents the history of Polish re-emigrants and their children, who after several years of stay in London are re-organizing their life in Poland. By interpreting the narrative interview and using a case study (according to Stake’s conception), it shows that the situation of cultural change is particularly relevant to the adaptation of children in school space. Parents describe children’s school experiences in detail (learning difficulties, tensions, cultural differences). They also show their own struggles to re-root in their home country. Their return is paid for with losses and doubts, it requires involvement in the education of children and developing ways of dealing with re-emigration

Bibliografia

Akgün L. (1993), Psychokulturelle Hintergründe türkischer Jugendlicher der zweiten und dritten Generation, [in:] Laijos K. (Hrsg.): Die psychosoziale Siruation von Ausländern in der Bundesrepublik. Integrationsprobleme und seelische Folgen, Opladen, pp. 55–70.

Alheit P. (1995), Biographical Learning. Theoretical Outline, Challenges and Contradictions of a New Approach in Adult Education, [in:] Alheit P. (ed.), The Biographical Approach in European Adult Education, Verband Wiener Volksbildung/ESREA, Wien, pp. 57–74.

Anacka M., Fihel A., Kaczmarczyk P. (2014), Migration as an asset? Polish returnees at the time of the crisis, [in:] Kahanec M., Zimmermann F. K. (ed.), Migration,

Crisis, and Adjustment in an Enlarged E(M)U, Springer Verlag, Heidelberg–Berlin, pp. 219–246.

Andrejuk K. (2011), Polish students at London universities and their attitudes towards the Polish diaspora in the UK, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”,1(37), pp. 291–307.

Bieńkowska D., Ulasiński C., Szymańska J. (2010), Is it worth coming back? Strategies of emigrants’ behaviours and solutions aiming at using their potential, Centrum Doradztwa Strategicznego, Kraków.

Black J. S., Gregersen Hal B. & Mendenhall M. E. (1992), Toward a Theoretical Framework of Repatriation Adjustment, “Journal of International of Business Studies”, 23(4), pp. 737–760.

Boćwińska-Kiluk B. (2009), Experiences of the migrants’ children – the voice from psychotherapy practice, [in:] Nikitorowicz J., Misiejuk D. (ed.), The processes of migration in an open society. The perspective of intercultural education, Trans Humana, Białystok, pp. 347–358.

Boćwińska-Kiluk B., Bielecka E. (2008), Migration and psychosocial development of a child, “Pedagogika Społeczna”, 7(3), pp. 47–60.

Bron A. (2000), Floating as an analytical category in the narratives of Polish immigrants to Sweden, [in:] Bron M., Szwejkowska E. (ed.), Allvarligdebattochrolig lek. Enfestskrifttillägnad Andrzej Nils Uggla, Uppsala Universitet, Uppsala, pp. 119–132.

D’Angelo A., Ryan L. (2011), Sites of Socialisation: Polish Parents and Children in London Schools, “Przegląd Polonijny”, 37(1), pp. 237–258.

Danilewicz W. (2012), Migrations as a source for reflections and dilemmas of spatially separated families, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 1, pp. 75–95.

Danilewicz W. (2010), Family over borders. Transnational experiences of family’s community, Trans Humana, Białystok.

Di Gallo A. (2013), Chancen und Risiken der Migration aus kinder- und jugendpsychiatrischer Sicht, “Psychiatrie – Nueurologie”, 4, pp. 1–3.

Duszczyk M. (2007), Experience of return migration of selected countries of the European Union, “CMR Working Papers”, 21(79), pp. 1–20.

Filimonau V. et al. (2019), Return labour migration: an exploratory study of Polish migrant workers from the UK hospitality industry, “Current Issues in Tourism”,

(3), pp. 357–378.

Friberg J. H. (2012), Culture at work: Polish migrants in the ethnic division of labour on Norwegian construction sites, “Ethnic and Racial Studies”, 35(11), pp. 1914–

–1933.

Garapich M. P., Grabowska I., Jaźwińska E. (2018), Post-accession migrations from Poland, [in:] Lesińska M., Okólski M. (ed.), 25 talks about migration, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, pp. 208–220.

Gmaj K., Małek A. (2010), Returns of Poles after 2004: the results of quantitative research, [in:] Iglicka K. (ed.), Return migrations of Poles. Returns of success or disappointment? ISP, Warszawa, pp. 138–166.

Grabowska I. (2014), Socio-economic Effects of the International Migration of Poles through the Lenses of Their Occupational Careers, “Biuro Analiz Sejmowych”,

(40), pp. 81–104.

Grabowska I., Garapich M., Jaźwińska E., Radziwinowiczówna A. (2017), Migrants as Agents of Change. Social Remittances in an Enlarged European Union, Palgrave Macmillan, London.

Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), The last emigration?, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Grzymała-Moszczyńska H. (2010), The needs of new professional competencies for psychologists in connection with Polish migration situation, [in:] Grzymała-Moszczyńska H., Kwiatkowska A., Roszak J. (eds.), Ways and Crossroads. Migrations of Polish people in the European Union after 1st May 2004. Psychological and sociological analysis, Nomos, Kraków, pp. 353–368.

Iglicka K. (2010), In the loop of migration trap, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Iglicka K. (2002), (ed.), Return migrations of Poles. Returns of success or disappointment? Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Jaguścik J. (2005), Mothers and daughters – literature made by Chinese emigrants as a study of cultural adaptation of their families to living in the United States, [in:] Women and youth in migrations. Migrations and society, Vol 10, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2005, pp. 313–337.

Kaczmarczyk P., Tyrowicz J. (2014),Winners and Losers Among Highly Skilled Migrants from Poland, IZA Discussion Paper 9057, Institute for the Study of Labour, Bonn, pp. 1–25.

Kisiel, R., Lizińska, W., Rosochacka, P. (2019), Gainful Migrations of Poles in the Context of Brexit, “Przegląd Wschodnioeuropejski”, X (1), pp. 129–137.

Lesińska M. (2018), Diasporas, [in:] Lesińska M., Okólski M. (ed.), 25 talks about migration, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, pp. 308–320.

Nowicka E. (2010), Return migrations: returning home or new migration, [in:] Grzymała-Moszczyńska H. i inni (ed.), Drogi i rozdroża, NOMOS, Kraków, pp. 190–

–206.

Okólski, M., Salt J. (2014), Polish Emigration to the UK after 2004; Why Did So Many Come, “Central and Eastern European Migration Review”, 3(2), pp. 11–37.

Pietka E. (2011), Encountering Forms of Co-ethnic Relations: Polish Community in Glasgow, “Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 37, pp. 129–151.

Rosenthal G. (1990), The reconstruction of the life history, [in:] Włodarek J., Ziółkowski M. (ed.), Biographical method in sociology, PWN, Warszawa–Poznań, pp. 98–112.

Schütze F. (1983), Biographieforschung und narratives Interview, “Neue Praxis“, 3, pp. 283–293.

Słowik A. (2011), Learning abroad of the three Polish waves of emigration, “Andragogy Yearbook”, pp. 200–216.

Stake R.E. (1997), Case Study, [in:] Korporowicz L. (ed.), Evaluation in Education, Oficyna Naukowa, Warszawa, pp. 120–147.

Rokuszewska-Pawełek A. (2006), Narrative interview as a source of information, “Media, Culture, Society”, 1, pp. 17–28.

Trevena P. (2013), Why do highly educated migrants go for low–skilled jobs? A case study of Polish graduates working in London, [in:] Glorius B., Grabowska-Lusinska

I., KuvikA. (ed.), Mobility in Transition: Migration Patterns after EU Enlargemen, Series: IMISCOE research, University Press, Amsterdam, pp. 169–190.

White A. (2016), Polish migration to the UK compared with migration elsewhere in Europe: a review of the literature, “Social Identities”, 22(1), pp.10–25.

White A., Grabowska I. (2019), Social Remittances and Social Change in Central and Eastern Europe Embedding Migration in the Study of Society, “Central and Eastern European Migration Review”, 1(8), pp. 33–50.

Useem R. H. (1975), Third Culture Children: An Annotated Bibliography, East Lansing: Institute for International Studies in Education, Michigan State University, Michigan.

Useem R. H. (1973), Third Culture Factors in Educational Change. Cultural Challenges to Education, Mass: D. C. Heath & Co., Lexington.

Małas Z., The nurses are coming back from the abroad, more often they want to work professionally in Poland, https://kresy.pl/wydarzenia/media-pielegniarki-wracaja-z-zagranicy-coraz-czesciej-chca-pracowac-w-zawodzie-w-polsce/ (DOA 12.12.2019).

Nowakowska K., Polish people return to Poland. The first type of this kind of data on emigration for thirty years, https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1440610,emigranci-z-polski-wracaja-dane-gus-o-migracji.html (DOA 3.01.2020).

Demographic Yearbook of 2017, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2017,3,11.html

(DOA 30.11.2019).

World Health Organization, International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, ICD-10,Volume I,2009, https://www.csioz.gov.pl/

/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/icd10tomi_56a8f5a554a18.pdfhttps://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/ /icd10tomi_56a8f5a554a18.pdf (DOA 20.12.2019).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-02-10

Jak cytować

1.
SŁOWIK, Aneta. “It was better in London” – about Polish re-emigrants and their children. Rocznik Andragogiczny [online]. 10 luty 2021, T. 27, s. 11–31. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2020.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 (2020)

Dział

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 594
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Polish re-emigrants, adaptation of re-emigrant children, case study, narrative interview
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa