Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu „Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech”
  • Strona domowa
  • /
  • Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu „Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu „Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech”

Autor

  • Sylwia Słowińska Uniwersytet Zielonogórski
  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.06

Słowa kluczowe

edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, podejście do różnicy w konceptualizacji badań porównawczych, wartość dodana badań porównawczych

Abstrakt

Przedmiotem refleksji jest rola różnicy oraz podejście do niej w konceptualizacji i przeprowadzaniu badań porównawczych edukacji dorosłych na przykładzie realizowanego w latach 2000–2003 projektu „Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech”. Po 15 latach przyglądamy się edukacji kulturalnej dorosłych w Polsce powtórnie, by przez pryzmat kontynuowanych badań określić dynamikę różnic w badanym obszarze. W podsumowaniu odnosimy się do tego, co może być wartością dodaną badań porównawczych.

Bibliografia

Depta H., Półturzycki J., Solarczyk H. (red.) (2004), Edukacja kulturalna dorosłych. Raport z badań międzykulturowych, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Depta H., Półturzycki J. (2014), Ćwierć wieku współpracy naukowej między Wydziałem Pedagogicznym UW a Zakładem Pedagogiki Szkoły Wyższej oraz Instytutem Edukacji Dorosłych Uniwersytetu Humboldta w Berlinie, „ Kwartalnik Pedagogiczny” 4.

Depta H., Półturzycki J., Solarczyk H. (red.) (2004), Edukacja kulturalna dorosłych: raporty z badań międzykulturowych, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Fleige M., Gieske W., Robak S. (2015), Kulturelle Erwachsenenbildung: Strukturen – Partizipationsformen – Domänen, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.

Gieseke W., Kargul J. (red.) (2005), Europäisierung durch kulturelle Bildung. Bildung – Praxis – Event: – Vol. 1: Gieseke W., Opelt K., Stock H., Börjesson I., Kulturelle Ewachsenenbildung in Deutschland – Exemplarische Analyse Berlin/ Brandenburg, Waxmann Verlag, Münster; – Vol 2: Depta H., Kargul J., Półturzycki J. (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Polen am Beispiel Lubuskie, Warschau und Płock, Waxmann Verlaf, Münster; – Vol 3: Deutsch-polnische Forschergruppe (red.), Interkulturelle Betrachtungen kultureller Bildung in Grenzregion – mit Buckower Empfehlungen, Berlin Humboldt – Universität (Erwachsenenpädagogischer Report, Vol. 6);

Gieseke W. (2005), Vorwort – Kulturelle Bildung in Europa, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Europäisierung durch kulturelle Bildung. Bildung – Praxis – Event, t. 1, Waxman, Münster, s. 13–15.

Gieseke W. (2007), Lebenslanges Lernen und Emotionen. Wirkungen von Emotionen auf Bildungsprozesse aus beziehungstheoretischer Perspektive, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.

Gieseke W., Słowińska S., Solarczyk H., Stock H. (2017), The Relationship between Organization of Adults and Further Education and Program Design as illustrated by the Comparative Study on Germany and Poland, [w:] Käpplinger B., Robak S., Fleige M., Von Hippel A., Gieseke W. (red.), Cultures of Program Planning in Adult Education. Concepts, Research Results and Archives, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main, s. 113–130.

Gieseke W., Opelt K. (2005), Methodisches Vorgehen der Gesamtuntersuchung, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Deutschland. Exemplarische Analyse Berlin/Brandenburg, Münster, s. 39–42.

Gieseke W., Opelt K., Stock H., Börjesson I. (2005), Edukacja kulturalna dorosłych w Niemczech. Studium przypadku: Berlin/ Brandenburg, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Käpplinger B., Robak S., Fleige M., Von Hippel A., Gieseke W. (red.) (2017), Cultures of Program Planning in Adult Education. Concepts, research Results and Archives, Peter Lamg Verlag, Frankfurt a/M.

Kargul J., Börjesson I. (2005), Interkulturelle Forschungsprämissen und Methoden (Vorgehensweise, getrennte Untersuchungen, Gegensatzadäquanz), [w:] Deutsch-polnische Forschungsgruppe (red.), Interkulturelle Betrachtungen kultureller Bildung in Grenzregionen – mit Buckower Empfehlungen, Humboldt Universität zu Berlin, s. 26–32.

Kargul J., Słowińska S., Gancarz M. (2004), Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Krajewski M., Schmidt F. (2014), Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań, Małopolski Instytut Kultury, Kraków, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/ animacja_edukacja.pdf (20.01.2018).

Nuissl E., Przybylska E. (2015), Kulturvermittlung im öffentlichen Raum am Beispiel von Museen, „Rocznik Andragogiczny“.

Nuissl E., Przybylska E. (2017), Kultur aneignen. Vom Erlernen kultureller Identizität, Schneider Verlag, Hohengehren.

Słowińska S. (2007), Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje, koncepcje, Wyd. Impuls, Kraków.

Słowińska S. (red.) (2015), Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Słowińska S. i in. (2012), Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej – nowe przestrzenie. Raport z badań, Zielona Góra, http://www.inicjatywyiludzie.wpps.uz.zgora.pl/raport.pdf (20.01.2018).

Słowińska S. (2016), Marion Fleige, Wiltuud Gieseke, Steffi Robak, Kulturelle Erwachsenenbildung: Strukturen – Partizipationsformen – Domänen (recenzja), „Rocznik Andragogiczny“, s. 393–396.

Słowińska S. (2017), Sensy oddolnych inicjatyw kulturalnych w interpretacji ich realizatorów, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Stock H. (2005), Sparten. Orte für kulturelle Bildung? Weiterbildung in Berlin und Brandenburg, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Deutschland. Exemplarische Analyse Berlin/Brandenburg, Münster, s. 263–316.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, PWN, Warszawa.

Tönnis F. (1985), Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa.

Welsch W., Transculturality the Puzzling Form of Cultures Today, w: Featherstone M., Lash S. (eds.), Spaces of Culture: City, Nation, World, London: Sage 1999, p. 194-213, http://web.archive.org/web/20140714152831/http://www2.uni-jena.de/welsch/Papers/transcultSociety.html [dostęp: 06.04.2018]

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-16

Jak cytować

1.
SŁOWIŃSKA, Sylwia & SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu „Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech”. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 lipiec 2018, T. 25, s. 81–95. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/RA.2018.06.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 191
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, podejście do różnicy w konceptualizacji badań porównawczych, wartość dodana badań porównawczych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa