Kolonializm jako system wychowawczy. Na przykładzie sytuacji Brazylii – ojczyzny Paula Freirego
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2015.013Słowa kluczowe
kolonializm, wychowanie, wartości, BrazyliaAbstrakt
Życie wartościowe jednostek i budowanych przez nie wspólnot to cel, który rozpoznajemy jako pożądany. Czy umiemy do niego wychowywać? Czy w ogóle współcześnie można do niego wychować? Szczególna w tym zakresie jest sytuacja krajów postkolonialnych. Naznaczone kilkusetletnim brzemieniem panowania obcych najeźdźców często, jako społeczeństwa, pozostają wewnętrznie rozbite. Tak jest w przypadku Brazylii, ojczyźnie Paula Freirego. W swojej klasycznej pracy Pedagogy of the Oppressed podejmuje on temat sytuacji społeczeństwa brazylijskiego po zniesieniu kolonializmu w latach 60. ubiegłego wieku. Po przedstawieniu pojęć i tła historycznego oraz społecznego ówczesnej Brazylii skupimy się w tekście na ograniczeniach wbudowanych w – skolonizowanych od pokoleń – Brazylijczyków do tworzenia życia wartościowego swojego osobistego oraz wspólnego. Pokażemy jak kolonialny system wychowawczy pozbawia wartości życie jednostek i wspólnot.Bibliografia
Fanon, F. (1985), Wyklęty lud ziemi, PIW, Warszawa.
Freyre, G. (1985), Panowie i niewolnicy, PIW, Warszawa.
Kostyło H., Uniwersalność przesłania „pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go, „Rocznik Andragogiczny” 2010.
Kula, M. (1987), Historia Brazylii, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław.
Pobrania
Opublikowane
2016-04-30
Jak cytować
1.
KOSTYŁO, Hanna. Kolonializm jako system wychowawczy. Na przykładzie sytuacji Brazylii – ojczyzny Paula Freirego. Rocznik Andragogiczny [online]. 30 kwiecień 2016, T. 22, s. 231–244. [udostępniono 7.10.2024]. DOI 10.12775/RA.2015.013.
Numer
Dział
II. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 405
Liczba cytowań: 0